index Startet 29.April.2008 Link til dette innlegget Startet 29.April.2008 Jeg har i vinter skiftet motor, fra en Ford Sabb 54 hk til en Ford FSD på 70 hk. Bruker samme gir, aksling og propell som tidligere. Men en tanke slo meg: Burde jeg også byttet propell for at dette skal bli optimalt? Eller er effektøkningen såpass beskjeden at det ikke er nødvendig? max turtall på ny motor er 4000 rpm, mot 3600 på den gamle. Men i praksis går jeg på 2500-2700, slik som før. Regner ikke med at motoren tar skade av å jobbe litt for lett? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Hva slags turtall oppnår du da? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 29.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Har ikke fått kalibrert inn turtelleren ennå, så den viser nok litt for lite. Men jeg har hatt den oppe i 11 knop, som var max fart med den gamle motoren når den var i form. Og det var ennå litt å gå på, så jeg regner med en max fart på ca 12 knop. Ikke så veldig interessant egentlig, et snekkeskrog med 1,2m dyptgående oppfører seg ikke optimalt i 12 knop kan man si... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
truls8 Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Det viktige her er at du får korrekt maks trutall på motoren. Uten dette vil den få en belastning den ikkje er konstruert for. Sjekk manualen og mål makstrutallet. Hvis det blir mye over så bør du skifte propell. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Etter hva jeg forstår så yter den gamle 54 hk @ 3600rpm og den nye 70 hk @ 4000rpm. Som du sier er effektøkningen moderat og den er gitt ved et høyere turtall enn du hadde fra før. Dersom du har tilgang på effektkurven på den nye motoren, se hva den gir av effekt ved 3600 rpm. Jeg vil anta at forskjellen da er enda mindre. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 29.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Det stemmer sikkert at forskjellen blir for liten til at det vil ha noe for seg å bytte propell. Helt greit det, den propellen jeg har er hel og pen og fort nok går det uansett. Det er jo ikke akkurat en speedbåt jeg fører.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hank Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Er det ikke slik at mange dieselmotorer er turtallsregulert, slik at man ikke kan vite om man har for lett propell bare ved å se om man oppnår maks turtall? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Jo det stemmer det. Noen har også kort sprang mellom "rated" turtall og der den sperrer. Selv skal jeg skifte propeller når jeg skal opp om et par uker. Jeg oppnår lett rated turtall på 4100rpm, misstenkelig lett selv med grodd drev og tungt lastet båt. Normalt lastet topper den på 4200 rpm. Jeg fikk vite av forhandler at den mest sannsynlig sperret på 4200 rpm og at jeg nok kunne gå opp en propell størrelse. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Det stemmer sikkert at forskjellen blir for liten til at det vil ha noe for seg å bytte propell. Helt greit det, den propellen jeg har er hel og pen og fort nok går det uansett. Det er jo ikke akkurat en speedbåt jeg fører.... Tror nok den "nye" transitt motoren din uansett har litt mer punch i mellomregisteret enn den gamle forden, så du kunne nok fått litt høyere marsjfart med større propell. Du kan jo sende en IM til Sydvesten å høre om han kan beregne anbefalt propell størrelse til deg. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hank Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 (redigert) Jo det stemmer det.Noen har også kort sprang mellom "rated" turtall og der den sperrer. Selv skal jeg skifte propeller når jeg skal opp om et par uker. Jeg oppnår lett rated turtall på 4100rpm, misstenkelig lett selv med grodd drev og tungt lastet båt. Normalt lastet topper den på 4200 rpm. Jeg fikk vite av forhandler at den mest sannsynlig sperret på 4200 rpm og at jeg nok kunne gå opp en propell størrelse. Jeg har også hatt propellskifte som prosjekt i år. Motoren min ser ut til å oppnå maks rated turtall uansett hvor mye last jeg har hatt ombord, og dette er jo også en indikasjon på at den gamle propellen er for lett. Jeg har ellers fått beregnet den nye både her av sydvesten, og hos Drevia der jeg kjøpte propellen. Jeg valgte den letteste av de alternativene som ble foreslått. Det er bedre med en litt for lett propell enn en som er litt for tung mht. slitasje osv. Man bør jo også legge inn litt margin for økt last og motvind etc. Det blir spennende å se resultatet når båten kommer på vannet til helgen! Redigert 30.April.2008 av Hank (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.April.2008 Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Det er bedre med en litt for lett propell enn en som er litt for tung mht. slitasje osv. Man bør jo også legge inn litt margin for økt last og motvind etc. Det blir spennende å se resultatet når båten kommer på vannet til helgen! Enig i det Jeg har tenkt å gå opp en størrelse (22p cuppet til 24p). Fikk tak i rimelige brukte propeller, om det ikke blir suksess så er det bare å bytte tilbake å selge dem igjen Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 30.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2008 Tror nok den "nye" transitt motoren din uansett har litt mer punch i mellomregisteret enn den gamle forden, så du kunne nok fått litt høyere marsjfart med større propell. Jeg vil nok tro det ja, det føles i alle fall slik! Sånn sett hadde det vært greit å kunne marsje i samme fart med lavere turtall, i det minste. Men å få tak i effektkurver til en gammel motor er vel ikke så lett skulle man tro. Vi får se når jeg har fått prøvd den ut litt, om det kan være en ide å prøve en tyngre propell. Krefter ser det ut til å være nok av, i alle fall... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
slett meg Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Har du sjekket med Lancing marine ang belastningskurver. Tror FSD425 70hk ligger ute på nett ennå! Sterk motor! Husk å sjekk reima! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Jeg er litt forundret over at jeg får samme fart med FSD motoren som med den gamle 54hk, med samme gear og propell. Kan det være at jeg har en FSDMP, dvs samme motor med lavere max turtall? Er det noen som vet hvilken versjon som ble benyttet i Ford Transit 1988 uten turbo? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SF Svart 3.September.2008 Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 På samme turtall? Du vil ikke få mere fart og tar ikke ut mer effekt enn du har propell til. Du vil få samme fart på 3000rpm med den nye motoren på 70Hk som du fikk med den på 54 HK så lenge du ikke skifter utveksling eller propell. Du burde riktignok får litt mer på topp da du har 400 rpm mer å gå på. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 3.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2008 Jeg har ikke fått kalibrert inn turteller ennå, så jeg er litt usikker på oppnådd max turtall. Må få lånt meg en optisk turteller å justere inn etter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
slett meg Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 Har du målt turtallet nå? Du kan sikkert bruke puls utgangen på dynamoen også om du har et multimeter med frekvens! Tror disse er 1:2. Tror ikke disse motorene er levert til transitt i lavturtalls utgave. Det ble solgt som industri motor med 42kw og 3000rpm i 1990! Om motoren din er ganske ny står det kanskje en pick up rett over start motoren(Der 13mm tolken skal inn ved skifte av reg rem) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 Har ikke målt turtallet ennå nei! Turteller er koplet til dynamo, og gir nå ca 3200 på max. Men jeg regner med at dette kan være litt feil da... Tviler på om mitt billige multimeter kan måle frekvens. Kan du forklare meg hvordan symbolet for dette evt ser ut? Motoren er fra 1988, så direkte ny er den ikke! Det er derfor ikke giver på svinghjulet. Men en god motor er det , uten tvil! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
slett meg Svart 6.September.2008 Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 Mener du symbolet på multimeter? På de fleste skal du måle vekselspenning og trykke på en knap som står Hz el freq. På noen er det et eget knepp på bryteren! Hvor høyt turtall fikk du på den gamle? Ryker det sort på 3200rpm? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2008 For å være helt ærlig så prøvde jeg bare den gamle på max turtall en gang, og det var noen få minutt under prøvekjøringen når jeg kjøpte den og selger ville vise at den klarte oppgitt max fart! Og da virket ikke turtelleren, så jeg aner ikke om den klarte å oppnå 3600 o/min! Men ut fra at jeg nå oppnår samme max fart når turtelleren viser 3200, så vil jeg anta at turtelleren viser litt i minste laget. Motoren ryker ikke sort, den har knapt synlig eksos uansett turtall. Så ut fra dette kan det nok virke som om propellen er helt grei... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.