Jump to content

Simrad autopiloter, hvilken skal en velge?


truls8

Recommended Posts

Hei

 

Eg sitter å ser på autopiloter til en Hanse 370.

Er det noen her som kan forklare meg kva forskjellen på AP 24 / 28 og AP 25/26 er.

Tar eg rett hvis AP 24 ikkje kan styre etter vind vinkel.

 

Noen som har noen erfaringer?

 

Noen som veit kva forskjellen på AC12 og AC42 er? Er jo identisk spesifikasjon.

Skulle spurt simrad direkte men dei svarer ikkje på mail.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en AP 26 ombord. AP 25, AP 26 og AP 27 er styringsenheter - de gjør samme jobben - men har ulike display og to har hjul og en har trykknapper.

 

Kurscomputeren er den samme (enten en som heter 10 eller en som heter 20) om jeg husker rett.

 

24 er jeg ikke sikker på - men min 26 har seilingsfunksjoner (som jeg aldri bruker)

Link to post
Share on other sites

Hei folkens

 

har nå fikset meg nytt ytterskjold +++. så det er å bare montere. meeeennnnn????

 

noen som vet hvilket moment dette skal dra til med??

 

alpha one gen 1. mercruiser 5,7.

 

noen triks ved montering?

eller bare å montere på plass igjen????

 

Takk

Link to post
Share on other sites

Ja men da må du skifte ut hele kompasset og det blir mye dyrere. I seilbåt er stortsett ingen autopilot skikkekig brukbar uten minimun en ratesensor eller annen form for god kursreferanse (gyrokompass/GPSkompass) men det blir jo mye dyrere. En ren fluksgate kompass oppfatter let en krengning som en kursendring med påfølgende dålig styring under seil, dette problemet blir større jo lenger nord du kommer da magnetfeltet heller mer og mer ned. Ratsensoren kompenserer for denne feilvisningen og får det hele mye mer stabilt.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja ser at 25/26/27 har seilings funksjoner. Er det en grunn til at du ikkje bruker disse? Har lite seilerfaring, kun brukt motorbåt.

 

Holder AP26 god kurs? Eller vingler den? Er dette eventuelt med eller uten rategyro.

Jeg bruker ikke seilfunksjonene ettersom jeg har motorbåt :smiley:

Min AP 26 - tidligere kalt Arne Petter - i det siste kalt Vingle Petter - har vært flink til å holde rett kurs - helt til i fjor høst. Etter litt research fra min side kom det frem at VP har et problem med rorgiverne sine - som gjorde at vi vinglet en del - uansett kurs. Nå er det fikset - så nå går vi rett igjen :smiley:

 

Kan ratesensor monteres i etterkant på disse autopilotene?

ja - men rate sensoren er en kompass type. Koster om jeg husker rett 3000 ekstra - og er verdt alle pengene det koster og mer til.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at Simrad (Navico) besvarer email, prøv denne adressen: support.no@navico.com

 

Forskjellen på AC12 og AC42 er hvor mye strøm de kan gi ut. Kontinuerlig og topp strømforbruk er oppgitt til 8/16A for AC12 og 30/50A for AC42, maks drivstrøm er ikke oppgitt i katalogen. Det er drivenheten eller hydraulikkpumpa som velges som bestemmer hvilken kurscomputer som trengs, sjekk med forhandler eller Navico.

 

 

Kjøp AP24 eller AP28, AP25 og 26 er utgående modeller. AP24/28 egner seg både for seil og motorbåter.

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg lagt så mye penger i en autopilot, ville jeg garantert ikke valgt Simrad. Jeg ville valgt NKE. Det er en reinhekla seilbåt-ap. Lavt strømforbruk. MOB funksjon som styrer båten opp i vindøyet.

Brukes av så godt som samtlige deltagere i VOR, Vendee Globe, Mini Transat, The Race osv, osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Simrad AP24 i båten jeg skal hente i Juni;

har ingen erfaring med hverken denne eller andre autopiloter - men har forsøkt etter beste evne å sette meg inn i funksjonaliteten.

 

AP24 skal, etter hva jeg har forstått, kunne styre båten opp i vindøyet ved f.eks. MOB og bruk av vindinstrumentering. :smash:

Den skal kunne seile/styre båten på alle halser, foreta slag (samme vindvinkel bb som sb ... ), utføre en jibb og alle andre "vanlige" funksjoner.

Med fluxgate kompass og kurskomputer (samme som rategyro?), samt rorføler skal denne takle "alle" situasjoner slik jeg har forstått det. Så spørs det om teori og praksis stemmer her da? :flag_sw:

 

IS20 vindinstrumentering har også alarmer for vinkel og vindstyrke, men jeg er usikker på om disse kan trigge en "hjelpefunksjon" dersom autopiloten styrer skibet.. :eek:

Link to post
Share on other sites

Vi er inne på vår 3. sesong med AP 26 ombord, og jeg kan ikke få rost den nok. Den er fantastisk fin å ha - til å få båten til å gå rett frem på den kursen jeg vil :smiley: det er masse avanserte motorbåtsfunksjoner i denne som jeg aldri bruker. Så de funksjoner jeg bruker er stort sett Auto - der den følger den kursen jeg velger. Så kan jeg endre kursen med knapper eller hjul. Den andre funksjonen jeg av og til bruker er å kjøre etter ruter eller til wp's lagt opp på plotteren.

 

Om jeg hadde hatt seilbåt (hvilket vi var ganske nære på å anskaffe i vinter) hadde jeg helt sikkert hatt autopilot, men disse avanserte funksjonene forstår jeg ikke helt - mulig det er fint på laaaangturer på åpent hav der båten automatisk kan slå om vinden endrer seg - men man må vel stort sett uansett opp på dekk og få seilene over på andre siden. Kanskje er det fint om man seiler alene og man slipper å svinge på roret samtidig som man drar in genoaen - men jeg har aldri opplevd det som et problem når jeg har seilt alene.

Link to post
Share on other sites

Da blir det nok AP24. Rategyro elle ratekompass osv. Kjært barn har mange navn. Er egentlig et lite elektronisk akselerometer. Det merker når båten forandrer akselerasjon go begynner å svinge til andre siden. Dette ganske lenge før et magnestisk fluxgate kompass merker dette. Ratekompasset blir ikkje levert med den båten eg høyst sannsynlig kommer til å velge. Dette koster da 5-6tusen ekstra og kan koples på i ettertid.

 

Hvis en er fornøyd med slik autopiloten fungerer og den ikkje vingler for mye i sjø, er det ikkje nødvendig med rategyro.

Link to post
Share on other sites

Har ett ubrukt feilbestilt Simrad RC 36 Rate Compass , passet ikke på Simrad Ap 35 autopilot.

Ledningen er kappet på 5-6 meter for å feste på rekkeklema på hjernen (simrad godtok ikke retur pga prøvd montert)

Den kan du få for kr 2 000,-.

 

Legger den ut på salgsida på Baatplassen i dag. ( om noen bener dete er reklame så er det feil , det er å gi bort ++.)

Link to post
Share on other sites

Det kommer snart en ny utgave av seilbåtautopilot fra Simrad/Navico.

Ikke helt sikker på når de slipper den på markedet, den er under testing nå.

 

Kan si at den har "kuvending" funksjon, for sikker shorthanded seilas.

Og den skal bruke lite strøm.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har nå fått sjekket opp i sakene, AP 24 og AP 28 er de eneste simrad selger, disse har allefunksjonene til AP 25/26/27 plus mere til. De skal være mindre strøm hungrige.

Dei har også Kusving hvis du da mener U-Sving. Den kan også gjennomføre sirkler med minkende diameter, kvadrater, sikksakk, svingete S kjøring med meir.

AP 24 og 28 er samme autopiloten, kun forskjellig display.

 

De leveres også standard med Ratekompass.

 

Neste på simrad stigen er AP 50 denne kan brukes med trustere og joystick for eksakt kai manøvere. Helt unødvendig for meg. AP 12-14 er også i salg men en helt annen prisplasse.

Redigert av truls8 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da blir det nok AP24. Rategyro elle ratekompass osv. Kjært barn har mange navn. Er egentlig et lite elektronisk akselerometer. Det merker når båten forandrer akselerasjon go begynner å svinge til andre siden. Dette ganske lenge før et magnestisk fluxgate kompass merker dette. Ratekompasset blir ikkje levert med den båten eg høyst sannsynlig kommer til å velge. Dette koster da 5-6tusen ekstra og kan koples på i ettertid.

 

Hvis en er fornøyd med slik autopiloten fungerer og den ikkje vingler for mye i sjø, er det ikkje nødvendig med rategyro.

 

Rate kompaset er ett fluxgsgate kompass med rate sensor også ofte kalt minigyro.

AP 35 og AP 50 krever eget ratekompass

Link to post
Share on other sites

AP24 leveres i utgaver både med og uten ratekompass. Alle VRF utgaver (uten rorføler) har RC42 ratekompass, i følge prislista leveres de andre pakkene med fluxgatekompasset FC40.

 

 

Når det gjelder Rate kompasene så er det vell fremdels Rc 36rate og rc 25 rate som brukes mest abv båter med rorføler.?

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...