Jump to content

Problem med dårlig eksos-kjøling på yamaha 9,9

csvirus

Recommended Posts

Hei, jeg har en yamaha 9,9hk 1996mod som ikke gir kjøling på eksosen (kommer ikke noe vann ut av hulla oppe på stammen, eller de som kommer ut over kavitasjonsplata.

Problemet mitt synes jeg er veldig merkelig, for når jeg tar ut termostaten kjøler den helt fint på stammen (men går selfølgelig litt dårligere på tomgang), mens hvis jeg setter i termostaten så kommer det ikke en dråpe. Termostaten er kontrollert i en gryte, der åpna den på mellom 50 og 60 grader ett sted. Har også kjørt motoren god og varm i tank, for så og skru av termostathuset med en gang, og da kan jeg se at termostaten står åpen!! SÅ jeg skjønner ikke hvorfor det ikke da kommer vann ut av eksosen.....

Stammen blir jo helvetes varm hvis den kjøres for lenge uten kjøling der,så jeg hadde håpet og få fiksa dette......

Er det en slags bypass på yamaha 9,9 for vann til eksosen, eller skal den utelukkende få det gjennom termostaten? Skal termostaten roteres en spesiell vei i huset sitt eller er det bare hive den inn? (har prøvd flere stillinger)

det kommer ikke mye vann der når motorn står stille og går, det meste går ut i propellen. du kan kanskje få litt dugg på hånda vist du holder foran hullene når termostaten er åpen.

Om det kommer vann av eksos hullene oppe er litt forskjellig, men det grunnleggende er at: Når motoren går uten termostat holder stammen seg bare lunken, går den med termostat blir stammen glovarm (så varm at ikke du kan holde på den der den er varmest) Det kan da umulig være godt for lakken?'

Ingar: Har prøvd og se litt, og ser ikke noen spesifikke hull, bare kanaler, har prøvd og stake bittelitt i disse med en ståltråd, og blåst godt med trykkluft....

Edited by csvirus (see edit history)

at du ikke kan holde på stammen trenger ikke å være unormalt, det er vel rundt 60 grader at "holdegrensen" går.

Var det ikke ganske nylig en tråd om det samme, en som trodde han ikke hadde kjøling, men at det viste seg å være som det skulle...?

Mulig dumt spørsmål, men har ikke denne motoren kontrollstråle?

Hehe, jo motoren har selvfølgelig kontrollstråle, og problemet er ikke kjølinga på motoren generelt, men på kjølinga av stammen/eksosen, hadde en 97mod av samme motor og der kom det godt med kjølevann og stammen ble langt ifra så varm, er derfor jeg mener det er en feil her.... Men jeg har en blokk til en 2001 mod, så jeg skal løpe ut og skru av termostaten på den og putte over, bare for og være helt sikker. Virker det ikke da får jeg kanskje bare kjøre uten termostat, vet det er mange båtverksteder som praktiserer og ta ut disse om de kjøler dårlig, i stedet for og faktisk fikse feilen.

Fikk testa med den andre termostaten, hjalp ikke noe på varmen, men jeg fant ut at det kommer ut bittelitt vann fra stammen (er to små hull på hver side nede mellom undervannshuset og stammen, men dette er glovarmt (og det kommer kun etter at termostaten har åpna, regner dermed med at bypassen er tett, har prøvd og stake mere, men det hjelper ikke....) Jeg får forsøke og sette i termostaten og se hvordan det går, flasser lakken får jeg bare lakke den *igjen*, motoren skal brukes mye til dorging og da må den gå greit på tomgang.... Da vil jo også stammen få kjøling av vannet rund motoren....