Jump to content

Yanmar 3HM Turtall

MasterFana

Recommended Posts

Hei :smiley:

Som nytt medlem her på BP må jeg teste ut om noen kan hjelpe meg;

Jeg har kjøpt meg en Master 680 med en Yanmar 3hm motor. Maks turtall jeg får er ca 2500 rpm, og da gjør gjør jeg ca 8 til 9 knop ( har ingen nøyaktig måling). Jeg synes dette turtallet er mystisk lavt for denne motoren. Ifølge håndboken skal den yte 30 hk ved 3400 rpm. Vet ikke hvilket merke det er på propellen. Det forsåvidt ingenting med hverken farten eller lyden av motoren som får meg til å reagere, men hadde trodd den skulle ligge litt høyere.

Noen som har noen kommentarer/erfaringer med dette?? :wink:

Mvh

MasterFana

Det kan kanskje virke som om turtelleren kan trenge en justering. Det virker litt usannsynlig at den skal klare 8-9 knop på kun 2500 rpm, den gir vel ikke 20 hk engang på det turtallet. Hvis du kan få lånt deg en optisk turteller er det enkelt å sjekke og justere turtelleren. Hvis alt er OK, er det vel kanskje propellberegning neste...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for svar :smiley:

Har vært inne på den taken også, men jeg hadde trodd at hvis turtelleren fusket så hadde den fusket på alle turtall. Ettersom den har et naturlig turtall på tomgang virker det ikke litt rart at den ikke viser riktig på høyere turtall? eller er det slik at den kan vise riktig på noen turtall og feil på noen :confused:

Heisann, er 2500 omdreininger maks med innkoblet propell? Hvis så er tilfelle, hvilket turtall oppnår du med frakoblet gir? (bør testes med driftsvarm motor) Dersom du oppnår max kan propellen din være for tung