whatever Startet 30.April.2008 Del på Facebook Startet 30.April.2008 Jeg har tenkt å kjøpe meg en daycruiser/bowrider e.l. Trenger ikke overnattingsplass/toalett/kokemuligheter. Størrelse 17 -22 fot fart: fra 30 knop og oppover. Skal helst se litt bra ut også.... Ønsker ikke skjærgårdsjepper. Kan tenke meg prisleie 50 - 150 tusen. Falt litt for denne: SKIBSPLAST VS 600 . Noen som har erfaring med den. denne også - http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=12991324 (tåler disse ltt sjø? Skal krysse den beryktede Rognsfjorden :-)) Bayliners o.l - er det en båt for livet -> blir ikke kvitt?? Hva er fornuftig ut fra disse kriterier? Er det lurt og holde seg unna gamle innenbords/gamle utenbordsmotorer? Hvilke motorer skal jeg skygge unna? Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 Ingen forslag/argumenter???? Hvis jeg sier jeg vurderer bavaria da? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Skal krysse den beryktede Rognsfjorden :-)) oijj, da må du ha en kategori A båt... Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 "bare vi kommer over Rognsfjorden så er det verste gjort" Amerika emigrantene fra bamble hehe Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Hehe, sorry at jeg kom ut på viddene. Men det er nok bare Bamble og Grenlands båtfolk som er redde for denne fjorden. Samme som med Tånes og Kvaasefjorden her nede. Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 (redigert) neida, ikke redd for den hehe... Problemet er at man får noen svære dønninger ut fra Langesund. Jeg har hatt 18 fots Rana tidligere og det var igrunn aldri noen problem. Heller ikke Scand'en jeg har nå (enda). Jeg ser bare at bowriderene har forholdsvis lite fribord - er de laget for sjø i hele tatt? men det som er rart er at dette virker som et totalt uintressant emne! Er det ingen andre som har kjøpt/skal kjøpe/har erfaring med slike båter???? Redigert 30.April.2008 av whatever (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Jeg foretrekker daycruisere, av den enkle grunn at jeg fra tid til annen overnatter i båten. Og, som du sier sjøl, daycruisere blir ikke så våte oppi når bølgene slår over. Derfor blir dette litt på siden av min egen erfaring. Skibsplast VS600 er en noe tung, men solid og sjøsterk daycruiser. Du trenger litt motor for å komme i ønsket fartsområde. Å si hvilke motorer du skal styre unna, blir fort som å starte en ny Bavariatråd. Personlig ville jeg styrt unna 2-taktere, mens andre heller vil ha nettopp det. Smak, behag og noe teknisk innsikt avgjør. Egentlig er det sikkert gunstig å kjøpe med bensinmotor, da disse båtene fortsatt er billige, mens det omtrent er opp og avgjort at den "avgiftsfrie" dieselen kommer bort snart. Just my 5 cents. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
whatever Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 Hva med innenbordsmotorer? Hva er ok her? Mercruiser, OMC?? Er det lurt å styre unna innenbords og gå for Påhenger? Ikke så mye som kan gå galt med de... drev, belg osv Sitér dette innlegget Link to post
ADNOH Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Kan anbefale Skibsplast 605. God kvalitet og mange smarte løsninger som du setter pris på etterhvert som du lærer båten å kjenne! Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
MT. Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Min erfaring, mere problemer med V-motorer enn rekkemotorer. Skjev kjøling med påfølgende slangehavari er et nøkkelord... Bravo drev er bedre enn Alpha, Cobra og Volvo SX. Kon-clutchen gir mykere giring. Skibsplast 605 er en som nevnt en meget bra båt, daycruiser med skjærgårdsjeep-gener. Til det bruket jeg tror du har, ville jeg heller valgt en 605 enn en 600. Men bowridere er egentlig en amerikansk greie. Så sjekk Regal, Chris Craft, Maxum og Bayliner. Mye for pengene, og når dieselen blir dyrere blir også disse båtene dyrere, vil jeg tro. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
whatever Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 Skibsplast 605 er en som nevnt en meget bra båt, daycruiser med skjærgårdsjeep-gener. Til det bruket jeg tror du har, ville jeg heller valgt en 605 enn en 600. Den ser fin ut den - men den ligger nok litt for høyt i pris 215 000 +++ Men bowridere er egentlig en amerikansk greie. Så sjekk Regal, Chris Craft, Maxum og Bayliner. Mye for pengene, og når dieselen blir dyrere blir også disse båtene dyrere, vil jeg tro. Ligger en Chris Craft ute - den ser fristende ut Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Har veldig lyst på bowrider selv, da jeg bare trenger en "hyttebåt" som skal være lettvint å legge til og håndtere alene, også for ungene etterhvert. Synes Yamarin 5220/53BR - 5820/58BR gir litt lite båt for pengene sammenlignet med amerikanerne, selv om jeg liker dem godt. I følge "fagfolk" må man opp i 19' for at skroget skal gå mere på toppene og ikke falle ned i hver eneste bølgedal. Men her har jeg ingen erfaringer selv. Liker veldig godt Nor-Dan 622BR. Når det gjelder amerikanere har nok Chris-Craft, Maxum og Sea-ray ett litt høyere standard utstyrsnivå og kvalitet enn f.eks bayliner. (Passat/Audi diskusjonen) De mindre amerikanske båtene bruker mye Mercruiser 135hk innenbords. Dette er vel verdens mest brukte marine-motor, så deletilgang er enkel og rimelig... Maxum og enkelte andre har bl.a "livstidsgaranti" på skrogene, noe de norske produsentene ikke tør gi så vidt jeg vet. Mitt eneste reservasjon mot amerikansk BR er de noen ganger litt "glorete" fargene i interiøret, men dette blir jo en smaksak. Prisene på Maxum 1900BR synes jeg er overkommelige.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Kimsi Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 (redigert) Hva med en Windy 22 DC. Utmerkede sjøegenskaper og kult status. Et fint ekesemplar av denne synes jeg er både vakker og tidløs.. Redigert 30.April.2008 av Kimsi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 Hmmm..... Maxumen så jo Veldig ok ut. 145000 med henger høres jo ut som en grei pris Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 (redigert) Hva med en Windy 22 DC. Utmerkede sjøegenskaper og kult status. Et fint ekesemplar av denne synes jeg er både vakker og tidløs.. Ok den... Begynner å bli litt gammelt da. ser det er noen med Volvo AQ170 - er det ikke mye greier med en gammal Volvo da? Vil ikke bruke sommeren på å skru :-) Er dette omtrent samme som Draco? Redigert 30.April.2008 av whatever (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zacroa Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Hva med bella 512 excel? ser bra ut, selvlensing,utenbordsmotor og ligger rundt den prisen du oppgir Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 Hva med bella 512 excel? ser bra ut, selvlensing,utenbordsmotor og ligger rundt den prisen du oppgir Den så jo veldig kurant ut Er det noen som har erfaring med den her? Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 (redigert) Krysset Rognsfjorden med Musling 14' for noen år siden i sterk vind og snau metersjø. Ikke no' problem. Vi trengte også en større båt, blant annet til bruk på hytte, og landet på Bella 512 Excel. Foreløpig fornøyd, har ikke kjørt mer enn 15 timer med den enda. Vurderte blant annet Yamarin, Uttern og Morgan. Fant ut at Bella ga mest båt for pengene og passet godt til vår bruk. Underveis i vurderingen fikk jeg følgende råd av en meget god mekanikervenn av meg: 60 hk er for lite til Bellaen, 70 er bra, 75 e-tech anbefales. Samt at om vi vurderte brukt med 4-takter burde motoren være nyere enn 2005. Han hadde hatt en Mariner 04 mod(kjøpt ny) som fikk tæreskader innvendig etter 1 sesong. Prøverkjørte denne Bella 512 Excel i fjor, god båt. Forhandleren er også ryddig og yter god service. Redigert 30.April.2008 av Draco17 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zacroa Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Den så jo veldig kurant ut Er det noen som har erfaring med den her? Har ingen erfasring med den på vannet enda.. (kjøpte en i vinter) men sånn -påland- messig ser den veldig fin ut. bra med lagringsrom og god plass. Kalesje garasjen er knall hvis man bruker kalesje fra tid til annen. når jeg kikket litt rundt var det ikke så mye erfaringer å komme med... men ligger en test på nettet av tre bowridere fra ett eller annet båtmagasin.. google litt så finner du den... den kom hvertfall bra ut der, det som var negativt var i allefall ikke noe som bekymret meg veldig.. Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Testen fra Båtmagasinet er her Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 Krysset Rognsfjorden med Musling 14' for noen år siden i sterk vind og snau metersjø. Ikke no' problem. Underveis i vurderingen fikk jeg følgende råd av en meget god mekanikervenn av meg: 60 hk er for lite til Bellaen, 70 er bra, 75 e-tech anbefales. Samt at om vi vurderte brukt med 4-takter burde motoren være nyere enn 2005. Han hadde hatt en Mariner 04 mod(kjøpt ny) som fikk tæreskader innvendig etter 1 sesong. http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...mp;WT.svl=Bilde Denne virker vel bra da.... Er det greit å dra folk på vannski på denne montro? Jeg er ikke så redd for rognsfjorden da Sitér dette innlegget Link to post
zacroa Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...mp;WT.svl=BildeDenne virker vel bra da.... Er det greit å dra folk på vannski på denne montro? Jeg er ikke så redd for rognsfjorden da rognsfjorden er ikke noe å være redd for nei... den bellaen der har ligget på finn en stund, så det er vell kanskje muligheter for lavere pris. synes kanskje annonsen vitner om en som ikke er veldig engarsjert i å selge båten sin men.. Bare legge til at båtene har egentlig maks 90hk og kun 2-takt. fabrikken mener 4-takt blir for tung. på min står det en 100hk 4-takt og forrige eier hadde ikke problemer med selvlensinga hvertfall.. jeg hadde noen sprekker i motorbrønn som jeg mistenkte kunne komme av høy motor vekt. men ser at en 75hk- 2-takt som selges med bellaene nå veier like mye som motoren min. så tror ikke du skal bekymre deg mye for at det står litt større motor på de. Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 Takk for mange gode innspill Begynte å lure på om dette var et uintressant tema, men det tok seg heldigvis opp. Bella, Chris Craft og Maxum blir nok vurdert videre.... Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Amerikansk daycruiser/bowrider er ikkeno å være redd for, dette kan de! Jeg har hatt Mercruiser V motorer og har nå en Mercruiser rekkefirer. Solide, gode motorer som er relativt enkle å vedlikeholde. Jeg har bare hatt en påhengsmotor (evinrude) og siden kun innenbords.. MYE billigere forsikring, spesielt når en bor i by. Bayliner, Maxum, Sea Ray eies av Brunswick Marine og er etter min erfaring bra greier. Du får som regel det du betaler for.. Jeg ville absolutt ikke hatt bowrider under 19-20 fot, de blir for lette/stive og generelt ubehagelige i sjøen. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Draco17 Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Jeg kjørte vår Bella (16 fot) hjem til Sandvika fra Moss, og i tildels grov sjø oppførte den seg eksemplarisk. I hastigheter opp mot 26-28 knop er den uproblematisk, selv for min mor på 71. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.