Jump to content

Penta AQAD40A med VP280 drev vs andre

pantzatt

Recommended Posts

Har en Penta AQAD40A med VP280 drev.

I min 28foters Colvic Craft makser jeg på 14-15Kn og marsjer på ca12Kn.

Nå lurer jeg på om jeg skal bytte motor eller justere opp trykket på den jeg har (se denne tråden; https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=40271) for mer fart.

Grunnet manglende erfaring og kunnskap, er spørsmålet mitt i denne omgang; krever denne motoren maskinist ombord, eller bør jeg beholde den og justere den opp??? Eller med andre ord; er dette en stabil og pålitelig motor???

Andres erfaringer etterlyses i forhold til emnet.

Merk: Det begrenser seg hvor mye jeg ønsker å legge i en båt fra 1981, så forslag om å bytte til motor over 100 000,- er bare dumt...

40 motoren er en robust og sterk sliter på lik linje med 41 motoren. Jeg ville ikke byttet ut den - det koster nok mer enn det smaker. Jeg ville heller fått en til å sjekke pumpe og turbotrykk.

Skal du putte inn noe sprekere bør du verifisere at du faktisk får plass, samt kostnadene (som minimum blir 150.000-200.000 ved ok motor på 200-250 HK)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...