Jump to content

Raymarine autopilot bruksanvisning

Geirh

Recommended Posts

Jeg er ganske sikker på at du ikke finner noen norsk/svensk manual å laste ned.

Det er mulig at Belamarin har trykt en norsk manual som du evt. kan få tilsendt.

Et annet alternativ er at du ber om spesifikk bistand her på BP, så er det sikkert noen som gir deg gode svar.

Da får jeg ta den på engelsk.Tenkte det var et eller annet sted jeg kunne fine den på et "enklere"språk.

Må korigere kompasset for kursen er ikke rett.Båten farer sidelengs på kartmaskinen (C80 maskin)

Kursen er ca 35 grader feil på kartmaskin/autopilot.

Edited by Geirh (see edit history)
35 grader virker mye. Har du "rate gyro" skal ikke avviket være mer enn max 15 grader ved kalibrering.

Hvor er eventuellt "rate gyro" plasset?

Hei

Jeg får sjekke opp i dette når jeg kommer hjem om ca 4 uker men alt er montert på SB side under innredning(skuffer og skap)

Jeg så før jeg dro at det var noe i innstruksjonsboken om og gå 2 runder for kalibrering men fikk ikke tid til og gjøre dette før jeg dro.

Skulle trykke på et eller annet på autopiloten og gå 2 runder i en bestemt fart for og kalibrere dette.

Skulle det være noe mere avansert får jeg kontakte fagfolk men får svar på det meste på båtplassen og det er jo gratis :flag:

Edited by Geirh (see edit history)
Må korigere kompasset for kursen er ikke rett.Båten farer sidelengs på kartmaskinen (C80 maskin)

Kursen er ca 35 grader feil på kartmaskin/autopilot.

Hur kursen visas på autopiloten efter installation beror bl a på hur man monterat kompassgivaren. Det enda kravet är att den skall monteras vertikalt och med sladdutgången neråt. Beroende på det skott man väljer att montera den på så kan kompassen behöva justeras 0 - 360 grader! Detta gör man i Sea-trial-avsnittet efter det att man devierat kompassen. Devieringen gör man som Du beskriver genom att köra båten '2 runder' (obs det kan behövas mer än 2 runder, välj lugnt vatten med gott om plats och inga andra båter i närheten så att du kan köra runt tills det är färdigt och autopiloten ger signal.

Ju bättre man devierar kompassen och ställer övriga parametrar ss kompassvinkel, roderläge och gain, ju bättre och precisare kommer autopiloten att styra, och ju snabbare hittar den rätt kurs att styra.

Edited by ebonita (see edit history)

Takk ebonita da forstår jeg ivertfall at det ikke er noen feil bare og finne frem bruksanvisningen og følge den nøye så blir alt rett igjen.

Takk for svar