Jump to content

Kobling av dynamo....

Guest Hansi

Recommended Posts

Hei, du har sikkert same Bosch mod. 13107 som eg. Der er to B+, jamsides, og D+ ved sidan av desse igjen, det er ein litt mindre kontakt. + er ekstra uttak. Så vidt eg forstår kan du bruke den eine B+ og isolere den andre, eller koble saman begge.  

Sjølv lar eg den eine B+ (i midten) gå til batteriet og forbruk tar eg også ut frå batteriet. Har ikkje startmotor. D+ går til ladelampe.

Her er litt tips:

http://hometown.aol.com/idbritcars/boschaltmga.html

http://hometown.aol.com/idbritcars/boschAlt.html

http://www.geocities.com/kg_faq/altwiring.html

mvh

• 9 måneder senere...

........ja jeg har prøvd å lete i arkivet.... :sailing:

Men fant ikke det jeg lette etter...

Så til saken, jeg kjøpte en brukt dynamo fra en i "vår familie" er nå på plass på motoren, men vi er usikre på tilkoplingene...

Det er en Bosch dynamo og har følgende tilkoplinger:

"B" (som er en kraftig) skal nok til batt skulle jeg tro...

en til som er kraftig og uten isolator som sikkert er jording

så kommer det en en kontakt med 2 ledninger. en er gul og merket "L" og en er Hvit/Sort og merket "R"

Noen som kjenner igjen merkingen eller fargekoder???

Takknemlig for hjelp

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

"B" (som er en kraftig) skal nok til batt skulle jeg tro...

en til som er kraftig og uten isolator som sikkert er jording

så kommer det en en kontakt med 2 ledninger. en er gul og merket "L" og en er Hvit/Sort og merket "R"

B skal til batteri pluss som du antyder. Den andre kraftige uisolerte skal til jord.

I kontakten med 2 ledninger skal den merket L til ladelampa, d.v.s den del av ladelampa som ikke er forbundet med +/tenningslås. Fra kontakten merket R skal du ha en ledning til tenningslåsen, dvs pluss 12V inn her når tenningen er på. En ledning på hver side av tennongslampa altså.

Dette er den vanlige oppkoblingen og virker mest sannsynlig hos deg, men noen garanti gis ikke.

Du slår på tenningen og starter. Spenning inn på regulator via tenningslås R. Regulatoren gir spenning til rotorspolen. Det genereres strøm til B+ . Det blir spenning på L som gjør at ladelampa di slukker. Dynamoen lader. Alt ok.

Lotus

• 4 måneder senere...

Hei, jeg sliter litt med hvordan jeg skall kopple min dynamo på riktig måte.

Jeg hadde en Mitsubishi dynamo med ekstern ladde relæ, og har nå vart og fått meg en "ny med intern relæ.

Som ni ser på bildene så er det mange kabler på den med eksternt relæ og nesten ikke noe på den nye. Da er spørsmålet hvordan kobbler jeg alle disse kablene?

Og hvor hen går di

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2429/IMG_0209.JPG

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2429/IMG_0213.JPG

Takker for hjelp

På den nye dynamoen har jeg en som er merket med B, den er enkel den går ju til batteriet, jeg har på det ene stiftet er det merket med L og den ska da til lade lampa, men hvor hen skall det siste stiftet?

På den gammle så er det følgende merking fra venstre:

Lengst "ned" til venstre en brun ledning som ikke er noen merkning ¨på

siden en sort som er merka med E

En rød med hvit stripe som er merket med F

Og sist en blå som er merket med A

det virker som om diesel pumpa er kobblet rett til ladde relæet og jeg er derfor litt urolig over og bare kutte alle ledningene uten att va helt sikker på hvor di går hen.

Videre så undre jeg over hvis det er noen som vet hvordan man får av rem hjulet, siden jeg må flytte over det gamle til den nye

det blev skrevet noe om sense hva er det? (gjetter på att det er den som føler hvor mye den skall lade, eller?)

Ganske riktid, L skal til lampa. Den andre flatsiften er sense, det vil si at denne dynamoen kan føle spenningen på batteriet, og regulere ut i fra det. Koble den rett på batteriet du.

Når det gjelder de gamle ledningene, vet ikke jeg. :nonod:

For å få av reimhjulet så er det bare å løsne mutteren som holder det fast til akslingen, og trekke det av, men denne sitter som regel noe jæ.... fast.

Takk for bekreftelse på hvor ledningene på den nye ska. Og jo da jeg har merket att muttern som håller hjelet sitter som bare f.................nnnnnnnnnn. Får ta med den til ett verksted der di har noe og spenne den fast i og se om di kan hjelpe meg.

Kikker fortsatt etter noen som kan gi meg en hint om hvor di gamle ledningene til dynamoen går og da spesiellt når det kommer til denne som går direkte fra ladde relæet til diesel pumpa.

Den sitter på en Yanmar YSE12 foresten

Da er jeg nesten i mål med instalasjonen men ett par spørsmål igjen.

Jeg er nå tilfreds med att jeg skall dra en kabel til + på batteriet, men skall det ikke gå en til minus og? det ser ut som om det er gjenger på ett sted på "chassi" på dynamoen. Er det der jeg eventuellt skall feste minus?

Hvor kan man få kjøpt skille rele?

Videre så leter jeg fortsatt etter noen som kan gi meg en hint om hvor alle di gamle ledningene går, og da spesiellt siden en ledning går fra den gamle lade releet til diesel pumpa.

Kanskje litt "grønne" spørsmål, men bedre att spørre en og...........

• 6 måneder senere...

Hei

Skal skifte ut en gammel likestrømsdynamo til en 20 kg lettere vekselstrømsdynamo med mer effekt

:wink:

Lurer på så hvilket tilkoblingspunkt jeg skal koble ladelyset inn på. (Den har vel et symbol??)

Denne fungerer vel slik at den gir - (minus) med ingen lading, og + når den lader, stemmer ikke dette?

Slik at ladelyset ikke lyser når dynamoen lader??

Turtelleren skal vel kobles inn på W?

Hvilke signal går turtelleren på? Er det spenning eller frekvens?

Mvh.:

ORJ

Lurer på så hvilket tilkoblingspunkt jeg skal koble ladelyset inn på. (Den har vel et symbol??)

Denne fungerer vel slik at den gir - (minus) med ingen lading, og + når den lader, stemmer ikke dette?

Slik at ladelyset ikke lyser når dynamoen lader??: Det er riktig, på Delco mener jeg dette punktet heter "2". Hva det heter varierer mellom de forskjellige fabrikat.

Turtelleren skal vel kobles inn på W?: Det er riktig.

Hvilke signal går turtelleren på? Er det spenning eller frekvens? Telleren går på frekvens.

Hei

Skal skifte ut en gammel likestrømsdynamo til en 20 kg lettere vekselstrømsdynamo med mer effekt

:wink:

Slik at ladelyset ikke lyser når dynamoen lader??

Turtelleren skal vel kobles inn på W?

Hvilke signal går turtelleren på? Er det spenning eller frekvens?

Mvh.:

ORJ

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...