enter4u Startet 1.Mai.2008 Del på Facebook Startet 1.Mai.2008 Dette er jeg svak på ja. Det må jeg innrømme. Åssen er det man kobler til dynamoen? B+ fra starter? B- til batteri? Hva med DF (61)???? Og ladelampa skal hvor??? Skal det noe direktestrøm til batterti, eller skal plussen gå via starteren? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 1.Mai.2008 Del på Facebook Svart 1.Mai.2008 Her finner du svar på det meste (+ i diverse andre emner her på BP: Dynamo og lading. Du kan godt koble B+ til startkabelen på starteren. Da må du ha en evt. hovedbryter slått på under gange. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 1.Mai.2008 Del på Facebook Svart 1.Mai.2008 Legger ved en link som viser kobling av dynamo med forskjellige løsninger. Om du vil ha bedre kunnskap om dynamo finner du mer videre på den samme siden. Kobling av dynamo Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 1.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2008 Takk folkens:-) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Mai.2008 Del på Facebook Svart 1.Mai.2008 Dersom du har Yanmar motor med Hitachi dynamo finner du nesten litt for mye her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...&hl=hitachi Tråden har foreløbig 338 innlegg og det vil komme flere som bl.a. viser montering av laderegulator og skillerele, samt mange bilder med visning av ladningseffekter. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 1.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2008 (redigert) Nei jeg har Penta. Men vet ikke åssen merke dynamoen er da... Men jeg har to uttak bak på dynamoen der det står B+ på. Hvorfor det? Til to batterier? Redigert 1.Mai.2008 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Mai.2008 Del på Facebook Svart 1.Mai.2008 Hvis dette er dynamoen som fulgte med motoren i 1979 er det sannsynligvis skilledioder montert på den. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 1.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2008 Hvis dette er dynamoen som fulgte med motoren i 1979 er det sannsynligvis skilledioder på montert den, Volvo brukte det den gangen. Sørger for elendig lading fra en dynamo som i utgangspunktet bare er på 35A. 35a??? Huff da. Det var ikke rare greiene. Kanskje jeg får bytte dynamo da. Og motoren er jo fra 1979 så Skal leggilde, så får dere se., Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Mai.2008 Del på Facebook Svart 1.Mai.2008 For å få mest mulig korrekte kommentarer og råd er det lurt at du legger ut bilde av dynamoen din og/eller spesifiserer den enda mer med typebetgnelse. Du har på dynamoen mest sannsynlig bare en utgang til lading av selve batteriene. Dersom du har flere batterier som skal lades, eksempelvis startbatteri og forbruksbatteri(er) ordnes dette enten med manuelle brytere eller automatisk med skillediode eller skillerele. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Mai.2008 Del på Facebook Svart 1.Mai.2008 Ja, originaldynamoen er børsteløs og på bare 35A, men jeg ble i tvil om disse diodene ble levert av Volvo og endret innlegget Kan være ettermontert. Uansett er det en veldig dårlig løsning ut fra dagens krav. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 1.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2008 Her er dynamoen. noen som ser åssen type det er? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Mai.2008 Del på Facebook Svart 1.Mai.2008 Ser ut som original dynamoen, og den røde saken er skilledioder. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Mai.2008 Del på Facebook Svart 1.Mai.2008 Volvo-Penta hadde frem til 86/87 lading av to batterier rett fra generatoren fra Rhone generator som en opsjon. Kunne også ettermonteres. Har hatt en slik. Virker OK. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 1.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2008 Hmmm. Lurte litt på om det var Ladac'en min som hadde tatt kvelden men. I bruksanvisningen til Ladac så står det at eksisterende laderegulator må kobles fra før man tar i bruk Ladac. vel da si at det ikke er noen laderegulator på dynamoen da eller? Men ampere-lampa mi lyser i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 2.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2008 Plukka ut dynamoen i dag. Herregud, for en jobb Litt trangt i motorrommet mitt. Måtte lirke den ned i kjølen og skyve den bakover til bak girkassa. Da kunne jeg ta den opp Så noen spørsmål. Er tre bilder her. Skillediodene ser dere. Hva er de godt for? Og kan man bruke dynamoen uten de skillediodene? En kompis hadde en dynamo liggende som jeg kunne få. Den er på 50A. Noen som har hørt om det merket? Sto på en bukh... Her er det fire uttak. W bruker jeg ikke.(Turteller) Men + skal til starter, -til jord og 61 til tenning??? Ikke sant? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Mai.2008 Del på Facebook Svart 2.Mai.2008 ja, men det er vanlig å ha ladelampe mellom 61 og tenning. dog ikke nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 2.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2008 Man kan kombinere ladelampe og amperemeter vel? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Mai.2008 Del på Facebook Svart 2.Mai.2008 ja, de har ikke noe med hverandre å gjøre. Ladelampe viser at dynamoen lader, ampermeter hvor mye strøm som går inn/ut av batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Mai.2008 Del på Facebook Svart 2.Mai.2008 Man kan kombinere ladelampe og amperemeter vel? Jeg vet ikke hvilket amperemeter du har, men antar at det er med shunt. På flere av amperemetrene monteres shunten nærmest mulig minus 12 volt polen på forbruksbatteribanken. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 3.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Jeg vet ikke hvilket amperemeter du har, men antar at det er med shunt. På flere av amperemetrene monteres shunten nærmest mulig minus 12 volt polen på forbruksbatteribanken. Ja fankern. Hehe. Det er med shunt ja Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 4.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Bytta dynamo i går. Nå ble alt så mye bedre ja Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.