Jump to content

Kjøp av ny 5 hk 4 takter, anbefalinger?

coolit

Recommended Posts

...... Hmmmm...... Dét var jo en anbefaling som sikkert gjorde trådstarter skråsikker - ja, bent fram tvilløs i sin sak........ :wink::lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Lenge siden jeg har hatt noe direkte erfaring med små utenbordsmotorer nå, men ble mildt sagt negativt overrasket da jeg lånte en kompis's nye 4 hk yamaha firetakter, maken til støyende og vibrerende motor har jeg ikke vært borti, og jeg som trodde firetakterene skulle være så støysvake og vibrasjonsfrie, nope, ikke 4 hk yamaha for meg iallfall....

SeaRaymond skrev:
Lenge siden jeg har hatt noe direkte erfaring med små utenbordsmotorer nå, men ble mildt sagt negativt overrasket da jeg lånte en kompis's nye 4 hk yamaha firetakter, maken til støyende og vibrerende motor har jeg ikke vært borti, og jeg som trodde firetakterene skulle være så støysvake og vibrasjonsfrie, nope, ikke 4 hk yamaha for meg iallfall....

Hadde samme erfaring med en 5 hk Honda, som jeg prøvde i fjor sommer. Såvidt jeg vet er vel alle motorer i denne klassen 1 sylindret, så støy og vibrasjon må du nok regne med.

coolit skrev:
Noen som har anbefalinger hva man skal kjøpe for merke ?

Har fått tilbud på en Suzuki 5hk 4 takt,noen som kjenner til denne ? :sailing:

---------------------------------------------------------------------------------

Kjøpte Suzuki DF5 00501F for 14 måneder siden, knock on the wood, går upåklagelig enda og går stille.

kan virke litt ruvende.

Forventer ikke like lang levetid som 4hk Yamaha fra 82 for den går enda.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

roger-jo skrev:
---------------------------------------------------------------------------------

Kjøpte Suzuki DF5 00501F for 14 måneder siden, knock on the wood, går upåklagelig enda og går stille.

kan virke litt ruvende.

Forventer ikke like lang levetid som 4hk Yamaha fra 82 for den går enda.

Hvordan er det med vibrasjoner da,skal jo bruke den mest til dorging !

EMILIAN skrev:
Kjøpte nettopp en 5 hk 4-takter Parsun med 2 års garanti fra Fie Bil og Båt A/S i Risør. Best i test og tok rotta på alle 6 hk på markedet! Og alt inni motoren er laget av Yamaha. Pris 5700,-!! :yesnod:

Hei , kunne vært interessant å lese testen hvor Parsun "tok rotta" på alle 6 hk i markedet. Hvor finner jeg denne? :wink:

Guest Avmønstret#
  chagall skrev:
Såvidt jeg vet er vel alle motorer i denne klassen 1 sylindret, så støy og vibrasjon må du nok regne med.

Har ikke Evinrude en tosylindra 4 hester?

Gikk selv fra en 30 år gammal Evinrude 6hk, tosylindra, til en 90 talls 5hk Mariner, ensylindra. Marineren rister nesten båten i fillebiter, rene hoppetussa av en skramlemaskin.

Den gamle Evinruden summet stille av gårde, angrer på at jeg ikke brukte pengene på å fikse den gamle Evinruden i stedenfor. Jeg ga den bort da den bare gikk på en sylinder :lol:

Pinkvin skrev:
Har ikke Evinrude en tosylindra 4 hester?

Gikk selv fra en 30 år gammal Evinrude 6hk, tosylindra, til en 90 talls 5hk Mariner, ensylindra. Marineren rister nesten båten i fillebiter, rene hoppetussa av en skramlemaskin.

Den gamle Evinruden summet stille av gårde, angrer på at jeg ikke brukte pengene på å fikse den gamle Evinruden i stedenfor. Jeg ga den bort da den bare gikk på en sylinder :lol:

Nå som det selges bare nye 4-taktere er det kun 1- sylinder opp til og med 8 hk, så vidt jeg vet.

Stemmer nok det, at de gamle Evinrudene gikk mye penere p.g.a 2 sylindere. :yesnod:

Redigert av chagall (see edit history)

Hei Chagall :smiley:

Kom sikkert feil frem den der..eg har heller ikke funnet noen artikkel som sier at denne tar rotta på alle andre. Det var vell sagt i en forklarende setning fra selgeren, når eg spurte om hvordan disse var sammenlignet med 6 HK. Beklager mangelfull info:)

Stolt Fjordeier:)

EMILIAN skrev:
Hei Chagall :smiley:

Kom sikkert feil frem den der..eg har heller ikke funnet noen artikkel som sier at denne tar rotta på alle andre. Det var vell sagt i en forklarende setning fra selgeren, når eg spurte om hvordan disse var sammenlignet med 6 HK. Beklager mangelfull info:)

Det er nok riktig `EMILIAN`at 9,9 hk kom bra ut i en test på "Vi Båtegare" i Sverige. Motoren blir markedsført under forskjellige navn. Neptune heter den også. Se link:

http://www.rusta.se/pdf/product/folder_1.pdf

Ønsker deg lykke til med din nye motor. :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...