Jump to content

Hvem selger "strømpe" til wire?


GeirKS

Recommended Posts

Hei, og takk for responsen ang. kjedehjul og kjede. Dette er nå bestilt fra Edson (Erling Hovdan AS), og ventes ankommet neste uke.

 

Nå trenger jeg ny 6mm 7x19 rusfrie stålwire, dette har jo nesten alle, men jeg trenger også en "strømpe" som wire'n ligger inne i der den bukter seg gjennom den eksklusive Orust-innredningen... :confused:

 

Denne strømpen, som skal passe utenpå 6mm stålwire, har jeg ennå ikke klart å få tak i. Nye forslag på maskinforretninger mottas med takk.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Du tenker selvfølgelig på wirestrømpe som på en håndbrekkwire på en bil.

 

Hvor du skal få slikt som metervare vites ikke, men du kan lage et like bra opplegg av et PA11 nylonrør inni et stål eller kobberrør.

 

PA11 nylonrør leveres i en rekke dim. hos bla.Tess.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset. Det er en lignende strømpe som den som er på håndbrekkwire jeg tenker på.

 

Tror du ikke at wire'n vil file veldig på nylonrøret? Ellers så kan kanskje plastbelagt wire inne i et eller annet rør brukes...?

 

Eller mente du å bruke PA11 røret i steden for wire? (Jeg kjenner ikke dette røret.)

 

Lav friksjon er et poeng...

 

Flere tips om "metervare" forretninger mottas gjerne.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hadde det gått an å bruke slikt vannrør som i rør i rør systemer for hus?? Dem er slitesterke.. Har mangen meter du kan få om du vil..

 

Kan og ta et bilde om du ikke vet åssen det ser ut..

 

Eller kanskje eg er på villspor?

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Poenget med nylonrøret er at det er dette som gjør at wiren glir lett og fint med minimal friksjon. Wiren som skal gå inni nylonrøret må selvsagt ikke være plastbelagt.

 

Stålrør ytterst som støtte, nylon inni stålrør for minimal friksjon, ikke plastbelagt wire inni nylonrøret.

Link to post
Share on other sites

Hei,

takker for gode svar og innspill. Det viser seg at Edson også har dette i sortimentet sitt, men jeg er litt usikker på om denne "strømpen" er noe mer enn et vanlig plastrør. Forhandleren var ikke sikker, dette var bestillingsvare. Dyr var den i alle fall, 68,- kr pr fot... Skulle ikke forbause meg det minste om dette var et helt vanlig plastrør som TMe foreslår.

 

Stålrør utenpå blir nok litt vanskelig, men kobber burde gå greit. Jeg får pønske litt...

 

Rør-i-rør typen kjenner jeg heller ikke, hvis du (Wellcraft) har mulighet til å legge ut et bilde, så er det fint.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Rør-i-rør typen kjenner jeg heller ikke, hvis du (Wellcraft) har mulighet til å legge ut et bilde, så er det fint.

 

GeirKS

Det var veldigt stivt og jev.... seig.. Klarte ikke klippe den av med saks. 2-3 mm plast vegg i røret.

8mm hull i røret

 

Er det greie bilder?? Litt utydelige

 

Bilde

 

Bilde

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Ja det minner om en spiralslang typ 'handbromswire-slang' eller 'teleflex-ytterslang'

så jag skulle tro att den er armert på ett eller annet sett!

Armert med svart stål da sikkert.. Dei fleste har vel sett en "gammel" teleflex styring og kor rustet den blir..

 

Men uansett.. Eg har no rør liggende og det kan du få mot sende kost.. Har vel mellom 5 og 10 meter.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jeg ser dette er en gammel diskusjon, men dersom noen nye leter etter wirestrømper kan jeg anbefale ID Transmisjoner AS, Stålfjæra 12 Oslo tlf 22165841.

Jeg prøvde også EDSON først. Hovdan i Oslo ville ikke hjelpe meg, Edson USA henviste meg til Sverige; der fikk jeg aldri svar.... etter noe leting fant jeg fram til ID Transmisjoner som bl.a. lager spesialkabler til marine bruk, livbåter etc.. (Var innom diverse bil/tilhenger alternativer først, men det fantes ikke noe som tok 5 mm wire... så Clutch og Brems i Oslo sendte meg opp i Stålfjæra..) Fine blå wirestrømper med rustfri innmat. Han hadde også alt mulig "fittings" til disse og innmat. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...