Jump to content

Haicom gpsmus - både til pc og vhf ?

Gran Reserva

Recommended Posts

Mulig jeg blottlegger noen sorte hull i elementær kunnskap nå , men jeg har leita og søkt om jeg kan finne svar i forumet uten å lykkes. Har akkurat kjøpt VHF og har fra før av haicom gps-mus tilkoplet pc. Er det mulig å benytte den samme gps'en inn mot VHF'en ? Har usb kontakt på gps, og da må det vel i så fall en splitter til ? Eller går det å ta gps signaler fra pc og til vhf ?

Hmmmm... mye her jeg ikke forstår ser jeg :crazy: Eller er beste løsningen å kjøpe en gps-mus til som bare gåt til VHF ?

Håper noen kan mer om dette enn meg

Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt

Hadde du derimot hatt en gps med vanlig 9 pins serieport ville dette gått.

Du trenger en USB->RS232 konverter. Sistnevnte finnes hos en rekke forhandlere. Søk på "USB til RS232" hos f.eks. google.no

Når du har dette kan du be Frøken Fryd om å fortelle hvordan du skal koble RS232 (serieporten) til VHF'ene NMEA port :wink:

Messy

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Tar jeg ikke alt for mye feil så er der en skjøtekontakt på Haicom ledningen. Denne er for å skifte ut siste delen av ledningen med enten en USB, DB-9 eller løse ledninger og muligens noen andre varianter også. Ulempen med DB-9 (vanlig 9-pins serie) er at der ikke er strømforsyning så da må du ha en 5V forsyning i tillegg. 5V kan tas fra tastatur eller mus kontakt i PCen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Se under Device Manager etter usb-seriel adabter eller tilsvarende. Finner du den så skal du alltid kunne hente ut riktig signal fra ledningen til gpsen, hvis du ikke ønsker å mekke så mye kan du kjøpe en gps med seriekontakt.

Jeg anbefaller aldri å kjøpe gps for usb tilkobling.

Jeg anbefaller aldri å kjøpe gps for usb tilkobling.

Problemet er hvis du kjøper en vanlig serieprodusert PC, så er det ikke 9-pins serieport lengre...

Har forøvrig slik usb-gps og den har ikke sviktet ennå. Har vel hatt den i 3-4 år

Edited by alidal (see edit history)

Men om man setter på en usb splitter og:

1. lar den ene gå direkte i pc

2. Klipper den andre

3. henter den eller de ledningene som sender NMEA signaler og kopler disse til vhf'en

Da skulle vel begge apparatene få signal, og gps musen 5volt (usb porten sender ut 5volt)???

Merk: Utstyr ombord er ikke min sterkeste side, men vet en ting eller to om pc og pc-utstyr...

Nei vhfen din har ikke usb plugg :wink:

Skal du hente ut signalet må du isåfall finne ut hvor signalet er av typen rs232, det vil du muligens finne i kebelen som går mellom gpsen og usb pluggen. Men hvis du ikke vet forskjell på usb og rs232 så tror jeg du skal legge det fra deg å åpne opp kabelen også.

Jeg ville gjort som roalbj sier å kjøpt en seriell gps som går på 12v, da er vhfen alltid forsynt med posisjon.

Du kan også gjøre som obelix sier å la pcen sende ut posisjon til vhfen. En dårlig løsning det og.

Det er ingenting i veien med en usb gps men den er ikke brukenes til noe annet enn laptopen, derfor er det bedre å starte med utgangspunktet at det er 12V ombord og at standaren til nmea er rs232/422 4800baud.

Det er enkelt å konvertere rs232 til usb, men ikke omvendt, var visst noen her som hadde funnet noe på nettet, de kommer kansje med en link når svettedråpene har tørket :lol:

Edited by Frøken Fryd (see edit history)
Og det problemet løser man enkelt med et kort fra Socket.

Da får man jo en ekstra dings mellom Gps/pc, men det går jo helt fint men jeg har gjort det slik at jeg har en gps-mus tilkoplet pc, så har jeg en bærbar gps som går både på 12 V og interne batteri med en slik overgang fra serie til usb. Fungerer fint begge to! :flag:

Jeg har forøvrig kjøpt VHF med tilkopling for GPS og da kommer jeg til å kjøpe enda en GPS med 9-pins serieport

Edited by alidal (see edit history)

Nja, jeg har et par sånne kort fra Socket. Får strøm fra PC. Det er funksjonelt uten betydning om man stikker i en USB plugg i PC eller en serieplugg i kortet.

Bruker de til å koble GPS og ekkolodd til PC.

Nei vhfen din har ikke usb plugg :wink:

Skal du hente ut signalet må du isåfall finne ut hvor signalet er av typen rs232, det vil du muligens finne i kebelen som går mellom gpsen og usb pluggen. Men hvis du ikke vet forskjell på usb og rs232 så tror jeg du skal legge det fra deg å åpne opp kabelen også.

Jeg tolket det slik at vhf'en har rs232. om man avisolerer en usb kabel finner man at den består av 4 ledere samt skjerming.

NMEA er to av dem, +5 og - er de to andre. Disse må da følgelig loddes på en rs232kontakt.

Slik;

USB Universal Serial Bus Cable

Pin# Label Function

1 +5 Volts Power

2 Data - Signal -

3 Date + Signal +

4 Ground Ground

9 Pin Signal-RS232

Connector

3 TX Transmit

2 RX Recieve

7 RTS Request to Send

8 CTS Clear to Send

6 DSR Data set Ready

5 Signal Ground

1 DCD Data carrier detect

4 DTR Data terminal ready

9 RI Ring Indicator

Hvilke vhf bruker får du opplyst ved produsent...

Joda, nå har vi ledningene.

Men i tillegg har vi signal nivå og hastighet.

Alt under 5 Volt er nonstate på RS 232 kommunikasjon.

Og til sist:

ID.

Alle USB devicer sender ut ei pakke om hva de er og av hva slag. F.eks. mass storage device, kamera osv.

Det gjør forsåvidt NMEA devicer også f.eks $GPxxx som identifiserer talker som GPS.

Men det kan kun leses av en annen NMEA device eller program.

NMEA (National Marine Electronics Association) har laget et sett med regler om hva telegrammene på en slik kommunikasjon skal inneholde. Og hvordan det skal se ut. F.eks. at telegrammer i klartekst skal begynne med $. Og at komprimerte telegrammer skal begynne med !. Og hvordan de forskjellige devicer identifiserer seg. F.eks $GPxxx betyr at en GPS har sendt et telegram. Eller at $PRGRMxx betyr et proprietært telegram fra et apparat produsert av Garmin.

NMEA sa engang at kommunikasjonen elektrisk skulle være RS422.

De sier de ikke lenger. De kan nå være RS232, RS422, CanBUS, opto, TTL eller hva man vil.

okay, da er det bringet på det rene...

Vil korrekt tolking da være at min teori har sin svakhet i at vhf'en rett og slett ikke klarer å identifisere signalene ved slik kobling?

Har haicom mus, laptop en plotter som ikke er montert. Skal ha VHF (med diverse funksjoner).

Har ikke bestemt meg helt for endelig løsning ennå, derfor er dette emnet meget interessant. Håper derfor å bringe klarhet i hva som er teknisk mulig / umulig...

VHF'en vil ikke se noe som helst. Signalnivået er for lavt. Hastigheten er for høy. Og protokollen er inkompatibel.

Invester i en skikkelig GPS mottager for marin bruk.

Furuno GP 32 anbefales varmt.