Jump to content

Lading av forbruksbatteri etter vinteropplag

Avmønstret2

Recommended Posts

Jeg har ett startbatteri og ett forbruksbatteri. Begge har stått ute i båten i vinter. Jeg målte med voltmeter i dag og det var litt over 12V på startbatteriet, mens forbruksbatteriet var tomt (noe jeg visste siden jeg glemte å slå av strømmen på tampen av fjorårssesongen). Holder det at dette forbruksbatteriet lades opp ved at jeg kjører motoren, eller må jeg lade det opp med vanlig batterilader? Det hender forøvrig rett som det er at jeg glemmer å ta av strømmen om sommeren så forbruksbatteriet går helt tomt. Er det et problem?

Plenen

Ja, lades et bly batteri ut mer enn 50% av kapasiteten tar det varig skade, men det kan vel alltids benyttes om ikke i like mange år hvis det var godt vedlikeholdt.

Du kan alltids prøve å lade det opp med en boost funksjon på en moderne batterilader eller hvis laderen ikke vil starte kan du prøve med en eldre "dum" en trinns lader får å se om du kan få liv i det. Har det vært helt utladet er det fare for at det har bånnfrosset i vinter og da kan det ha blitt permanent skadet.

Du bør/ må lade opp batteriet med lader, ( kansje for seint vis batteriet er frøse)

Vis batteriet er dårlig/defekt så kan du risikere at dynamo lader med for høy efekt og denne vil og bli øydelagt. :cryin:

Ladd opp batteriet med lader og kontroller speningen før dynamoen ryker.

Hvorfor med lader? Vil ikke batteriet lades når jeg kjører med båten?

Båten startet forøvrig på første nøkkelomvridning da båten kom på vannet i ettermiddag :-) Hvilken bra timing å sete ut båten :-) Sjefsvær hele uka!

P

Dette vis batteriet er defekt så vil dynamoen prøve å ladde opp med max Amper og dynamoen vil bli varm og viklingene ryker og du må kansje bytte dynamo og ( dyrt??? :headbang: )

Eg har forbruks måler på mine batteri og dynamoen har problemer med å toppe batteriene, skal du klarer å lade opp batteriene til topp da må du ut på langtur, kansje 5-6 timer i slengen, vis ønske om lang levetid på batteriene så bør batterien lades opp innimellom med lader. dette gjør eg med bilen og nå måtte eg bytte batteri første gang 17 År ble dette batteriet.

Batterier som er utladet eller har lite strøm fryser lettere enn oppladede batterier! Derfor vil det være en (stor)sannsynlighet for at batteriet er ødelagt etter vinteren!

Batteriet burde lades med lader, og sjekke at ladingen går ned tilnærmet 0ah på den tiden batteriet burde være oppladet.

Om det står flere dager og fortsatt tar imot strøm, vil det si at batteriet selvutlader over litt tid!

Denne ekstra strømmen et slik batteri krever for lading tar ofte knekken på dynamoen, og derfor fyker ofte batteri og dynamo nesten samtidig!

Siden batteriet selvutlader vil det skape unødvendige strømproblemer på båten!

Er dette vanlig at skjer etter en overvintring i båten? Hadde det i båten forrige vinter også, men husker ikke om det var strøm på det eller ikke da. Generellt sett er mye av det som skrives her inne "worst case senario" og når jeg ser hva folk tar av forholdsregler på forskjellige ting her inne så blir jeg nesten litt matt...

Hva er sjansen for at batteriet er ødelagt? Etter hva dere sier burde jeg byttet batteri i fjor...

Hvis jeg lader med motoren og sjekker ant volt når jeg stopper og skrur av hovedbryter. Når jeg neste gang kommer til båten og det er det samme ant volt , betyr det at batteriet er ok?

P

Dette er vanligste årsaken til at batteriene må byttes på kjøreøy som ikke er i bruk over tid! Det nye batteriet som fulgte båten min har lidd samme skjebne og det er ikke første gang jeg har vært borti dette!

Hvor kaldt har det vært det båten har stått osv??

Om du lader batteriet så vil det falle litt i spenning med en gang men det skal ikke fortsette å falle lenge! Test batteriet slik du skriver! Det må da være godt nok! Sammenlign med det andre batteriet!