Jump to content

Hjelp til Marna R2


Terkel

Recommended Posts

Hei på dere.. jeg har fått en båt med en motor av typen MarnaR2 Bensin. Han som hadde den sa at den plutselig kunne stoppe, men at den kunne startes igjen etter att den fikk stått litt. Han mente dette kunne skyldes grums i bensin tanken. Noen som vet om det sitter filter i forgasseren på denne motoren? Han sa også at den kunne avgi lit hvit eksos, noen som kom av at den kunne gå litt varm. Motoren er saltvannskjölt så dette er vel kanskje mökk i kjölesystemet?? noen som har noen teorier???? Mototren sitter forresten i en Sjömann 22.

 

Er den noen motorkyndige i lilleström / Oslo området som kunne tatt en kikk mot betaling?? så ville jeg blitt veldig glad!

Er også på jakt etter frakt fra Fornebu til lilleström. Tips mottas med takk :)

Link to post
Share on other sites

Den stopper pga varmgang i sylinderne , den mister compresjon og vill ikke gå før den blir kald igjen ,

 

Går sikkert i ca 10min å stopper , venter i 20 min på å bli kald for så å starte igjen.

 

Som jeg sa , helt vanlig feil på gammle snekkemotorer med saltvanns kjøling

 

 

Hilsen Bernt

Link to post
Share on other sites

Marna Motor selger bruksanvisninger til R2. Se nettbutikken deres på marna.no

Jeg har selv en R2 og er veldig fornøyd med den. Heldigvis har den ferskvannskjøling, så det ikke blir så mye rust/salt/dritt i kjølesystemet :-)

Ring eller mail dem så kan de sikkert også gi deg noen gode råd hvis du ikke har fått fikset varmgangen.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

ja vist du tokk ut 2kg fra toppen så blir du overasket vor mye det er plass til rundt sylininderne , dette er vanlig feil på alle saltvannskjølte motorer. sylindern går varm og misterkompresjon motorn stopper men starter etter noen min for så å stoppe i gjenn . toppen kjennes kald og folk blir lurt til å tro det er bensin eller tennings feil.

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Marna er vel blant de motorene som går mykest, er lettest å skru på, og hvor man kan få tak i de fleste deler ennå. Hadde en 64-modell som startet og gikk i et kvarters tid før den hostet og ga seg. Det viste seg å være magneten, hvor kobbertråden i ankerviklingene begynte å bli slakk, og dermed slapp seg ut mot jord når den ble varm, dette lagde kortslutning og motorstopp. En rask telefon til Marna, en tur på posthuset, og etter ca 14 dager lå det en nyviklet magnet i postkassa mi, kom på ca 1.000.- hvis jeg ikke husker feil.

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...