Terkel Startet 3.Mai.2008 Del på Facebook Startet 3.Mai.2008 Hei på dere.. jeg har fått en båt med en motor av typen MarnaR2 Bensin. Han som hadde den sa at den plutselig kunne stoppe, men at den kunne startes igjen etter att den fikk stått litt. Han mente dette kunne skyldes grums i bensin tanken. Noen som vet om det sitter filter i forgasseren på denne motoren? Han sa også at den kunne avgi lit hvit eksos, noen som kom av at den kunne gå litt varm. Motoren er saltvannskjölt så dette er vel kanskje mökk i kjölesystemet?? noen som har noen teorier???? Mototren sitter forresten i en Sjömann 22. Er den noen motorkyndige i lilleström / Oslo området som kunne tatt en kikk mot betaling?? så ville jeg blitt veldig glad! Er også på jakt etter frakt fra Fornebu til lilleström. Tips mottas med takk :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 ta ut frostlokka og rengjør vannkanalene ,bruk ståltrå og pirk med , dette er helt vanlig på gammle snekke motorer. blir for varm i sylindern Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Terkel Svart 3.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 suverent tusun tack för svaret, nåen som vet grunnen til att den stopper?kan det skylles groms i bensinen? noen i Lilleströmområdet som skulle kunne ta en kik på motorn, Jag känner ikke denne type av motor så gott. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Den stopper pga varmgang i sylinderne , den mister compresjon og vill ikke gå før den blir kald igjen , Går sikkert i ca 10min å stopper , venter i 20 min på å bli kald for så å starte igjen. Som jeg sa , helt vanlig feil på gammle snekkemotorer med saltvanns kjøling Hilsen Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Terkel Svart 7.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Noen som vet om det går ann og fremskaffe en manual til denne motoren?? hva syns folket om denne mototren noe spesielt jeg bør vite om?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RoyJ Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Marna Motor selger bruksanvisninger til R2. Se nettbutikken deres på marna.no Jeg har selv en R2 og er veldig fornøyd med den. Heldigvis har den ferskvannskjøling, så det ikke blir så mye rust/salt/dritt i kjølesystemet :-) Ring eller mail dem så kan de sikkert også gi deg noen gode råd hvis du ikke har fått fikset varmgangen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Har hatt en slik motor selv, og problemet høres kjent ut. Jeg bestillte plugg fra Marna, og problemet var løst! Prøv og sett i en kald plugg når motoren stopper, og se om den starter igjen da! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom_erik Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 hei:) jeg har også det samme problemet :( så hvis du renser innenfor frost pluggene så blir kjøleproblemet løst?. har renset toppen. gravde ut cirka 2 kilo rust :( Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 ja vist du tokk ut 2kg fra toppen så blir du overasket vor mye det er plass til rundt sylininderne , dette er vanlig feil på alle saltvannskjølte motorer. sylindern går varm og misterkompresjon motorn stopper men starter etter noen min for så å stoppe i gjenn . toppen kjennes kald og folk blir lurt til å tro det er bensin eller tennings feil. Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom_erik Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 kunne tenkt meg ferdkvannkjøling selv. Men lurer litt på hvordan det skal bygges Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Danemann Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 Marna er vel blant de motorene som går mykest, er lettest å skru på, og hvor man kan få tak i de fleste deler ennå. Hadde en 64-modell som startet og gikk i et kvarters tid før den hostet og ga seg. Det viste seg å være magneten, hvor kobbertråden i ankerviklingene begynte å bli slakk, og dermed slapp seg ut mot jord når den ble varm, dette lagde kortslutning og motorstopp. En rask telefon til Marna, en tur på posthuset, og etter ca 14 dager lå det en nyviklet magnet i postkassa mi, kom på ca 1.000.- hvis jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 det enkleste er rørsløyfe under båten, det har jeg laget på to snekker før funker helt topp. Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom_erik Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 men da må vel også jeg sveise ny eksosrør til den også siden det er gummislange nå. men hva slags dimensjoner på rør skal brukes a? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 jeg brukte 1`` rør og egen pumpe med salt vann i eksosen. brukte org pumpa til sirkulasjon, du må også ha en ekspansjonstank. Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.