nordan family 27 Startet 3.Mai.2008 Del på Facebook Startet 3.Mai.2008 Hele familien var pakket og klar - ungene hadde lekt tålmodig på brygga mens alt pakket ble lastet om bord - og vi var klare for å legge fra. Kobler til strømmen og alt er normalt. Motoren er litt treg (som den alltid har vært) og trenger litt kinning. Kinner litt, og vrir nøkkelen tilbake, og vrir til igjen for å kinne videre. Men nå er det helt dødt - selvom det var fullt liv for en straks siden. Ikke tegn til liv. Ikke strøm. Instrumentene døde (de som relaterer seg til startkretsen). Det er strøm på batteriet, men et sted mellom batteri og instrumentpanel har det skjedd noe (eller kan det være et annet sted?). Strøm har jeg ikke greie på, så jeg skal finne frem boka og tegningene jeg har over anlegget. Håper å finne en sikring som dette kan ha en logisk sammenheng med. Er det noen som har råd og tips før jeg begynner å lete? Motoren er en Ford 2704. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Kjedelig det her.. Sjekk først hovedstrømsbryteren din.. har hvert borti at de har tatt kvelden helt plutselig.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
nordan family 27 Svart 3.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 (redigert) sjekket at det var spenning ut i den ledning som gikk opp mot instrumentpanelet (dvs utfra hovedbryteren) og minus på batteriet så jeg tror den er i orden. Har funnet frem oversiktstegning og ser at det ser ut til å være tre sikringer til startkretsen. I mangel av andre gode ideer starter jeg med å sjekke der. Redigert 3.Mai.2008 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 En 8 ampere lednings-sikring før tenningsnøkkelen var gått. Satt inn en ny - og instrumentene våknet til liv. Vridde så litt til for å tenne motoren - da døde alt igjen. Etter litt grubling, og kikking på starter og litt riksing med koblingene på starteren tenkte jeg at jeg skulle ofre enda en sikring, Mens jeg holdt på å åpne holderen for ledningssikringen ble det igjen liv i instrumentene. Jeg startet og stoppet motoren en fem seks ganger. Kunne det være bare dårlig kontakt? Antagelig ikke da den opprinnelige sikringen var gått, og det ble dødt i første forsøk igjen. Men nå funker det - så da har jeg vel en latent feil som en eller annen gang kommer til å dukke opp. Hva kan det være? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Det høres ut for at du har en dårlig kontakt i sikringsholder eller tilkoblingen til holderen. For å unngå at problemet dukker opp igjen må dette kontrolleres. Se etter om sikringingsholder er blank og fin, sjekk også om koblingen til sikringsholder. Her må det være god kontakt og ikke noe irr mellom delene som er koblet sammen. Kjenn også etter om noe er løst, eller ikke godt festet. Du kan jo også måle om du har noe spenningstap i sikringsholder, i så fall må du måle mens en annen gjører starteren på motoren. Det er ikke sikkert du vil finne feilen på denne måten når alt virker. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 4.Mai.2008 Del på Facebook Svart 4.Mai.2008 Nemos beskrivelse er som tatt ut av fasiten. Jeg opplever akkurat det samme på min båt. Porselenssikringer som irrer i løpet av vinteren. Dv.s, det er vel ikke skikkelig irr, men det blir ett belegg på sikringene/holderne, og den beste løsningen er å bevege opp alle sikringene igjen. (gå over hver og en, og rulle de litt i holderen.) Har også opplevd at enkelte sikringer ryker p.g.a. tretthet. Tråden på de er skikkelig krokete, og det blir de sikkert fordi det er antydning til dårlig kontakt i holderen. Tror ikke det er p.g.a. for høy belastning på de i utgangspunktet. Det er bare å skifte de som eventuelt skiller seg ut, så virker det bra lenge igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.