Jump to content

Hjelp - startkretsen døde plutselig

nordan family 27

Recommended Posts

Hele familien var pakket og klar - ungene hadde lekt tålmodig på brygga mens alt pakket ble lastet om bord - og vi var klare for å legge fra. Kobler til strømmen og alt er normalt. Motoren er litt treg (som den alltid har vært) og trenger litt kinning. Kinner litt, og vrir nøkkelen tilbake, og vrir til igjen for å kinne videre. Men nå er det helt dødt - selvom det var fullt liv for en straks siden. Ikke tegn til liv. Ikke strøm. Instrumentene døde (de som relaterer seg til startkretsen). Det er strøm på batteriet, men et sted mellom batteri og instrumentpanel har det skjedd noe (eller kan det være et annet sted?).

Strøm har jeg ikke greie på, så jeg skal finne frem boka og tegningene jeg har over anlegget. Håper å finne en sikring som dette kan ha en logisk sammenheng med. Er det noen som har råd og tips før jeg begynner å lete? Motoren er en Ford 2704.

Svart (redigert)

sjekket at det var spenning ut i den ledning som gikk opp mot instrumentpanelet (dvs utfra hovedbryteren) og minus på batteriet så jeg tror den er i orden. Har funnet frem oversiktstegning og ser at det ser ut til å være tre sikringer til startkretsen. I mangel av andre gode ideer starter jeg med å sjekke der.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

En 8 ampere lednings-sikring før tenningsnøkkelen var gått. Satt inn en ny - og instrumentene våknet til liv. Vridde så litt til for å tenne motoren - da døde alt igjen. Etter litt grubling, og kikking på starter og litt riksing med koblingene på starteren tenkte jeg at jeg skulle ofre enda en sikring, Mens jeg holdt på å åpne holderen for ledningssikringen ble det igjen liv i instrumentene. Jeg startet og stoppet motoren en fem seks ganger. Kunne det være bare dårlig kontakt? Antagelig ikke da den opprinnelige sikringen var gått, og det ble dødt i første forsøk igjen. Men nå funker det - så da har jeg vel en latent feil som en eller annen gang kommer til å dukke opp. Hva kan det være?

Det høres ut for at du har en dårlig kontakt i sikringsholder eller tilkoblingen til holderen. For å unngå at problemet dukker opp igjen må dette kontrolleres. Se etter om sikringingsholder er blank og fin, sjekk også om koblingen til sikringsholder. Her må det være god kontakt og ikke noe irr mellom delene som er koblet sammen. Kjenn også etter om noe er løst, eller ikke godt festet.

Du kan jo også måle om du har noe spenningstap i sikringsholder, i så fall må du måle mens en annen gjører starteren på motoren. Det er ikke sikkert du vil finne feilen på denne måten når alt virker.

Nemos beskrivelse er som tatt ut av fasiten. Jeg opplever akkurat det samme på min båt. Porselenssikringer som irrer i løpet av vinteren. Dv.s, det er vel ikke skikkelig irr, men det blir ett belegg på sikringene/holderne, og den beste løsningen er å bevege opp alle sikringene igjen. (gå over hver og en, og rulle de litt i holderen.)

Har også opplevd at enkelte sikringer ryker p.g.a. tretthet. Tråden på de er skikkelig krokete, og det blir de sikkert fordi det er antydning til dårlig kontakt i holderen. Tror ikke det er p.g.a. for høy belastning på de i utgangspunktet. Det er bare å skifte de som eventuelt skiller seg ut, så virker det bra lenge igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...