Jump to content

Instrumentene dugger på glasset

galatea

Recommended Posts

I vinter monterte jeg inn instrumentene på seilbåten i en ny konsoll av typen navpod.

Jeg har en Northstar plotter og Simrad IS 15 logg/lodd sammen med et vindinstrument.

Nå viser det seg at både Northstar plotteren og Simraden dugger på glasset når de ikke har vært

i drift på et par dager. Begge instrumentene skal være vanntette, men de er vel ikke "gasstette". Den nye konsollen er nok mye tettere enn den gamle, og alle gjennomføringer er tettet med TEC 7 ( kabler inn - skruer etc.) Kan det være for tett bak instrumentene ? Lurer på å borre et lite hull i bunnen av konsollen. Noen som har gode ideer eller erfaring med tilsvarende problem ?

Du bør ikke borre hull i konsollen. Denne duggdannelsen beror på forskjeller i luftfuktighet / temperatur mellom de to sidene av glassene i instrumentet. Spenning på instrumentet vil ganske fort fjerne luftfuktigheten/duggen på innsiden av instrumentglassene.

Er nok enig med Servicemannen. Hull i bunn bør der være. Noe vann vil alltid kondensere i konsollen og dette bør finne veien ut på et eller annet vis.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.