roaldbj Startet 3.Mai.2008 Del på Facebook Startet 3.Mai.2008 Jeg har opp gjennom årene sett mange ytre skader etter grunnstøting som har vært relativt bagatellmessige, mens de indre skadene har vært omfattende. Jeg gikk selv på grunn på et lite skjær i Hvaler. Jeg syntes at de ytre skadene var relativt bagatellmessige, men hele reperasjonen kom på ca 170.000 grunnet mye delaminering. Under er et bilde av en ytre liten skade, Den hadde ført til delaminering. Motoren måtte fjernes og skroget forsterkes betydelig innenfra. I ettertid er skroget adskillig sterkere enn forut før grunnstøtingen. Her er først et bilde av ytre skade som er pusset ned. De indre skadene etter delamineringen var så omfattende at motoren måtte fjernes og ny "bunn" støpes under mortoren. Dette er et eksempel på førsteklasses skrogreperasjon. Etter påstøping så jeg at den ble pusset ned og påført ny topcoa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Hva hadde skjedd dersom en ukyndig hadde kun stappet litt toppcoat inn i skaden, litt primer og deretter bunnstoff? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 3.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Etter mitt skjønn er dette et svært godt poeng psolse02. Jeg har sett flere tilfeller hvor forsikringsselskapene ønsker at skaden skal utbedres billigst mulig, og hvor sikkerhetshensyn kommer i annen rekke. Det kan bli uheldig langvarig forsikring,. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alma Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Desverre ønsker alle forsikrings selskap at en skade blir reparert på billigst mulig måte. men de som utfører jobben må selvfølgelig gå god for utført reparasjon! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
edo Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Problemet er at det ikke finnes noe godgjenning av båtrepratører på samme måte som det gjør på godtkjente biloppretter? Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Hvordan oppdager man delaminering selv? Hva kan skje hvis man bare "lapper" sammen skaden og begynner å bruke båten "som vanlig"? - Vil bunnen bli "myk" og eventuelt sprekke ved større påkjenninger (som å bli overrasket av stiv kuling og stampe seg inn til land) ??? Skjer det stort sett på plane områder, eller kan det like godt skje hvis en slår nedpå med en langkjølet båt? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Hva hadde skjedd dersom en ukyndig hadde kun stappet litt toppcoat inn i skaden, litt primer og deretter bunnstoff? Da holder det nok tett noen år, men så blir det lekkasje. Jeg kjøpte nemlig en båt hvor det viste seg at det var en gammel grunnstøtningsskade som var lappet på hobbyverkstedet. Det holdt en stund, så kjøpte en annen båten uvitende om skaden, denne beholdt båten noen år før han solgte båten til meg. Etter en tid begynte jeg å undre meg på at det alltid var vann i kjølsvinet til tross for fint vær og fant ingen lekkasjer fra hylse eller gjennomføringer. Fant ut at lekkasjen skyldtes dårlig utført reprasjonsarbeide. Skal være glad for at jeg ikke fant båten liggende på bunnen en vakker dag. Eller enda verre, eskalering av skaden mens familen var med på tur Fikk hevet kjøpet og leverte båten tilbake til den uvitende selgeren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alma Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 (redigert) . Redigert 3.Mai.2008 av alma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alma Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Problemet er at det ikke finnes noe godgjenning av båtrepratører på samme måte som det gjør på godtkjente biloppretter? Et fantastisk smutthull! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Forsikringsselskapene skal vel bruke godkjente plastreperatører? Er det ikke en slik godkjenning i NOR-Boat eller noe slikt? En annen ting er vel at du selv vil kunne velge hvor du vil ha båten reparert (av de godkjente), og der vil man jo få greie på hvor mye penger reperatøren skal tjene på en slik forsikringssak. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
edo Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Har hatt skade på tidliger båt, men det finnes ikke "godkjente plastreperatører", gjør det selv eller ta sjansen på det "naboen" anbefaler Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 (redigert) Nå ser det ut som at siden ligger nede men via denne linken kunne du finne Autoriserte plastreparasjonsverksteder . Redigert 3.Mai.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 3.Mai.2008 Del på Facebook Svart 3.Mai.2008 Det var disse jeg tenkte på , og siden fungerer... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.