Jump to content

Ytre og indre skade ved grunnstøting


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har opp gjennom årene sett mange ytre skader etter grunnstøting som har vært relativt bagatellmessige, mens de indre skadene har vært omfattende.

Jeg gikk selv på grunn på et lite skjær i Hvaler. Jeg syntes at de ytre skadene var relativt bagatellmessige, men hele reperasjonen kom på ca 170.000 grunnet mye delaminering.

Under er et bilde av en ytre liten skade, Den hadde ført til delaminering. Motoren måtte fjernes og skroget forsterkes betydelig innenfra.

I ettertid er skroget adskillig sterkere enn forut før grunnstøtingen. Her er først et bilde av ytre skade som er pusset ned.

 

ytre_skade.jpg

 

 

De indre skadene etter delamineringen var så omfattende at motoren måtte fjernes og ny "bunn" støpes under mortoren.

Dette er et eksempel på førsteklasses skrogreperasjon. Etter påstøping så jeg at den ble pusset ned og påført ny topcoa.

 

 

indreskade.jpg

Link to post
Share on other sites

Hva hadde skjedd dersom en ukyndig hadde kun stappet litt toppcoat inn i skaden, litt primer og deretter bunnstoff?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Etter mitt skjønn er dette et svært godt poeng psolse02.

Jeg har sett flere tilfeller hvor forsikringsselskapene ønsker at skaden skal utbedres billigst mulig,

og hvor sikkerhetshensyn kommer i annen rekke.

Det kan bli uheldig langvarig forsikring,.

Link to post
Share on other sites

Hvordan oppdager man delaminering selv?

 

Hva kan skje hvis man bare "lapper" sammen skaden og begynner å bruke båten "som vanlig"? - Vil bunnen bli "myk" og eventuelt sprekke ved større påkjenninger (som å bli overrasket av stiv kuling og stampe seg inn til land) ???

 

Skjer det stort sett på plane områder, eller kan det like godt skje hvis en slår nedpå med en langkjølet båt?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hva hadde skjedd dersom en ukyndig hadde kun stappet litt toppcoat inn i skaden, litt primer og deretter bunnstoff?

 

Da holder det nok tett noen år, men så blir det lekkasje. Jeg kjøpte nemlig en båt hvor det viste seg at det var en gammel grunnstøtningsskade som var lappet på hobbyverkstedet. Det holdt en stund, så kjøpte en annen båten uvitende om skaden, denne beholdt båten noen år før han solgte båten til meg. Etter en tid begynte jeg å undre meg på at det alltid var vann i kjølsvinet til tross for fint vær og fant ingen lekkasjer fra hylse eller gjennomføringer. Fant ut at lekkasjen skyldtes dårlig utført reprasjonsarbeide. Skal være glad for at jeg ikke fant båten liggende på bunnen en vakker dag. Eller enda verre, eskalering av skaden mens familen var med på tur

Fikk hevet kjøpet og leverte båten tilbake til den uvitende selgeren :nonod:

Link to post
Share on other sites

Forsikringsselskapene skal vel bruke godkjente plastreperatører? Er det ikke en slik godkjenning i NOR-Boat eller noe slikt?

En annen ting er vel at du selv vil kunne velge hvor du vil ha båten reparert (av de godkjente), og der vil man jo få greie på hvor mye penger reperatøren skal tjene på en slik forsikringssak. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det var disse jeg tenkte på , og siden fungerer...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...