Jump to content

Glødeplugg til semidiesel med glimmer til isolasjon

hengefjes

Recommended Posts

Her om dagen var jeg med på noe utrolig morsomt (det syntes nå iallefall jeg :wink: ). Min gode venn Jon Åge og jeg hadde vår ukentlige motorkveld på torsdag. Jon Åge jobber for NNFA, og hadde fått bestilling på ny glødeplugg til en tosylindret Union. Slik glødeplugg ble visstnok sist produsert i 2002, og kompetansen er vanskelig å finne fatt i. Jon Åge hadde fått tilsendt denne pluggen slik at han kunne kopiere den:

gloede1.jpg

Det som er litt spesielt med disse glødepluggene er hvordan polene isoleres fra hverandre. Vi kunne ikke uten videre plukke sund pluggen ovenfor - den virket jo. Vi visste at det var brukt glimmer til isolasjonsmateriale, men ikke hvordan dette var gjordt. Jon Åge hadde andre glødeplugger liggende slik at han kunne studere disse for så å maskinere de delene han trengte. Delene på bildet under kunne ikke brukes da de hadde feile dimensjoner, men ga klare hint om hvordan delene han skulle lage måtte se ut:

gloede2.jpg

Konen til høyre har denne formen for å kunne pakke glimmeret rundt seg når mutteren på andre siden strammes til. Delen til venstre har også et konisk hull tvers igjennom. Det gjengede hullet på siden er til å skru fast minussiden på glødespiralen. Konen til høyre har også et skruehull der hvor godset er tykkest, men dette vises ikke på bildet. Her er et forsøk på å forklare hvordan det hele virker:

gloede6.jpg

Det eneste jeg bidro med var å finne glimmer. Vi var ikke så lystne på å springe till fjells, men visste at fyllmassen som er brukt like bortenfor NNFA kunne se ut til å innholde noen steiner som kanskje var interessante. Etter å ha prøvd glimmer fra flere kandidater kom vi frem til denne:

gloede3.jpg

Denne hadde mørkt glimmer som kunne plukkes av og males mellom fingrene. Forskjellen på denne prøven og de andre som vi vraket, var at det ikke var noen sandkorn i den - den ble bare til "støv" jo mere vil malte den. Alle de andre prøvene knitret når vi skrudde sammen delene, og konen la seg skjevt slik at det ble kontakt mellom den og godset rundt. Her har jeg malt opp den beste prøven mellom fingrene, og tørket den:

gloede4.jpg

På neste bilde ser dere delene Jon Åge laget. Vi matet glimmer inn mellom delene mens vi tredde i konen, samt sørget for at de var glimmer mellom stoppskiva og godset i andre enden. Legg merke til den lille avstanden mellom konen og godset rundt - mellom der ligger glimmeret og holder delene fra hverandre. Vi ga denne en del juling, - utsatte den for varme m.m. for å forsikre oss om at det holdt - den var like fin, og ingen "short circuit". Spiralen og stanga som går opp monteringshylsa laget Jon Åge dagen etter, og jeg fikk den sendt til kunden, som nå forhåpentligvis får en Union som går som den skal :smiley:

gloede5.jpg

Redigert av hengefjes (see edit history)

Dette var spennende lesestoff hengefjes! Har aldri helt visst hvordan disse fungerte, men nå vet jeg det jo. Det ble vel kanskje brukt andre stoffer enn glimmer som isolasjon også?

Ser at det ikke var så veldig mye aktivitet i denne tråden, men du kan prøve noen av Semidiesel trådene på STP forumet. Håper det går greit at jeg annonserer det...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...