Jump to content

Sikkerhetspakke (vester/liner/dekksbånd)


LAKA

Recommended Posts

Har funnet ut at det er på tide å gjøre noen oppgraderinger med tanke på sikkerheten ombord i min 28 fots Alo seilbåt. Tenker å kjøpe inn komplett sett med vester, sikkerhetsliner og eventuelle dekksbånd til sikkerhetsliner. Jeg ser det finns mye forskjellig både når det gjelder type vester, vester med innebygd feste for sikkerhetsliner (slik at man ikke trenger egen sele) etc. Det finns også et utall med sikkerhetsliner. Tenker det kan være smart å samkjøre et slikt innkjøp slik at jeg får ting som passer i hop. Utstyret skal kunne være solid nok til havseilas, men samtidig ønsker jeg ikke å bruke mer penger enn nødvendig på dette. Er det noen som har erfaring med forskjellige typer? Noen som kan anbefale noe?

Link to post
Share on other sites

Har ikke erfaring på hvordan ting funker når det går galt.

 

I sikkerhetens navn er det produsenter som "tar den helt ut" og anbefaler steindyrt utstyr som skal hindre alle uønskede hendelser.

Uansett hvilket utstyr man "hesjer på seg" - er det til syvende og sist ens egen adferd som er avgjørende.

Det er snakk om å skynde seg langsomt når man er over dekk i sjøgang. "Se sjøene an" mens du jobber og sørg for at sikkerheten kommer først.

 

Selv har jeg ikke investert overvettes i slike saker.

Men jeg har vester med stropp i skrittet og øye for innfesting av sikkerhetsline.

Har bånd fra hekk til baug på hver side, og en enkel sikkerhets-line med karabin-krok i hver ende.

Er det sjø og vi er utasjærs, SKAL dette brukes både utenfor og i cockpit.

 

Sjekk litt rundt på nettet - så er det sikkert en eller annen "utstyrs-pusher" som har gode priser.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Regner med at det meste som selges fungerer greit?!

Vel, det skal i det minste være CE godkjent. Kjøp utstyr som er ment å bli brukt til formålet.

F.eks. det selges lange nylon bånd som brukes til lastestropper - dette kan være noe billig dritt

som etter noen mnd i sola smuldrer og ryker slev me d lav belastning.

 

Det som anerkjente båtutstyrsforhandlere selger - bruker å være bra greier.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...