Jump to content

"FAKTA" Maxi 77


benq

Recommended Posts

Har luktet litt på Maxi 77, er det noen som har (dumt spørsmål men,men) eller har hatt en slik en.

 

har ikke hatt en...har hatt 2 !!! :wink:

 

her finner du litt om Maxi 77

 

http://www.maxisidorna.com/maxi/data/2

 

http://www.sailguide.com/search/infopage.php?boat_id=908

 

lurer du på en 77a så skall du se på årsmodell 75 el senare

 

da kom den med full ståhöjd vid pentryt +en del andre modellforbedringer.... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Billigst frakt på en M77 er nok å sette den i en krybbe å trekke den med en litt stor personbil.

 

Suzuki

 

Med en vekt på 2000 kg skal du nok ha noe mer enn en "litt" stor personbil. Du må vel opp i en fullvoksen SUV elns + største båthengeren fra f.eks, Tysse. Denne tåler ihvertfall vekten, men tar vel egentlig ikke lengden, max 23'.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Med en vekt på 2000 kg skal du nok ha noe mer enn en "litt" stor personbil. Du må vel opp i en fullvoksen SUV elns + største båthengeren fra f.eks, Tysse. Denne tåler ihvertfall vekten, men tar vel egentlig ikke lengden, max 23'.

 

Det var stor forskjell på 68 og 77 mht vekt.

Jeg tror ikke en M77 veier så mye som 2000kg, men uansett - det var mer enn jeg trodde.

Du trenger en kassevogn, eller 4x4 bil for å dra den, hengeren veier raskt noen kg også.

 

Får man fatt i en Pickup, kan ofte en vanlig biltralle benyttes. Sett krybba oppi, sett båten i krybba, stopp godt og god tur.

 

Husk, rundt 40% av vekta er kjølen. Denne står på akselene til tralla.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kassevogn holder ikke. Jeg har en Caravelle, og den tar max 2000kg. Heller ikke en pickup, f.eks. Toyota Hilux (2250kg). Du må opp i en Land Cruiser eller tilsvarende SUV. Disse tar opp til 3500kg. I tillegg må du ha klasse BE hvis hengervekten overstiger kjøretøyvekten, ref. "campingvognregelen" - http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?cid=11...p;c=SVVartikkel

 

Egenvekten på en båthenger som tar denne båten er 450-500kg, med bilhenger kan du plusse på et par hundre kilo til. Det er sikkert vanskeligere å skaffe en stor båthenger med seilbåtkrybbe enn en bilhenger, så Suzukis forslag er vel det beste alternativet.

 

Du finner fakta om Maxi 77 (og andre Maxibåter) her: http://www.maxisidorna.se/maxibatarna/modellfakta.jsp

 

Bredden på Maxi 77 er oppgitt til 2,5 meter. Det er akkurat innenfor grensen, med 5 cm margin, av hva du kan kjøre med uten disp på norske veier. Men det er vel uansett mest aktuelt å dra et sånt lass opp gjennom Sverige hvis man skal helt til Tromsø, så slipper du å klatre over så mange fjell.

 

Men nå må det jo være en sinnsykt fin tur å seile den langs kysten, da...

Redigert av storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Kassevogn holder ikke. Jeg har en Caravelle, og den tar max 2000kg. Heller ikke en pickup, f.eks. Toyota Hilux (2250kg). Du må opp i en Land Cruiser eller tilsvarende SUV.

 

Nja,

Iveco Daily; Mercedes Sprinter og de bilene der drar mye mer enn en Caramelle. Vesentlig mer :-)

Nissan Navara drar 3000kg, Mitsu L200 drar 2800kg og Isuzu drar 3000kg. Alle er picup`er. :-)

 

At man trenger BE lappen for en sånn doning, er åpenbart. Jeg personlig mener man trenger litt trening i å ratte store skysser også, utover det man for ved å kjøre opp med en BMW X3 og en 800kg liten skaphenger på 1,8x3m.

Har man det, bør dette gå uproblematisk.

 

En sånn landeveistransport er iaf MYE mer håndterlig enn å seile båten rundt kysten.

 

Sender du den med lastebil, bør du regne 15000kr. Minst.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

har ikke hatt en...har hatt 2 !!! :wink:

 

her finner du litt om Maxi 77

 

http://www.maxisidorna.com/maxi/data/2

 

http://www.sailguide.com/search/infopage.php?boat_id=908

 

lurer du på en 77a så skall du se på årsmodell 75 el senare

 

da kom den med full ståhöjd vid pentryt +en del andre modellforbedringer.... :smiley:

 

Ikke å forglemme erfaringsbasen i vårt eget forum :nono:

Maxi i Erfarings basen :

 

 

Går forøvrig selv i tanker om å bytte ut snekka i en liten seilbåt, for å lære meg å seile (har absolutt ingen 'peiling på seiling' sålangt). Har skjønt det slik at Maxi 77 er 'under rigget', altså har litt liten rigg i forhold til hva den kunne hatt, og at den dermed er en god/trygg nybegynner båt, men at den er litt kjedelig på lite vind :confused:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Nja,

Iveco Daily; Mercedes Sprinter og de bilene der drar mye mer enn en Caramelle. Vesentlig mer :-)

Nissan Navara drar 3000kg, Mitsu L200 drar 2800kg og Isuzu drar 3000kg. Alle er picup`er. :-)

...

 

Du har helt rett. Og store kassevogner kan leies hos diverse utleiefirmaer. Men du får jo et alvorligt langt vogntog, da. 6 meter bil + 8 meter båt + litt lengde for draget = ca. 15 meter. Dette tilsvarer største tillatte lengde for et enkelt kjøretøy, uten tilhenger. Du bør absolutt ha litt erfaring før du legger i vei med noe sånt.

 

På den annen side, så kommer vel leie av varebil + henger + kilometer for en uke, som er omtrent den tiden du må beregne t/r Tromsø-Oslo, på rundt 15 000. Så er det diesel, ca. 2 liter/mil? I tillegg kommer evt. tapt arbeidsfortjeneste og/eller ferietid sammen med familien samt kostnader til overnatting underveis. Du begynner farlig fort å nærme deg det det koster å få båten sendt oppover med lastebil.

 

Et annet alternativ er jo å sende båten som dekkslast på fraktebåt. F.eks. NorCargo har priser for dette.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Det er jo ett interessant forslag å seile den hjem,men det er voldsomt langt. Noen som har peiling på distansen? Etter vei er det ca, 200 mil +/-, og hvilken marsfart kan man regne med, 5 knop i snitt??? Da blir det mange timer. Kanskje en stafett hadde vært tingen, stafettpinnen er en maxi 77!!! :flag:

Link to post
Share on other sites

Det er jo ett interessant forslag å seile den hjem,men det er voldsomt langt. Noen som har peiling på distansen? Etter vei er det ca, 200 mil +/-, og hvilken marsfart kan man regne med, 5 knop i snitt??? Da blir det mange timer. Kanskje en stafett hadde vært tingen, stafettpinnen er en maxi 77!!! :flag:

 

Dette er jo ett genialt forslag :lol: . Jeg er med :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Du kan få en grei pekepinn på distansen ved å bruke Google Earth. Velg "linjalen" på verktøylinjen og arkfanen "show path". Et kjapt overslag gir ca. 1000 nm Oslo - Tromsø. Hvis du klarer 5 knop i snitt, og seiler non-stop, så gir dette 200 timer gangfart eller litt over 8 døgn. Hvis du må stoppe for å sove så kommer det til å ta mye lenger :sleep:

Redigert av storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Har deltatt i Færdern 4 ganger med Maxi 77. Vi tok pallen og 3 gode plasseringer. Morsomt den tåler mye vind før den reves.

 

74 mod med skifte av røstjern, nye seil og påhengern under bordet. Skrellt bort alt av gammelt bunnstoff, oppgradert med

VC17. Og dette er lenge siden.

 

12,5 knop på bølgesurf. Ikke til å tro, men sant nok.

 

SOLID BÅT

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Er en stor båt når det kommer ut av vannet - ville ikke vurdert å ta den på henger......

 

Båten er stor, det er riktig.

Men - vekten er mindre enn 2 travhester og en hestehenger.

Mao - uproblematisk med rett redskap.

 

Jeg har fler ganger sett mindre båter ( bla.a M68 ) , kjørt på helt vanlige biltraller med opplagskrybba godt stemplet fast.

Aldri hørt om noen med problemer med dette.

 

At bil, henger og stropping må være korrekt dimensjonert, er en selvfølge.

 

DSCN2172-s.jpgDSCN2186-s.jpg

 

 

Tilsvarende henger finnes såvidt jeg veit, å få leid ett eller annet sted på øst / sørlandet.

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har nå fått en pris på bilfrakt, 24000 levert her. Venter på flere priser. Båtfrakt var iallfall dyrt, husker ikke helt men tror det var rundt 34-35000.Artig å høre at det var flere som kunne tenkt seg å være med på Norskekysten på langs. Men det blir nok ikke aktuelt.Regner med at da måtte jeg nok bo ombord det neste halve året. :flag:

Link to post
Share on other sites

Ingenting og holde hemmelig, den står på Finn sine sider "Maxi 77 med nye seil " (nest siste av alle maxiene 14 stk. i alt)

Kjenner du til den?

Jeg har ikke gjort noen avtale om kjøp, bare sjekket om det lar seg gjøre å få den til Nord Norge og hva det vil koste meg når prisen er sluttforhandlet. Alt har jo en smertegrense, til og med båtøkonomien. :flag:

Link to post
Share on other sites

Mange interessante synspunkter her.. Men hva med å snu litt på flisa?

Det finnes helt sikkert flere Maxi 77 en god del nærmere Tromsø-kanskje også i overkommelig seilavstand?

Om ikke de har like mye utstyr, nye seil osv. så får du vel oppgradert en god del for det frakt ser ut til å koste?

Bare en tanke...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...