Jump to content

Owatrol edelolje - forbehandle med D-1?

Minien

Recommended Posts

Driver og legger ny teakdørk i båten, og samtidig har jeg lagt på tynn teakfiner på alle skapflater. Så kommer spørsmålet om hva disse skal behandles med.

Prøvde en liten bit med teakolje av ukjent merke, fikk da en matt finish, og syns kanskje at det ble litt mørkt.

Hadde tenkt å bruke Owatrol edelolje på dørken. Dette fordi jeg har lyst på en halvblank overflate, men ikke vil ha en lakk som flasser av etter en stund.

Ser at det anbefales å forbehandle med D-1 før man har på edeloljen - er dette noe dere gjør i praksis, eller bruker dere edeloljen rett på dørken?

Så kommer det til skapene - hvis jeg behandler dørken med edelolje, bør jeg da gjøre det samme med skapene? Dette er jo selvfølgelig smak og behag, men hva syns båtfolket? Er det finest med blanke flater på skap, eller bør jeg gå for matt her? Er litt redd for store fargeforskjeller ved bruk av forskjellige produkter..

På edeltre oljer jeg aldri før lakk/olje, men det kan lønne seg å ha i litt tynner (30%) i første strøk. Når det gjelder Edeloljen så er jo denne pen på interiør, men kan bli litt myk for dørk? Er det identisk treverk på dørk og interiør? Om det ikke er det så vil det jo bli små fargenyanser uansett, så mitt råd blir å bruke Edeloljen på skott/skap/interiør, og en hard lakk (eks. Ravilakk) på dørken.

Legg så mange lag som mulig (minst 7) på dørken så vil du ha et rimelig greit vedlikehold på denne. Lett vannpuss og et nytt strøk er hele jobben.

Edelolje gir et flott resultat på interiør synes jeg.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Det blir ikke helt likt treverk på dørk og interiør - noe fargeforskjeller vil det nok bli.

Når det gjelder lakk, så vil jeg ikke lakke pga vedlikehold. Dessuten har jeg en gubbe som absolutt vil olje. Du sier edeloljen kan bli litt myk - hvordan vil det være å benytte D-1 og D-2? Vil dette bli hardere? Problemet er at vi har litt tynne plater i dørken, så jeg er redd for at det kan bli bevegelser som gjør at overflatebehandlingen kan sprekke opp, og DET vil jeg ikke. Har også lest at D-2 kan flasse litt, og det er jo akkurat det jeg vil unngå (nå kan vel D-2 nesten betegnes som lakk..).

På edeltre oljer jeg aldri før lakk/olje, men det kan lønne seg å ha i litt tynner (30%) i første strøk..

Hei Vikers :)

Hvorfor oljer du ikke før du lakker? Er den en grunn?

Har selv slipt ned dekk og dollbord og nærmer meg klar til Olje/lakk/osv ( teak og mahogny)

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

• 1 år senere...
hvordan vil det være å benytte D-1 og D-2?

Hei.

Jeg har ikke mye erfaring med dette, men har hørt litt og gjort noen erfaringen gjennom årene. Han jeg kjøte båten av hadde brukt D-1 og D-2 på badeplattformen. Det hadde flasset veldig og var alt annet enn pent. Brukte 3 dager på å skrape alt vekk! :nonod: Etter det kommer det ikke annet enn olje på min badeplattform.

Jeg bruker edelolje på interiøret og synes dette blir veldig pent, men søker du en silkematt finnish er ikke dette det rette. Edeloljen synes jeg blir ganske blank. Jeg har også hørt at edelolje ikke er egnet på flater med mye slitasje, altså f.eks. steder det blir gått mye.

I båten vår er det teakdørk. På den bruker jeg silkematt lakk. Funker supert. Ingen skraping, kun noen få steder som flasser litt. Pusser lett enkelte steder og ellers bare lakker. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...