OnkelDonald Startet 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2008 2-sylindret liten totaktet utenbords med følgende symptomer: 1. Motoren går fint på maks turtall, men ved lave turtall/tomgang høres den ikke bra ut. Det høres på en måte ut slik en bil gjør dersom den bare går på 3 sylindre. 2. Stopper noen ganger på tomgang (lav tomgang). 3. Det lukter kraftig av bensin ved lave turtall / lav fart, og man kan også se det kommer bensin i vannet. (regnbuevann) Hva feiler det stakkaren? Og finnes det medisin som hjelper? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Kurt Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 (redigert) Jeg ville starte med å sjekke kompresjonen hvis begge plugger er sotet ( mørke). Da kan årsaken være gåen toppakning. Dette problemet skjer spesielt på en del Evinrude modeller. Hvis en plugg er OK og den andre ikke kan det også være dårlig kompresjon. Her bør du først sjekke plugger, kabler og resten av tenningssystemet. Redigert 5.Mai.2008 av Kurt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 (redigert) ..eller enkelt å greit rusk i forgasseren Redigert 5.Mai.2008 av luken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 min tosylindrede totakts hadde også problemer der dette delvis kom av at tenningsforstillingen var litt ute på viddene. Dette hadde tilsynelatende ikke noen ting å si på halv-full gass. Dersom det er en Evinrude / Johnson du har så kan det være at jeg har diagram over hvordan tenningsforstillingen skal justeres. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Bruker du "fersk" bensin??? Bensin er ferskvare i utgangspunktet og i enda større grad når den er tilsatt 2 taktsolje! Bensin fra ifjor, eller enda eldre er å be om problem! Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Har ikke sjekket noe som helst enda, da den stort sett går greit ved gass. Det er bare inne i havner og sånne 5 knops steder at det blir problemer. Tenningsforstilling? Jeg bruker fersk bensin ja. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
andersm Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Tenningsforstilling? ikke sikker på om det er rett benevnelse, men på lavt pådrag på min motor er det bare tenningen som justeres ved at en skive skyver på en spak som justerer tenningstidsounktet. På min motor er det veldig lett å se, rett over forgasseren - anders m Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 8.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2008 I dag kom problemet ved full gass også. Høres ut som den bare går på 1 sylinder og det lukter ubrent bensin. Går en 2 sylindra totakter hvis den bare går på 1 av sylinderne? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Per Harald Svart 8.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2008 kofalk. Ja den går på en sylinder. Den starter også på en sylinder, men stopper på tomgang, og går omtrent som halv gass på full gass. Jeg ville først sjekket om den har gnist på begge plugger. Om den gnistrer på begge plugger, så anbefaler jeg å måle kompresjonen på sylindrene. (Biltema har en grei kompmåler for dette formålet). At dette har vært et problem på tommmgang først, og ettervert til full gass, kan tyde på at det er en plugg som har tatt kvelden. Har opplevd dette flere ganger, hvor motoren går på en sylinder ved pådrag, og fusker og rykker, og kommer etterhvert på full gass. Sjekk tenningen først, så kompresjonen for å utelukke toppakning-brudd. Du sier ikke noe om årsmodell og merke motor. Dette ville kansje gjort diagnoseringen lettere, for ofte har de forskjellige motorer og merker sine " gjenngangere" Lykke til Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
ivar Svart 8.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2008 Høres helt klart ut som at det er lekkasje i membranen i bensinpumpa. Da vil motoren suge inn ekstra bensin i veivhuset på nederste sylinderen, noe som gjør at den bare går på 1 syl samt at det lukter bensin på lav fart. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
OnkelDonald Svart 9.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Du sier ikke noe om årsmodell og merke motor. Dette ville kansje gjort diagnoseringen lettere, for ofte har de forskjellige motorer og merker sine " gjenngangere"Lykke til 1996 mod. 2 syl Evinrude 2-takt :) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
OnkelDonald Svart 9.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Høres helt klart ut som at det er lekkasje i membranen i bensinpumpa. Da vil motoren suge inn ekstra bensin i veivhuset på nederste sylinderen, noe som gjør at den bare går på 1 syl samt at det lukter bensin på lav fart. Denne bensinen lekker ut i "motorrommet" og renner ut gjennom et dreneringshull, så den kommer tydeligvis ikke fra eksosen. Vil ikke ekstra bensin i veivhuset komme ut gjennom eksos? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
håpløs Svart 9.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Du får se om den kommer ut av overløpet i forgasseren. høres ut som om forgasserflotør har hengt seg fast og at den ikke stopper besninen inn i flotørkammer, kammeret renner over og bensinen kan renne både inn i motor og ut i vannet, kommer ann på hva slags gasser som er på den. Prøv og dunk med bakenden av et skrujern på flotørkammeret. Hender di kommer seg da. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 9.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Haddesamme problemet på en 7.5 Johnson engang, da måtte tenningsmodulen (cdi boksen?) byttes da det var kommet fukt inn i denne Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
ivar Svart 9.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Denne bensinen lekker ut i "motorrommet" og renner ut gjennom et dreneringshull, så den kommer tydeligvis ikke fra eksosen. Vil ikke ekstra bensin i veivhuset komme ut gjennom eksos? Da kan det som Håpløs foreslår, være en flottør som henger. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
OnkelDonald Svart 10.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Skal kikke på det i dag. Kjøper to nye plugger og sjekker kompresjonen. Den ble kontant veldig mye værre da jeg pumpet på håndpumpen på bensinslangen så det kan jo tyde på at den blir råtten av for mye bensin rett og slett. (flottør som henger er eneste fornuftige alternativ her?) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
andersm Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 pell fra hverandre forgasser, blås rent og bytt pakninger, flottør, flottørnål og det som er naturlig å bytte der. Ring Ravns Garage så har du forgasserkit på no-time, ikke er det dyrt heller. I det kitet jeg kjøpte var det med beskrivelse av hvordan flottøren skulle justeres også. Selv jeg som ikke er i nærheten av å være skru-kyndig fikset det på under en halv time. Det er ikke sikkert det er her feilen ligger, men så har du ihvertfall utelukket det. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 (redigert) Den ble kontant veldig mye værre da jeg pumpet på håndpumpen på bensinslangen så det kan jo tyde på at den blir råtten av for mye bensin rett og slett. (flottør som henger er eneste fornuftige alternativ her?) eller membran i bensinpumpa, da pumpes bensin rett inn i veivhuset edit: la først nå merke til at det sto "liten 2-syl 2-takt" , spørs jo hvor liten den er men mindre motorer har gjerne en forgasser. Iså fall burde den jo drukne i bensin på begge sylinderne...? Redigert 10.Juni.2008 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lanber Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 På ert hadde noen underentrepenører trimmet opp en 2 takts 9,9 Tohatsu så det holdt, det gav 22 HK sa de. Den motoren gikk bare på maks pådrag, alt annet og den hostet, harket og spyttet sot. Start og dra på, akselerasjon som en racerbil. Toppfart innen 5 båtlengder. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Forgasseren din er utstyrt med to dyser, en lavhastighets-dyse og en fullfarts-dyse. Dersom lavhastighets-dysen er tett, trekker den ofte bensin bare gjennom fullfarts-dysen, og da får motoren altfor mye bensin på lav hastighet. Rens forgasseren. gon Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 10.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Båten står på henger nå. Prøvde først å gjenskape problemet på land, men fikk det ikke helt til. Den gikk noenlunde greit på alle turtall (Står jo som sagt på land så dette er uten motstand). Byttet allikevel plugger uten at dette utgjorde noen stor forskjell. Så oppdaget jeg følgende (Sa jo det luktet bensin og prøvde å lokalisere lekkasjen) På slangen som går fra bensinpumpa til forgasseren sitter det et T-stykke der det er montert en slange som går fra dette T-stykket og inn til bunnen av flottørhuset, her hadde stripsen som festet slangen løsnet slik at denne satt løst og det lakk bensin. Festet denne med ny strips og startet opp og nå gikk den helt perfekt. Kan dette ha vært problemet? Går utfra at siden det lakk bensin ut her sugde den også luft fra dette T-stykket til den slangen som forer gasseren med bensin. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
OnkelDonald Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 "løfter denne igjen" Kunne vært interessant med en forklaring på hvorfor på slange inn til forgasser skaper sånne problemer? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.