bjoris Startet 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2008 (redigert) Kanskje mitt kjøp av kartplotter i USA ikke var så smart. Ser nå at et større området på skjermen innvendig er fuktig, litt av det samme har jeg sett på en av de andre plottere jeg har hatt også, men finnes det noen løsning på det? Ellers fungerer den fint... Redigert 5.Mai.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
xbox Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Ser i Raymarine boken at det er normalt med litt kondens, kan motvirkes med å ha full effekt på en stund. "Ikke dimmet" Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Ingen fare. Det skjer med de fleste plotterne. Årsaken er at når den tas ut i kjølig luft og blir slått på, blir det varmt inne i plotteren og kaldt utenfor. Den varme luften (som inneholder fukt) kondenserer mot den tynneste (kaldeste) delen på innsiden av plotteren, som regel displayet. Dette er et vanlig problem for alle produsenter som leverer utstyr med varmeforskjeller. Enkelte livbåtradio produsenter bygger radioen inn i kasse som har varme-element og er nitrogenfyllt. Men til tross for dette er det ikke lett å unngå kondensering. Har opplevd det samme flere ganger med min egen plotter. Og som andre skriver her er det bare å la det tørke opp av seg selv. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Geirh Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Jeg har en Geonav 6" på flyen,når jeg tar den ut så kommer duggen på skjermen. Sente den inn 2 ganger og siste gangen kom det et skriv med at jeg måtte åpne luka på siden der jeg setter inn kart en liten stund for og slippe kondensen ut. Det var helt normalt med dugg når den kom fra inne og ble tatt i bruk ute. Fulgte anvisningen og alt i orden. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Ok, det var jo godt å høre. Det stemmer nok at det kom mest når vi gikk om natta med mye fuktighet og på laveste lysstyrke. I starten så vi ikke noe til det. Regnet med at det var til å leve med, men ok å vite at det er "vanlig"... Takk Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
abbor Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Det stemmer desverre at det ikke er uvanlig med kondens i plottere og ekkolodd, men det er ikke bra med kondens i elektronikk, kan forårsake kortslutninger på kretskortet. Spørsmålet er om kondensen bare befinner seg mellom LCD og plastplaten foran LCD skjermen eller om hele boksen er fyllt med fuktig luft. Noen fabrikater gassfyller enhtene sine, andre bruker en goretexmembranventil og noen bruker helbondede LCDskjermer for å unngå problemer. Jeg hadde helt klart reklamert hvis jeg hadde kjøpt en plotter med kondensproblemer. Som regel byttes pakninger og det legges inn en pose silica gel ved reklamasjon, noen ganger får man en ny enhet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Raymarine RL80, dugg på innsiden av skjermen Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Jeg hadde helt klart reklamert hvis jeg hadde kjøpt en plotter med kondensproblemer. Som skrevet tidligere har jeg reklamert 2 ganger og 1 gangen skiftet de pakninger men den var likens når den kom tilbake. Fungerer bra vist jeg gjør som tidligere forklart. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Viktig at man oppgir hvilket produkt det dreier seg om i tråder som dette. Man må gå ut fra at slike instrumenter blir satt sammen i luft med tilnærmet 0 fuktighet. Hvis de så dugger betyr det at de lekker, noe som over tid vil kunne føre til problemer i et maritimt miljø. De er vel vanligvis forseglet med o-ring og disse er 100% tette hvis de er montert på riktig måte. At leverandører sier at det er normalt med dugg høres ut som en bortforklaring. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 6.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Det er snakk om en GARMIN 3010C, beklager at jeg ikke skrev dette. Får vurderer til høsten når båten ikke brukes så mye om jeg skal levere den til England, det blir jo mye styr. Innser jo at den neppe kommer til å vare evig med denne defekten, men så har jeg jo spart meg en 12-14.000 så det får gå sin gang tror jeg... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Ingar Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Hvis den lar seg skru opp ville jeg gjort det og lagt inn silicagel. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 I følge ny eier til Nor Staren, så var det et problem med kondens på Simrad CX33 plotteren. Dette ordnet Simrad på Garanti. Lurer på om de skiftet hele skjermen. Sitér dette innlegget Link to post
Tore_Tang Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 (redigert) Hei! Har også hatt tilsvarende problem på min Standard Horizon kjøpt fra usa- bortsett fra at problmemet bare dukket opp ved sterkt solskinn. Det finnes en ventil på baksiden med "goretex" membran og dette fungerer rimelig bra men ikke perfekt iflg Seatronic som selger disse plotterene i Norge. Jeg betalte Seatronic for å åpne plotteren og legge i mere silikagel og fikk forøvrig tips om å legge plotteren på varmekabelgulv hjemme med skjermen ned- slik at evnt fukt inne ville slippe ut gjennom membranen. MVH Tore Redigert 6.Mai.2008 av Tore_Tang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Har kjøpt samme plotteren i vinter (WMJ), testet den i helgen og oppdaget dugg på skjermen. Der forsvinner etter ca 1 time. Sjekket med Seatronic, de sa at det var normalt pga plottere med dagslys skjerm avgir mye varme. Da får du kondens på denne tiden av året pga temperatur forskjell. Plotteren er ikke tett, den "puster". Håper de har rett. Jeg håper å slippe styr med reklamasjoner til USA. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 (redigert) Er det ikke en god idè å pakke plotteren inn i en plastpose etter bruk. Når plotteren kjøler seg ned vil den alltid trekke inn fuktig kald luft, kanskje dette unngås med plastpose (ordentlig forseglet). Redigert 6.Mai.2008 av Sverre Olav (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Kan man se denne gore-tex membranen, eller er det noe forhandleren har fortalt om? Gore-Tex er verken nevnt på SH siden, eller i deres brosjyre. Sitér dette innlegget Link to post
Tore_Tang Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Nja, jeg skrev "goretex" og det kan ikke sees men det er et hull på baksiden av plotteren som, hvis det ikke var noen tetting på baksiden, ville lekke betydelige mengder vann. Tenker hullet på husken er 4-6 mm i diameter. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Synes bare denne forklaringen til forhandleren høres noe søkt ut. Det er jo begrenset hva en sånn Gore-tex membran kan hanskes med av fukt, ergo må en vannlekkasje være innenfor dette. Altså en slags kontrollert lekkasje. Må vel være enklere å lage huset helt vanntett? Hva med lengre seilaser det plotteren blir konstant oversprøytet med vann? Virker noe mystisk dette... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Garmin brukte tidligere nitrogenfylling i instrumentene sine, men gikk vekk i fra det og gikk over til en Gore-tex membran ventil. Over tid vil pakningene bli utsatt for stress både fra trykket generert internt pga av varme og eksternt pga av forskjellige værforhold, etter en tid kan en da få lekkasje hvis ting ikke er gjort solid nok. Ved en liten lekkasje vil varierende trykk "pumpe" fuktig luft inn i instrumentet som over tid kan forårsake problemer forårsaket av fuktighet. Ideen med Gor-tex membranen er å ha en styrt trykkutjevning ved at tørr luft strømmer gjennom ventilen. Gore-Tex Marin membran ventiler Det er mulig å få tetthet opp til IP69 med disse Gore-Tex ventilene, IPx7 er det som har vist seg å fungere i marine miljøer, selv om IPx6 egentlig burde ha vært bra nok. Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Løfter denne siden jeg nå skal sende inn min Garmin 6"sunshine for 3 gang. Fikk tillsent ny for ca 14 dager siden men den dugger like mye som den første. Fikk til svar med Sleipner motor at dette var et vanlig problem på denne så nå skal jeg ha en som 7"tommer så håper jeg den er bedre. Ellers så må jeg skryte av Sleipner motor for god service når det gjelder dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 18.September.2008 Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 Har en Garmin 189 (tror jeg) kartplotter/ekko fra 2003 som har hatt duggproblemer så det holdt. Bildet kunne forsvinne fullstendig. Til slutt plukket jeg den fra hverandre, helte ut vannet(!), tørket den helt ut med 50 gradr i ovnen, fettet o-ringen skikkelig og skrudde sammen igjen. Bortsett fra en del loddrette striper hvor pixelene har meldt seg helt ut, fungerer den nå uten kondensproblemer. Konklusjon - Garmin gjør ikke alltid like god jobb under produksjon på tetning! Trond Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 18.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2008 (redigert) Det er begynte å bli ille på min, 3010c, nå er det dugg også om det ikke skinner sol, kommer etter noe tids bruk, antakelig pga varmen i skjermen? Skal ta den hjem å prøve varmekabeltrikset først... Redigert 18.September.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.