Jump to content

Arbeidstemperatur VP AQAD40B?

ArildH

Recommended Posts

Takker for nyttig forum! Her har jeg fått veldig mye nyttig info som nybakt båteiger!

Siden ervervelsen av båten har jeg fått mange motstridende råd om temperatur på motor under drift. Ved prøvekjøring stabiliserte temperaturen seg på litt under 90 grader på maks speed. Når jeg slakker ned faller temperaturen vesentlig. På sakte fart rundt 1500 omdr er temperaturen bare rundt 60 grader. Reknet dette som et lite problem, da jeg går enten i marsjfart eller ligger stille...

Etter flere timers gange i helga gikk temperaturen plutselig opp i over 95 grader på 3300 omdr, og alarmen gikk for høy temp. Dette var etter at vi hadde lagt i Ålesund der det er mye rusk i vannet. Slakket på litt og temperaturen sank og alarmen stilnet.

I havna i kveld var der en som sa at med sjøvannskjøling skulle motoren ikke være varmere enn 70 grader på grunn av større fare for "forkalkning" av kjølekanaler inni motoren. Dette kan jeg ikke forstå. Det kan da ikke være sunt for motoren å løpe så kald? Hva skal temperaturen være på en slik motor? Jeg tok ut sjøvannsfilteret, og der var endel "buggs". Fikk spylt rent og håper at det kan bedre kjølingen. Er der noen ting jeg kan gjøre for å holde motoren ren inni?

Noen som har kommentarer til dette??

Hei!

Vet ikke på graden hva de skal ligge på, men det er like under 80 grader på instrumentet. Du har garantert delvis blokkert intercooler og varmeveksler. Et "vanlig" problem på disse motorene, og disse delene må taes opp og rengjøres hvert ca 5-8 år. Dette løser nok problemene dine. Du kan også prøve åå bytte termostater først, da den ikke skal så langt ned som 60 grader. Men vil tro at dette bare delvis hjelper.

Lykke til.

Hei,

temperaturen din bør ligge mellom 80-90 grader hvis motoren er frisk og kjølingen tilstrekkelig. Ang 70 grader og sjøvannskjøling så er nok dette en liten misforståelse, din motor er ferskvannskjølt, ikke sjøvannskjølt. Det er en intern krets som kjøler motoren med ferskvann og dernest går det sjøvann gjennom varmeveksleren (boks montert på motor) som kjøler ned ferskvannet, varmevekseleren skal erstatte radiatoren på en bil. En motor som er direktekjølt/sjøvannskjølt vil ha saltvann som sirkulerer i motor blokka og deretter blir spyttet ut av eksosen, temperaturen på en slik motor bør ikke overstige 60 grader da saltet krystalliserer seg og kan tette kjølekanaler.

Tilbake til kjøleproblemet ditt, hvis motorens eksos ser ok ut av farge så ville jeg begynt å sjekke hele kretsen fra inntaket, sjekk slange,sjøvannsfilter,oljekjøler for gress og skitt. Sjekk at evt slanger ikke suges flate eller blokkeres ved høyt trykk, sjekk impeller i vannpumpa. Dernest kan en syrevask av innsatsene i kjølerne være på sin plass slik som luken skriver.

Jon

Motoren er ikke saltvannskjølt, så det trenger du ikke tenke på. Tror termostatene ligger på 72 og 78 grader. En runde med systemrens på både fersk og saltvannsdelen kan være verdt et forsøk i stedet for å plukke fra hverandre kjølerne. :smiley:

Og før du plukker motoren fra hverandre - sjekk slangen for innsug av kjølevann på drevet. Det er en sort gummislange som går fra drevet. Mer enn noen har erfart at den klapper sammen når båten kommer opp i plan og da blir kjølingen for dårlig. Eneste måte å sjekke det på er å bytte den og se om det blir bedre.

Et annet tips er å sjekke sjøvannsfilteret ditt. Det er et sort plastlokk på motoren din - kanskje 10-15cm i diameter - som du skrur av. Skal være et plastlokk som løftes opp - så har du en rist inne der som kan tas ut. Kan være den er full av gørre fra det møkkete vannet. Å sjekke dette filteret skal være like naturlig som å peile oljen før motoren startes. Det er utrolig hva som kommer inn her - en gang hadde jeg en levende reke her - men da hadde vi nok hatt opptil flere cm mellom bunn og propell :wink:

Edited by Bitteliten (see edit history)
Det er utrolig hva som kommer inn her - en gang hadde jeg en levende reke her - men da hadde vi nok hatt opptil flere cm mellom bunn og propell :wink:

:lol:

Den var ny :smiley:

Hei.

Jeg skal reingjøre min varmeveksler, har sett her inn på forumet at de anbefaler kaustisk soda! Er det noen som har erfaring med dette?

Eller er syrevask som skrives i denne tråden bedre?

Stein

temperaturen på min motor aqad40b ligger på ca 60 grader på ca 1500 omdr og ca 80/85 grader på 3300 omdr

jeg rengjorde kjølerene ifjord med kaustikk soda dette ble veldig bra :flag: