Jump to content

Oslo - Strømstad, forslag til reiserute?

Hank

Recommended Posts

Planlegger Oslo - Strømstad tur neste helg. Skuta holder ca 10 knops fart. Er det noen som har gode forslag til hvordan reiseruten bør legges opp? Har selv vurdert å ta en etappe på ca 4 timer fredag kveld for deretter å seile rett inn til strømstad dagen etter. Må være tilbake på jobb tirsdag morgen :smiley:

Oslo - Son

Son - Engelsviken ( husk handling i fiskesjappa, fiskesuppe med fiskekaker er god turmat )

Engelsviken - Strømstad

Er været flatt, går du på utsiden av Hvaler.

Er været ikke flatt, går du på innsiden, og gjerne helt inn i Singlefjorden. Da gjenstår bare stampe stampe stampe før du svinger inn i Norskerenna.

God tur. Hadde jeg masjet 10KN hadde jeg tatt turen selv.

Suzuki

No boat needed..

Larkollen bør vel være innenfor god rekkevidde i den farta. Alternativt Fuglevik (litt kortere) eller Engelsviken (litt lengre).

Larkollen har bare noen få gjesteplasser, men så tidlig i sesongen går det nok bra. Øl og grei mat i restauranten, hvis de har åpnet.

Hvis båten din er under 4.5 meter ville jeg gått til Moss første kvelden. Deretter tatt veien ut Værlebukta og lagt med i Engelsviken og smakt på bla. fiskesuppen som Suzuki også anbefaler. Neste etappe er å runde Strømtangen og opp mot Kjøkøy og tatt leia mot Nordre Sandøy og ut Herfølrenna før du går over grensa til nabolandet. En spennende seilas hvor du får muligheten til å navigere i et farvann som byr på mange fine synsinntrykk.

God tur!

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det er meldt blikk stille fremover. Jeg ville lagt meg på 10 knop og tatt hele turen utaskjærs i ett strekk nedover er snakk om 65nm og det blir 6,5 time og så tar du koseturen innaskjærs veien hjem med øl og flesk til kosen

Hvis båten din er under 4.5 meter ville jeg gått til Moss første kvelden.

Astor mener høyde her - seilingshøyden under brua i kanalen er 4,5 meter.

Anbefales å ta turen innom Son og Moss. Jeg ville ha overnattet første natt i Son - så gått om Moss videre til Hankø eller om du har bra driv helt til Koster. Da har du bare en snau time inn til Strømstad.

Er været flatt, går du på utsiden av Hvaler.

Er været ikke flatt, går du på innsiden, og gjerne helt inn i Singlefjorden. Da gjenstår bare stampe stampe stampe før du svinger inn i Norskerenna.

Det er mye mere behagelig å gå ut Løperen, eventuelt Skjærhallsfjorden, og over ytre del av Sekken, enn å stampe ut hele Sekken fra Singlefjorden.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Det er mye mere behagelig å gå ut Løperen, eventuelt Skjærhallsfjorden, og over ytre del av Sekken, enn å stampe ut hele Sekken fra Singlefjorden.

Har du et kart som viser hvor disse stedene er?

Om været fortsetter tenkte jeg å sette rett over fra Bamblekysten til Strømstad i helgen. Noen som vet om kartressurser på nett? Tenkte å titte litt på hvor langt det egentlig er og innseilingen til Strømstad.

quote.gif
Dette kartet skulle gi en liten ide. Det dreier seg om siste del mot Strømstad. Anbefaler at du tar med kart over turen.

sekken.jpg

Takk for oversikten! Kart blir nok med i bagasjen, i tillegg skal jeg montere min nye kartplotter i dag. Blir spennende å se hvordan den virker..

Kan anbefale Evjesund første kveld. Veldig fin uthavn sør for Moss. Deretter innenfor Hvalerøyene hvis det er sjø, utenfor i maksvær.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Om været fortsetter tenkte jeg å sette rett over fra Bamblekysten til Strømstad i helgen. Noen som vet om kartressurser på nett? Tenkte å titte litt på hvor langt det egentlig er og innseilingen til Strømstad.

Fra Bamblekysten tar du peiling på YB-flytebøya sør for Grisebåene 58°53,1'N 010°52'E, et stykke vest for Klövningarna fyr. Så videre mot Klövningarna, og videre over Kosterfjorden mot Strömstad.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Har du et kart som viser hvor disse stedene er?

Dette kartet skulle gi en liten ide. Det dreier seg om siste del mot Strømstad. Anbefaler at du tar med kart over turen.

sekken.jpg

Roald kom med kartet, så da slapp jeg en omstendelig kart-finne-jobb.

Løperen er mellom Asmaløy og Kirkeøy. Det er hovedadkomsten fra havet til Fredrikstad, og forlengelsen av Glommas hovedløp.

Skjærhallsfjorden er mellom Kirkeøy og Nordre Sandø-Søndre Sandø-Herføl.

Sekken er mellom Nordre/Søndre Sandø/Herføl og Sverige. Strøm utover fra Iddefjorden og vind innover gir krappe sjøer.

(På kartet, på Kirkeøy, står et kirkesymbol navngitt 'Havler'. Det må være fleitryk.)

På kartet står det avmerket en varde (Bn) på Store Drammen. Det er Sveriges vestligste punkt.

Jeg trodde i mitt enfold at Sveriges vestligste punkt var det skjæret vest for Mørholmen.

Men det kartet må være hakke galt.

Det er ikke mulig å få en østfolding til å uttale så mange diftonger.

Rund av litt tidlig på jobben fredag å kom deg så langt så mulig i den lyse sommerkvelden. Lørdagens etappe blir lang nok uansett.

syd for Hankø ligger nydelige svaberg og naturhavner på rekke og rad. Lyngholmen og Flatskjærene er fine.

Hvis det etter Rauer blir ufyselig kan man gå på insiden av hankø til gjestehavnen, men det er raskest å gå på utsiden av Hankø.

Strømtangen er værutsatt med sydvestlig vind.

Hvis det er havblikk kan man også prøve å nå fram til naturhavnen på søndre Missingen (det kan bli en veldig sen fredagskveld) og så holde seg utenfor Hvalerøyene til Strømstad.

Ellers er det vel ikke noe nederlag om du pga vær eller annet bare når fram til feks. Papperhavn på Hvaler eller fredagshølet ...veien er målet...og det kan bli veldig mange timers stamping mot sydvesten hvis det er grov sjø alered i Drøbaksundet.

God tur.

Edited by salt (see edit history)
Men det kartet må være hakke galt.

Det er ikke mulig å få en østfolding til å uttale så mange diftonger.

Det er forskjell mellom normalisert skrivemåte og hva ting heter, sø.

Øæ heter Kjerkøæ enda om det står Kirkøy eller Kirkeøy på kartet.

Holmæne med et fyr på sønnapå Akerøæ heter Trestenæne.

Men vi skriver jo normalisert, også på Hvaler (som ente heter 'valær', nei! Det heter 'valer'). Og vanligvis skriver man Kirk(e)øy, men Sandø.

Uansett, båtturen til Strømstad skal nok gå bra :smiley:

Det virker på yr.no som at det blir brukbart seilevær med lite sydvestlig vind som skaper stampesjø sørover i Oslofjorden til pinsen. Seilasen fra Oslo til Strømstad er omlag 67 nm om man seiler korteste distanse. Jeg vet ikke hvor glad man er i nattseilas, men det er i alle fall ukomplisert å seile fra Oslo til Son første kveld, ca 25 nm. Mellom Son og Strømstad er det massevis av overnattingssteder. Det er tidligere nevnt Moss, dernest Fuglevik, Evjesund, Larkollen, Engelsvika, Hankø og hele Hvalerområdet. Dette kan bli en flott seile-pinse.

Seilasen fra Oslo til Strømstad er omlag 67 nm om man seiler korteste distanse.

Jeg tror aldri jeg har fått dette til å bli noe kortere enn 76 mil i praksis, og jeg har kommet til at det distansemessig er omtrent ett fett om man seiler utafor eller innafor Hvaler.

Fra Bamblekysten tar du peiling på YB-flytebøya sør for Grisebåene 58°53,1'N 010°52'E, et stykke vest for Klövningarna fyr. Så videre mot Klövningarna, og videre over Kosterfjorden mot Strömstad.

Takker. Regnet ut at det er i underkant av 50 sjømil over, så om en starter ved soloppgang lørdag, så rekker en vel å kjøpe seg noen baconterninger også :D

Værre er det med veien tilbake med tanke på vind og bølgeretning. Må titte litt på Rakkestadbåane og hvor langt ut en må legge seg også.

Jeg tror aldri jeg har fått dette til å bli noe kortere enn 76 mil i praksis, og jeg har kommet til at det distansemessig er omtrent ett fett om man seiler utafor eller innafor Hvaler.

hej Fenix

gör du det på en laaaang dag? har aldrig sejlt(med egen båt) lengre in i vika!

(har gått över vid Hankö!)

S/Y Gunga Din

Oslo-Strømstad t/r er ofte en ren transportetappe for meg før/etter ferie i Bohuslän. Jeg pleier å ta det over to dager sørover, men det hender jeg tar hjemreisen i ett strekk. Sist hadde jeg med brorsan (ble for langt for kone og unger...), og vi hadde en super tur med fin bør hele veien. Startet på formiddagen, rastet på Hankø, og var i Oslo ved halvfiretida om natta.

Bare husk på en ting Hank og alle dere andre som skal passere Hvaler denne helga - det kommer masse tømmer og trær ut Glomma i disse dager. Dette sprer seg bl.a. nedover i Kosterfjorden, så hold god utkikk og unnga å kjøre om natta.