baatsman Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Bare husk på en ting Hank og alle dere andre som skal passere Hvaler denne helga - det kommer masse tømmer og trær ut Glomma i disse dager. Dette sprer seg bl.a. nedover i Kosterfjorden, så hold god utkikk og unnga å kjøre om natta. Dette har jeg tenkt på også. Det er observert at tømmret flyter over Sarpefossen. Ingen heldig situasjon. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
roaldbj Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Fra Bamblekysten tar du peiling på YB-flytebøya sør for Grisebåene 58°53,1'N 010°52'E, et stykke vest for Klövningarna fyr. Så videre mot Klövningarna, og videre over Kosterfjorden mot Strömstad. Jeg synes dette er et greit råd forutsatt at været blir slik det er spådd. I ruskevær kan innseilingen mot Klövningarna kreve sikker hånd på roret. Legget ut et utsnitt fra området. Jeg har flere ganger gått inn denne leden. Sitér dette innlegget Link to post
Seilfruen Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Seiler fra Bamble mot Koster i morgen, tidlig på ettermiddagen. Har sjekket været, perfekte forhold for en flott seilas!! Men vet noen hvilken som er den beste havnen? Har med oss 2 barn, på 6 og 9 år. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Av hensyn til barna på denne årstiden: Ekenäs på Syd-Koster. Flotte muligheter for leie av sykkel. Kort vei til butikken. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Her er et lite kartutsnitt for Ekenäs. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 GURIMALLA`s lille advarsel er på sin plass. Sist helg var jeg fra Larviksfjorden via Fredrikstad Hvaler og Strømstad. Det er ikke bare tømmer men hele trær og det som værre er. Bruk øynene flittig. Kostnader ved sammenstøt er ofte proposjonalt økende med hastigheten. Skal selv over til Hvaler i dag, men tar det pent. God pinsehelg Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
oslofjord Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Hank må ha en drømmetur til Strømstad. Det er vel optimalt båtvær med lite bølger. Eneste er vel at det er mye dogg og kjølig om natten. Vi får vel full rappport når han kommer hjem på tirsdag...hvis han da ikke avspaserer noen dager ved Koster.... Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Kystvakten ligger på lur nordvest av Engelsviken og sjekker alle båter som kommer fra Sverige,ble praiet av en Tollfrid kl. 1600 lt,jeg kom fra Koster med snehvit samvittighet. Var innom Strømstad ig år,men der var det stappfullt av norske båter,så Systembolaget hadde nok en god dag. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Hei Catlina. Hvilke dokumenter ønsket tollvesenet å inspisere? Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Kystvakten ligger på lur nordvest av Engelsviken og sjekker alle båter som kommer fra Sverige,ble praiet av en Tollfrid kl. 1600 lt,jeg kom fra Koster med snehvit samvittighet. Var innom Strømstad ig år,men der var det stappfullt av norske båter,så Systembolaget hadde nok en god dag. Hvorfor ligger de på lur så mange mil fra grensen ?? Hvordan kan de bevise at ikke eventuelle drikkevarer kommer fra f.eks. en hytte på Hvaler ?? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 (redigert) Hvordan kan de bevise at ikke eventuelle drikkevarer kommer fra f.eks. en hytte på Hvaler ?? Dette ble heftig diskutert i fjor, og saken er enkel den... Det er du som må bevise at drikkevarene kommer fra hytta på Hvaler og ikke motsatt.. Redigert 11.Mai.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Catlina Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Tydelig at Tollvesenet var ute etter alkohol og tobakk,de spurte etter avreisested og destinasjon og om jeg hadde større mengder alkohol ombord,båtene kom tett som hagl sydfra så de hadde sin fulle hyre med å praie alle.Moderskipet fra Kystvakten lå rolig med radaren igang og sannsynligvis tok inn de båtene som kom rundt Hvaler og deretter kjørte de rundt som besatt med en mindre hurtiggående båt med 3 marinegaster og to tollere.De var forøvrig høflige og korrekte,men en slik operasjon må jo koste mye penger!!! Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Tydelig at Tollvesenet var ute etter alkohol og tobakk,de spurte etter avreisested og destinasjon og om jeg hadde større mengder alkohol ombord De er nok også ute og sjekker import av båter. Fikk høre det da vi ble stoppet (mellom Hörnsten og Angrøt) i pinsa for et par-tre år siden. Ikke at vår båt var i søkelyset for akkurat det, da. De var forøvrig høflige og korrekte,men en slik operasjon må jo koste mye penger!!! Ja - de vernepliktige ombord i KV koster vel like mye uansett; noe tokt-tillegg har vel enkelte av dem som er med, men et par timillionersbåter som forsøkes importert illegalt gir kanskje inntekt til Statskassa - og helgeturisten som ikke har med bare to baginbox for mye, men en smule mer... Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
roaldbj Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 Catlina, var det ingen spørsmål om skipspapirer? Jeg har laget en perm med alle dokumenter som viser eierskap, VHF/SRC lisens, pass, sertifikater og en del annet. Jeg trodde at tollvesenet var mer opptatt av dette enn av et par flasker for mye. Antar at det hele er et ledd i den vanlige vårkampanjen om å "skremme" fra for mye handel fra nabolandene? Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Ikke spørsmål om båten i det hele tatt,tror nok også at det var flasker de var ute etter. De har vanligvis en kampanje på veien før jul og en på vannet om våren. Tidligere har de ligget på vakt i Drøbaksundet etter Hovdan/Skagen race og stoppet alle som ikke har tatt ned det danske destinasjonsflagget. Noen som vet hvor det er blitt av Targaen som tollvesenet brukte i kontroll tidligere? Ganske voldsomt å ligge utpå med et svært kystvaktskip på flaskejakt. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Kystvakten ligger på lur nordvest av Engelsviken og sjekker alle båter som kommer fra Sverige,ble praiet av en Tollfrid kl. 1600 lt,jeg kom fra Koster med snehvit samvittighet. Var innom Strømstad ig år,men der var det stappfullt av norske båter,så Systembolaget hadde nok en god dag. Var det du som lå på svai i Kostersundet i helgen med Cat ? Kystvakta lå ytterst i Huikjæla i går og praiet alle båtene som kom inn (oss inkludert) , kom opp på siden med lettbåt og spurte hvor vi kom fra , vi sa Koster og at vi ikke hadde handlet noe og vi sa de gjerne måtte komme ombord og sjekke men de ønsket ikke det. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Planlegger Oslo - Strømstad tur neste helg. Skuta holder ca 10 knops fart. Er det noen som har gode forslag til hvordan reiseruten bør legges opp? Har selv vurdert å ta en etappe på ca 4 timer fredag kveld for deretter å seile rett inn til strømstad dagen etter. Må være tilbake på jobb tirsdag morgen Fredrikstad blad: Kaos til sjøs....rekker Hank hjem til jobben tirsdag morgen ?? Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Stemmer at vi lå på svai i Kostersundet natt til søndag,det lå en annen Cat der også. Fint å ligge på svai der før det blir forbudt 1.juni. Sitér dette innlegget Link to post
buckley Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 (redigert) Noen som vet om kartressurser på nett? Eneste ressurs på nett med sjøkart som jeg har funnet er geonorge.no (samme som kart.kystverket.no)der du kan legge til sjøkart som et "lag". litt plunder første gangen, men det funker. Sidene er ikke alltid like raske, men bedre enn ingenting =) Marius Redigert 12.Mai.2008 av buckley (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Hank Svart 12.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Hank må ha en drømmetur til Strømstad. Det er vel optimalt båtvær med lite bølger. Eneste er vel at det er mye dogg og kjølig om natten.Vi får vel full rappport når han kommer hjem på tirsdag...hvis han da ikke avspaserer noen dager ved Koster.... Drømmetur er ordet! Med det nydelige været føltes det som en tur til kanariøyne - bare enda litt bedre! Her er noen glimt fra turen Struten fyr Hvaler Bryggen i Strømstad Solnedgang i Strømstad Morgengry ved Tisler Tisler Tisler Brødrene Skogens fiskesuppe i Engelsviken Kystvakten lå ved Missingene da jeg passerte den (uten å bli stoppet) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Flotte bilder Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
oslofjord Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Hank Fantastiske bilder. Og du rakk til og med innom fiiskerestauranten som noen anbefalte. Du valgte tydligvis uttaskjærs til og småbåtleden tilbake men hvor langt ut fjorden kom du fredag kveld ? (Det var jo mange alternative anbefalinger...så hvor endte du første natten ?) Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 (redigert) Lå på svai i Evjesund første natten. Ankom dit ca kl 23 etter å ha reist fra hjemmehavna ca. kl 18. Forøvrig reiste jeg utaskjærs begge veier. Sov over ved Tisler fra lørdag kveld. Dro hjemover på søndagen, så det var lite vind og nydelig vær hele veien. Redigert 13.Mai.2008 av Hank (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Jeg synes dette er en fin tråd Hank hvor du starter med planleggingsdelen av seilasen og følger opp med bilder. Bildene var flotte. Jeg visste ikke at det var svaner ute på Tisler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.