Jump to content

Kanaltur i Europa


sailor

Recommended Posts

Fantasear om tur til middelhavet. Med lite mannskap kan det vere greitt å gå gjennom innlandet. Har søkt litt på nettet for å finne litt info om kanalane ned til middelhavet, men har ikkje funne ruta enno.

Er det nokon av dykk som veit om gode sider, eller har gjort dene turen sjølve? Er ute etter råd og tips. Håper på at turen lar seg gjennomføre om 2-3 år når frøken fryd og eg er for oss sjølve... (Kven veit kor lenge ungane bur heime no til dags...????) Båten vi har no er djup, 2 meter. Går ut frå vi skifter båt inna den tid. Nyare seglbåtar er stort sett grunnare, så eg tippar vi kjem til å gå kanalar som må vere minimum ca 1,8 meter.

Kanalane er forresten ei god moglegheit for å kome seg til middelhavet for dei fleste. Kanskje vi skulle arrangere fellestur etterkvart?? Avreise 1.mai 2005 frå Kristiansand. Vere i Middelhavet om sommaren. La båten overvintre og retur året etter. Ka døkke synst? Er det vinterdepresjonen som har tatt overhand??

 

Var gjennom Caledonien-kanalen i fjor. Kan egentlig styre mi begeistring for slike kanalturer. Men- enkel måte å transportere seg på.

Link to post
Share on other sites

Har jo vært skrevet en del artikkler fra slike turer i diverse båtblader.

 

Tidligere redaktør i praktisk båtliv Stein. T. Viken har forresten skrevet en bok som heter "Med havseiler på europas kanaler"

Boken er gammle og fåes kun på biblioteket, men vel verdt å lese for dem som planlegger en slik tur.

 

Selv har jeg lyst til å gå sverige på tvers, men skal øve meg i telemarkskanalen først  :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det finnes sikkert en del utmerkede bøker til emnet.

Har lyst til å foreslå en bok som jeg selv har lest utallige ganger siden jeg kjøpte den i 1975. År i mellom tar jeg frem boken og leser den på ny, av pur lesergledje. Det er en sann fornøyelse å lese denne skildring, med velvalgte ord og setninger som bare Odd Børretsen kan formulere!  :smiley:

 

Han skildrer ikke bare selve turen gjennom Europas kanaler, med faktaopplysninger så som nødvendige papirer, dybder, bredder og høyder, sluser, broer, etc. -  men har i tillegg en del utmerkede filosofiske betraktninger om det å ha båt, om å reise med båt, osv. Jeg er sikkert på at enhver småbåteier vil kjenner seg igjen. Hver gang jeg leser boken tar jeg meg selv i å humre og le og nikker bekreftende (som en annen tulling)!  :eek: Den er til å anbefale til alle som har båt og drømmer!

 

"REISEN TIL EUROPAS INDRE" – av Odd Børretzen, utgitt av Gyldendal Norsk Forlag – ISBN 82-05-08122-0 / ISBN 82-05-08123-9

Odd Børretsen reiser med en 28' snekke fra Oslofjorden til Paris, via Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia og Frankrike

 

La meg få lov til å sitere 2 korte avsnitt:

"Båteieren er avhengig av båtens humør, trivsel og velbefinnende, for ofte er hun det eneste han har i det fremmede. Båteieren utvikler følsomme antenner når det gjelder båten, som en elsker som merker sin elskedes svingninger ved det minste lille tegn. Han lytter på henne dag og natt. Han beføler henne ideligen og kjenner på hennes kulde og varme og merker helt inn i hjertet enhver lille forandring i hennes lyder og vibrasjoner. Når hun maler som en katt i solen, er båteieren rolig til sinns og fylt av solskinn og trygghet, men den minste lille forandring i lydene fra hennes indre, fylle han med ubestemt uro. Eller når hennes væsker og safter stiger eller synker på en for henne unaturlig måte. Da tripper båteieren rundt som en ulykkelig forelsket yngling og forsøker å finne ut hva det er som gjør henne sånn mot ham. Han er villig til å gjøre hva som helst for å gjøre henne myk og føyelig igjen.Han svelger hva han måtte ha av stolthet og er villig til å bade sitt hår i hennes spillolje, hvis det kunne gjøre henne god."

 

"Jeg fant lekkasjen. Det var gått en nagle i den nederste bordgangen forut. Jeg skrudde inn fem svære messingskruer gjennom begge bordgangene. Og vannet steg. Klokken to var jeg igjen flytende. Båten var tett. En båteier som har hatt en lekkasje i sin båt, og som deretter har fått sin båt flytende på vann, med rettsiden opp, og oppdager at hun er blitt tett ved hans egen innsats, (eller så tett som en gammel trebåt kan være) er da et meget lykkelig menneske. Han ler og sier små oppmuntrende ord til seg selv. Han slikker ikke akkurat veiens støv med sin tunge, i gledje, men han legger seg på kne i cockpitten, som en troende med ansiktet mot Mekka, og kikker ned gjennom luka og ser bunnvannet som ikke stiger, men bare er den samme vesle dammen der nede, dypt under akslingen, og han lar lensepumpa gå på tomgang en stund, for å høre på den vakreste lyd en trebåteier kan høre: En lensepumpe som suger luft på grunn av at den ikke har noe vann å suge."

Dette er typisk Odd Børretsensk! Fornøyelig lesing!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites


........for å høre på den vakreste lyd en trebåteier kan høre: En lensepumpe som suger luft på grunn av at den ikke har noe vann å suge."

Det er altså så treffende. Kjenner meg såååå godt igjen. Kunne ALDRI slappe skikkelig av, og bare nyte, når jeg hadde trebåt. Og få kan beskrive verden når den går en i mot, som Odd Børretzen. Han er fenomenal.

 

Håper forresten Julenissen legger den siste CD`en hans under juletreet til meg  :smiley:. Den står i hvert fall på ønskelista.

 

Er denne boka mulig å få tak i nå, montro?  :santcheers:

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Her er en erfaring.Kanaltur

 

Jeg har hatt lyst til å gjøre det samme, men det er litt tidlig pga barn og jobb. Men jeg leser disse berettelsene med interesse.

 

Redigert: Var visst samme link som tidligere var vist :smiley:

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har själv länge haft lust till denna resa, och läst vad jag hittat i ämnet.

 

Hade en hamnkompis i Malmö som gjorde turen med sin Vinga 87 för några år sedan. Ena året ner och några veckor i Medelhavet, och efter övervintring i någon hamn där ytterligare några veckor i Havet och sedan hemresa genom kanalerna. Han och hans hustru visade bilder och berättade en kväll i klubbhuset, och om jag förstod dom rätt så var kanalerna den största behållningen av den resan.

 

Var själv i Medelhavet och körde båt i fjol höstas, men det var i Grekland, och där är nog lite trevligare vatten.

 

Efter vad jag har läst så är resan inget större problem om man har mindre djupgående än 1,8 meter och mindre höjd över vattenlinjen är 3,5 meter.

6 veckor ungefär får man räkna med om man satsar på den närmaste vägen ner igenom Frankrike. Sedan finns ju vägen via Donau till Svarta Havet som tar betydligt längre tid, men som väl då leder till trevligare seglingsområden när man kommer fram.

 

På Carl Tovås Kanalsida (länk längre upp) finns det mesta av fakta man behöver även om en del börjar bli lite gammalt.

 

Lycka till!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...