ossern Startet 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2008 hei. jeg har nettopp fått båten på vannet, men jeg har et problem. når jeg starter båten, kommer det ikke vann ut på siden av båten. er det noen som har en løsning eller vet grunnen til at dette skjer? Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Reima til sjøvannspumpen av? Impelleren gåen? Sjøvannsinntaket stengt? Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
vikers Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Motortype hadde vært fint. Noen motorer har kran for styring av kjølevannet... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Kjell E Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 (redigert) Hmm... ser at det står Arimar 360 som båttype, det er jo en RIB? Utenbordsmotor? Lot meg lure av teksten i første innlegg, "...vann ut på siden av båten" - ser jo nå at tittelen sier motoren. Så da er mine spørsmål irrelevante - sorry. Mvh, Kjell Redigert 5.Mai.2008 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
chagall Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Hei, hvilken type motor har du? Er det kontrollstrålen du mener , hvis det er en utenbordsmotor. Prøv isåfall å stake den opp med en ståltråd. Hvis motoren er gammel kan det også være impelleren som må skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Hei, Ossern har tidligere skrevet om en yamaha vmax 9.9. Jeg regner det er den du prater om nå også. Jeg hadde samme problemet da jeg hadde kjøpt ny / gammel båt, se her. Den gang var det bare pilotstrålen som manglet. Men hvis selve kjølingen mangler kan motoren skades om du bruker den. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
ossern Svart 5.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 det er en yamaha vmax motor som jeg kjøpte i fjor. det er sikkert bare å lirke litt med en ståltråd eller noe. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 Det vannet som kommer ut på "toppen/ siden" av en påhengs er ofte bare en "kontrollstråle". Mangel på denne kan bety at motoren mangler kjøling, men ikke alltid. Viktig å ta dette alvorlig. På min tidligere påhengs kunne det vært følgende: dårlig impeller, rusk i vannrøret som går fra impeller og opp i systemet (tett), eller rusk som satt i "gummidysen" som formet den tynne strålen. Jeg ville startet med å pirke, og se om det hjelper noe. Hvis det ikke hjelper kan det være veldig fornuftig å sjekke impelleren. Den skal byttes ved jevne mellomrom. Normalt mellom hvert 1-3 år på påhengs er anbefalt hvis jeg ikke husker feil. Sjekk med leverandører/ båtbutikker. PS: Min motor gav skjelden noen "kontrollstråle" før den fikk litt gasspådrag. Var visst slik den skulle være. Var slik også med helt ny impeller. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bitteliten Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 OK , så det er kjølevannsstrålen som ikke kommer ut? (sladestrålen er det vel for kjølvannet går vel ut med eksosen) Kan jo være impelleren også - men det merker du jo om motoren går varm Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 5.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2008 kan det være at motoren er kald? Har opplevd noe lignende på mariner 25hk. Strålen med vann fra motoren slår seg av og på. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 ...sjekke impelleren. Den skal byttes ved jevne mellomrom. Normalt mellom hvert 1-3 år på påhengs er anbefalt hvis jeg ikke husker feil. Sjekk med leverandører/ båtbutikker. Stor uenighet om dette. Enkelte mekanikere jeg har snakket med mener at en påhengsmotor kan kjøre med samme impeller i mange mange år. Kanskje hele motorens levetid. I alle fall så er det vesensforskjell på behovet for skifte av impeller på utenbords- og innenbordsmotor. På innenbordsmotor er vel et slikt skifte en enkel sak, men på utenbords må hele undervannshuset taes ned. Er usikker om dette gjelder alle typer utenbordsmotor, det kan kanskje andre svare på. Uansett, min påstand er at mange skifter ut fullt brukbare impellere titt og ofte. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Boywonder Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 min påstand er at mange skifter ut fullt brukbare impellere titt og ofte. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
andersm Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Stor uenighet om dette. Enkelte mekanikere jeg har snakket med mener at en påhengsmotor kan kjøre med samme impeller i mange mange år. De fleste impellerne som skiftes er nok fullt brukbare og kunne vart i årevis enda, men konsekvensene på en liten påhengsmotor dersom denne mister kjølingen er vel nesten alltid havari? Alt er jo lettest mulig slik at det blir fryktelig varmt fryktelig fort med havari til følge. Har som nevnt i en tidligere tråd sett en motor der vulkaniseringen på en impeller gikk, motoren er pt. ikke brukbar. Gitt at ingen bolter er faste er det jo også en relativt enkel operasjon på små motorer ihvertfall der ting kan løftes enkelt. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 He he... Jeg har skiftet impeller på mine utenbordsmotoren kun 1 gang, og det var på den siste. Før det har jeg aldri tenkt på at det finnes impeller i disse... Den gangen jeg skiftet var det på tide å skifte. Den var hard, svært slitt - og vulkaniseringen hadde begynt å løsne. Igjen handler det vel om 2 slitasjefaktorer: tid (gummi stivner) og fysisk slitasje (bruk). De fleste påhengser brukes jo egentlig lite ( i antall timer) (?). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
rago63 Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 (redigert) -Du har forsatt garanti (2år) på denne; henvend deg til forhandleren din før du gjør noe mer. Redigert 6.Mai.2008 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
andersm Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 greit å sjekke med leverandøren kanskje all den tid det fortsatt er garanti. Her er en som har tilsvarende symptomer, det er ikke sikkert feilkilden er den samme likevel. Kjøling Yamaha 9.9 - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
ossern Svart 6.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 takk for alle rådene, men jeg har ikke så mye peiling på båtmotorer. hvor sitter impeleren? Sitér dette innlegget Link to post
ossern Svart 6.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 hei, jeg sjekket impelleren, og det viste seg at den var knust i flere deler. den hadde sikkert frosset mens den var på vinterlagring:-( Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 ...det viste seg at den var knust i flere deler. den hadde sikkert frosset mens den var på vinterlagring:-( Slikt skal ikke skje med en ny motor. Hadde trodd at impellerhuset tømmes av vann når motor stoppes. Det er jo mange motorer som blir vinterlagret i minusgrader, men dette skal da ikke skade impelleren. Sjekk nærmere om dette kan være en reklamasjonssak. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Gerhard Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Jeg har aldri brukt frostveske på utenbordsmotor, og har aldri hatt eller hørt om problemer med frost. (Frostveske vil forresten kanskje gi en fin smørende / konserverende effekt?) Derimot, hvis du starter motoren uten at den får vann er det en stor risiko for å ødelegge impelleren. Hvor gammel er motoren ? Er det garanti på den så er det vel bare å levere den ? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Selve impelleren er av myk neopren-gummi og vil ikke kunne fryse istykker. Så årsaken er sannsynligvis det Gerhard skriver, tørrkjøring. Noen sekunder kan være nok hvis motoren har stått en stund og tørket ut. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2008 Slikt skal ikke skje med en ny motor. Hadde trodd at impellerhuset tømmes av vann når motor stoppes. Det er jo mange motorer som blir vinterlagret i minusgrader, men dette skal da ikke skade impelleren. Hei `roesok`helt enig at dette ikke burde skje, men en kompis hadde en 90 hk Tohatsu 1998 mod. hvor impellerhuset sprakk fordi det ble stående vann igjen i huset etter motoren ble stoppet. Når han senere leste i manualen for denne motoren sto det anbefalt å kjøre noen "få" omdreininger på starteren for å få ut vannet i huset. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Dette er nok ikke lenger en reklamasjonssak; Og om det hadde vært det, er det nok ikke noe reklamasjonspunkt. Jeg gjetter på at det er pumpehuset som er frosset i stykker i stedet for selve impelleren i så fall. Er impelleren ødelagt, er det nok tørrkjøring som er årsaken... - De skal ikke tørrkjøres lenge før friksjonsvarmen ødelegger impelleren. Når man tar opp en motor for lagring gjennom vintersesongen skal den kjøers i ferskvann hvis den har gått i saltvann. Dette skjer normalt i en stamp eller ved bruk av såkalte "klokker". Man skal ha motoren i loddrett stilling til alt vann har rent ut etter at dette er gjort. Yamaha sitt design på impellere tillater et visst vannspill mellom skovlene slik at det renner ut, men tilter man helt opp eller tar opp motoren og legger den på siden uten at vannet har rent ut, er faren for frostsprengning høyest tilstede. Det er tross alt endel vann i kjølekanalene på motoren. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.