Arnstein Startet 6.Mai.2008 Del på Facebook Startet 6.Mai.2008 I følge Swande sin VP-forhandler så påstås det at Yanmar sin BY-serie motorer har tilsvarende havarier som VP D-serie. Vi må ha mer fakta på bordet. Noen med erfaring? Siste fra min VP-forhandler. Joda - de har fått skriv fra Volo sentralt om et tilsetningsstoff fra Statoil som er spesielt beregnet på CR-motorer og ment å tilsette diesel som ikke har tilsetningsstoffer (all marinediesel mangler dette). Det skal være på plass hos min Volo-forhandler i løpet av noen dager. Det koster under hundrelappen for ei flaske som rekker til 2000 liter. Han understreket også at dette er et kjent problem også for Yanmar og andre som produserer CR-marinemotorer som går på diesel uten tilsetningsstoff og han mente at også disse ville komme med krav om samme tilsetingen. Han viste konkret til flere havarier også på Yanmar som ikke var blitt så kjent av akkurat samme årsak. Og - jeg har all grunn til å ha tillit til min lokale forhander som jeg opplever som særdeles seriøs. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Capitaine Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Et tips kan jo være å sende e-post eller å ringe til importørene av Yanmar, Cummins Mercruiser Diesel(CMD), Iveco osv. da motorer fra disse merkene leveres med common-rail. Alternativt kan man ta kotakt med reparasjonsverksteder eller forhandlere. Men man vet jo aldri sikkert om man får et 100% ærlig svar. Man husker jo godt hvordan Volvo Penta benektet at det var injektorproblemer med D4 og D6. Man kan også ta kontakt med eksempelvis Båtmagasinet eller Båtliv for å høre om disse bladene kan ta opp spørsmålene. Det er uansett kjekt å vite for eksisterende eller nye kunder om det har vært injektorproblemer eller andre alvorlige feil med båtmotorer, uavhengig om de heter Yanmar, CMD, Iveco, Volvo Penta osv. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Ja, jeg syns jo absolutt Båtmagasinet/Båtliv bør sjekke ut de påstandene om at problemene også gjelder Yanmar,CMD osv. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rogeri Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Jeg syns vel også Swande selv bør hoste opp litt mere fakta på bordet her! Det er jo HAN som formidler denne påstanden og den bør dokumenteres hvis han ønsker å være seriøs i denne debatten! At en VP forhandler snakker dritt om andre motorer er vel ikke noe nytt ? Det er vel kanskje en vanlig måte å markedsføre "egne produkter" på når verden går en imot som i dette tilfellet! Hvilken forhandler var dette Swande? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Det er nok Sylinderservice. Et seriøst verksted også etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Det eneste jeg har hørt og lest om er retur røret i plast på dieselen.. dette er byttet på service siden folk ikke skjønner hva NO STEP på kåpa på motoren er.. de sprakk og diesel lakk ut. nå er jo yanmar motorene lagd av BMW 2,0 fra x3 og 3,0 fra x5 disse har i hvertfall ikke det vært noen problemer med på bilene.. noe man ikke kan si om D3 som er det samme som D5 i bilene.. der har det vært mye groms.. topper, turbo etc.. bare spør nærmeste taxi sjafør Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Blue_Dragon Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 (redigert) Yanmar gir i hvertfall ut info om problemet. Slik skal det gjøres. Legg merke til orded "recall". http://www.yanmar.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=25 Redigert 6.Mai.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Litt rart det ikke sto noe om div.additiver og injectorproblemer på denne linken? Man må vel kanskje lytte mer til VP forhandlerne (og et par eiere) rundt om i landet for å få siste nytt om Yanmarmotorene??? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 (redigert) Tror jeg skal sende mail til yanmar norge jeg og spørre om ikke de også skal begynne og selge addetiver Redigert 6.Mai.2008 av THORLYN (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
rogeri Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Tror jeg skal sende mail til yanmar norge jeg og spørre om ikke de også skal begynne og selge addetiver Kan du da samtidig anmode dem om å lese gjennom denne tråden og komme med innspill og kommentarer i denne debatten?? Det kunne vært interessant å høre status fra den siden også Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Har sendt dem mail og jeg poster kopi av dette så fort jeg får svar. Dette skrev jeg: SITAT: Hei sann. Jeg følger ivrig med på problematikken til deres konkurent VP rundt injector havarier. VP har nå kommet med løsning at alle eiere av D motorer skal tilsette smøre addetiver til dieselen, siden den etter deres syn ikke holder god nok kvalitet. Er dette noe som også dere vil anbefalle til Deres nye BY serie? Eller har ikke yanmar disse problemer? Mange som stiller seg dette spørsmålet bla hos nettforumet båtplassen.no som har intet mindre enn 15000 medlemmer. Ser fram i mot svar Hilsen trofast yanmar eier (dog LH serie:)) MVH SITAT SLUTT Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Victora III Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Det er nok Sylinderservice. Et seriøst verksted også etter min mening. Det stemmer. De er selvsagt ikke ute etter å sverte Yanmar. Dette kom fram i en lang samtale om årsaken til injector-havariene der det ble sagt at også Yanmar har hatt disse problemene uten at de har fått så mye oppmerksomhet. Det ble ikke nevnt noen spesiell serie eller hvor dette var. Det ble også sagt at de gjettet på at også Yanmar vil nå anbefale tilsetningsstoffer på sine CR-motorer. Blue Dragon sin lenke bekrefter vel dette delvis. Jeg synes det hverken er min oppgave eller i min interese å grave i dette - ei heller å dokumentere påstandene. Dette får Yanmar-eierne selv finne ut av. Jeg gjengir, det som for meg og mange andre, er en svært seriøs kilde i disse spørsmålene, så får andre gjerne vurdere det kritisk og sjekke dette nærmere ut, om de har interesse av det. Jeg er mest interessert i D-motorene til Volvo og i den forbindelse er det interessant at dette kan være et problem også på andre CR-marinemotorer. Det styrker jo nettopp den forklaringen og løsningen VP nå kommer opp med. Derfor er det for meg interessant - ikke av noen som helst annen årsak. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Blue Dragon sin lenke bekrefter vel dette delvis. Jeg trodde jeg forsto engelsk, men jeg kan ikke se noen sammenheng i linken til Blue Dragon og injektortrøbbel på VP D motorer. Linken førte meg til en recall of pressurized fuel hoses Forklar Swande. Selv om du ikke har interesse av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Hvis du har lest service bulltinen Swande så står det ikke om injector problemer overhode.. problemet med disse motorene var et T-stykke på returen til dieseltanken som var i plast som ligger under plast kåpa oppe på motoren.. På plast kåpa står det skrevet med stor skrift NO STEP. Dette skjønner tydligvis ikke alle og folk tråkket ovenpå motoren.. da var det fare for at og det skjedde på noen få motorer at T-Stykket knakk og det begynnte og lekke diesel. Yanmar har ikke hatt disse injector problemene så langt jeg har hørt eller lest.. men nå har jo jeg sendt mail til yanmar norge om dette med addetiver så da får vi se hva de svarer Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Victora III Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Hvis du har lest service bulltinen Swande så står det ikke om injector problemer overhode.. Du har rett. Jeg oppfattet Blue Dragen i farten dit hen at den omhandlet dette, men det ser jeg jo etter å ha lest den at den ikke gjør. Beklager - for rask på labben. Ellers interessant at du har sendt Yanmar melding - så får vi se om de bekrefeter eller avkrefter det jeg fikk høre fra en konkurrent. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Har selv den første BY260Z som er installert i Norge. Fant recall'ene før motor ble levert. Dette gikk på en slange som skulle byttes, denne hadde aldri gitt problemer men ble byttet før levering. T stykkene på diselreturen er ennu ikke byttet men bekymrer meg lite, disse knekker kun ved at noen trakker på dem.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Arnstein Svart 6.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 880, når tid fikk du motoren, hvor mange timer har den gått, hvor i landet fyller du diesel og har du hatt noen problemer med den så langt? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Thorlyn Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Flott 880 her får vi fakta fra eiere av motortypen Jeg har bare lest på utenlandske fora om dette.. Ellers hvordan er motoren?? støy forbruk?? Gear eller drev? Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
880 Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Motor fungerer topp og har lange serviceintervaller, selvjusterende vippetøy, behageligt oljebytte, ikke register reim. Problemet er støy, men tror det kommer fra drevet og eksos. Vurderer å sette tett belg på eksosen slik at all eksos tvinges gjennom proellene. Nå er det en "åpen kobling" på eksosen. Se denne tråden Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Arnstein Svart 24.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Er det noe mer info å samle i denne tråden nå som tiden har gått litt siden introduksjon? Yanmar har jo som kjent komt med nytt drev også. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
motor Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Merkelig kar denne SWANDE som er opphavet til denne tråden. Uttalelsene synes å ha mer opphav i lyst til å sverte en av VP`s konkurrenterent enn i noen realitet. Jeg kjenner en kar spm har BY motor med 1000 timer på telleren og null problem relatert til omtalte problematikk. Ikke er han anbefalt noe tilsetningstoff heller. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Yanamr har aldrig kommet med noe anbefalling av tillsetning.. fikk bekreftet dette i mail fra dem den gangen.. men finner ikke den igjen noe sted.. men mener svaret er postet i en annen tråd. Har heller ikke hørt eller sett noen som har noe og utsette på disse motorer. men klart VP klanen må jo sverte noen for og ikke få alt på seg Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Flid Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 (redigert) Vi har en 6BY i en Viknes 880. Den ble levert først i mai i fjor og har snart kjørt 500 timer. Den har et KM50 hydraulisk/elektronisk gir, også med elektronisk sluregir. Den svir av ca. 1,7 liter per mil ved en marsfart på 17 knop. Litt småservice har vi hatt underveis, men fremdeles godt fornøyd. Vi har ikke fått beskjed av Yanmar om noen tilsetninger i diesel. Har aldri sett eller hørt om noen injektorhavarier på denne maskinen. På toppen av injektorene sitter det et T-rør som skal ta returdiesel. De aller første maskiner hadde T-rør av nylon. Hvis man tråkket på disse så ble de ødelagt. Resultatet ble diesel-lekkasje og brann i maskinen. Jeg tror nok alle disse T-rør er skiftet på alle maskiner av denne type i Norge. Redigert 25.Oktober.2009 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.