Fjordutsikt Startet 6.Mai.2008 Del på Facebook Startet 6.Mai.2008 Jeg har bestillt solcellepanel 85W som jeg tenker å montere på taket på forcabin på min Selco/Fjordcruiser 27 - hvordan kan jeg på beste/enkleste måte feste dette "permanent" - det måler i mm.: 1007x652 Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Lime-sikaflex på noen punkter under. Så kan du pynte hjørnene med noen endemutre (eller hva det heter - sånne "kuler" hvor boltene ikke går igjennom) så det ser fastboltet ut. Slik har i alle fall jeg festet mitt - som er et panel på en tynn plate. La noen få gummiringer rundt på feste-området (som sikret at det vel ble en milimeter etter to til lufting under) og hadde sika oppi. Har sittet fjellstøtt fast siden uten noen fare for lekkasjer ettersom det ikke er noen skrue-hull. Ledningen sendte jeg gjennom en allerede eksisterende ledningsgjenomføring. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 6.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 (redigert) Har du lagt på tverrs eller langs etter taket? Redigert 6.Mai.2008 av boolle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Mitt er er på tvers - da ble det mest mulig sole-plass igjen og det passet greit slik uten noen spesielle tanker rundt plasseringen. Ser de fleste av båtene jeg har sett har valgt å feste panelene sine med skruer. Ulempen med Sika slik jeg har gjort er vel den dagen jeg skal ha vekk panelet - det er jo ikke bare-bare å få løs sikaen fra rue-underlaget som er. Ved fastmontering blir jo også effekten litt dårligere ettersom det ikke snus mot solen hele tiden nå behovet for lading er størst. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Nå som du har bestilt panel, er det kanskje litt sent å fortelle deg det, men du har kjøpt et panel som har veldig stor størrelse i forhold til effekten det leverer. Jeg har et 95W panel. Det gir 12% mer effekt enn ditt. Likevel er det bare 53 cm bredt mot dine 65 og ikke noe lenger. Da blir det lettere å plassere. Og plasseringen? Hvis du plasserer ditt panel horisontalt, gir det bare halvparten av effekten sammenlignet med om du vinkler det sånn tålig etter sola. Lars H. hadde en kurve fra Svenska Kryssarklubben som viste hvor elendig det blir ved å montere panelet helt flatt slik du har tenkt. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 6.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Hovedtanken med panelet er å få fulladet batteribanken når jeg ligger i hjemmehavn, helgeturene blir ofte korte og lite lading. Jeg tar gjerne imot tips om hvordan jeg kan montere panelet permanent og samtidig mest effektivt slik at jeg får best mulig lading når jeg er på lengre turer. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Sørg for at du har mulighet til å vinkle panelet etter sola. Om ikke perfekt vinkel og retning i alle sammenhenger, så i alle fall et snev av vinkel og retning. Selv har jeg panelet stående på dekket. Det har fått ben til å vinkle det og det snus manuelt etter sola. Ulempen er at det ligger nedpakket når båten ikke er i bruk, men jeg har landstrøm i havna, så akkurat det spiller ingen rolle. Med ditt behov for lading i hjemmehavn, er jo ikke det noe alternativ, men sørg da i alle fall for at panelet hengsles på et eller annet vis eller monteres på en plate som kan hengsles/vinkles. Da får du veldig mye mer igjen for investeringen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.