Jump to content

Anbefaling baugpropell til 42` Hatteras.

Lego

Recommended Posts

Halloen!

Nå har jeg vært tilskuer i dette forumet en god stund. Kanskje på tide å bidra med ett innlegg eller to etter hvert. :smiley:

Jeg har ett prosjekt med en Hatteras 42`DC/FB.

Er en hel del å gjøre før den er "ship shape", men kan vel alltids lure familien med på en liten helgetur idag. (Dersom kravene ikke er så store til komfort)

Skal i løpet av forsommeren legge litt tid og penger i skuta, og lurer på hva jeg skal prioritere. Har kartplotter, VHF og Autopilot ellers lite utstyr.

Det jeg lurer på er om jeg skal investere i en baugpropell?

Har to motorer, som gjør båten forholdsvis enkel å manøvrere, men det er også godt vindfang i skuta, så en thruster hadde gjort jobben enklere, og sikrere.

Har surfet litt på nettet, og funnet at en Side Power, SE 80 eller SE 100 kanskje kunne vært noe for meg.

Er det noen som har erfaring med disse, evt. også erfaring med montering av tunnel. Har kontakt med en kar i Hgsd området som monterer tunneller. Han har gitt en omtrentlig pris på ca 7k,- inkl. epoxy og duk.

Ser at Nettbaat selger tunnell til Sleipner i 4mm materiale, mens Sleipner anbefaler 6 mm til SE 80 og SE 100.

Noen som har innspill til dette, mottas med takk!

Har også ca 850 andre spørsmål, men de kommer etter hvert. :crazy:

Kjempebra forum forresten! :sailing:

Lego

Velkommen til forumet. Fin båt du har. Du må gjerne legge ut bilder etterhvert.

Side power er vel en av de mest brukte propellene så det bør være et greit valg. Han som monterer baugpropeller kan vel skaffe riktig tunnel?

Jeje!

Ikke umulig han kan skaffe tunell, men tenkte å skaffe til veie alt nødvendig før jeg satte igang.

Tror jeg går for en av disse propellene.

Bestiller på nett, noen som har ett godt tips om billige nettbutikker, som har "alt" nødvendig utstyr.

Lurer oxo på om jeg kan bruke 12V 38Ah Yuasa batterier. Har ca 48 stk etter at vi skiftet på UPS ombord der jeg jobber. Disse skal være noenlunde i bra stand. Lurte på å sette opp 3 slike som en batteribank til thrusteren.

De er vel muligens konstruert for backup, men har jo litt å tære på hvis de blir ødelagt. :smiley: