Jump to content

Elektrisk anlegg i seilbåt, prinsipper og praksis

teetee

Recommended Posts

Nå har jeg bladd igjennom stort sett det som finnes av tråder om emnet, har lært mye men er ikke helt klok enda. Har en 30 fots seilbåt fra 1975 som har et tvilsomt el-anlegg, ikke minst fordi bryterpanel og skinner irrer i stykker. Så jeg må sette i gang og bytte ut/forbedre.

Hvis dette er besvart før, kan noen tipse meg på tråder? Evt andre websider med informasjon? Har den svenske boka om el i båt, men den gir ikke så mye praktisk råd.

Kan noen forklare meg hovedprinsippene? Bl.a .med fordelingsskinner, hva som skal kobles til slike (inn/ut) og hvor de bør plasseres? Hele veien fra batteri til forbrukere. Og bryter/sikringstavler? Og apparater som skal på egen sikring?

Båten har i dag to batterier ute i benk i cockpit, og separate hovedbrytere for disse (i skap i kahytt). Motoren har både dynastart og dynamo, forbruksbatteri lades av dynamo og startbatteri av dynastarten.

Wallas 1800 sail varmer, skal denne på egen sikring, egen bryter? Av annet utstyr er VHF, hvordan kobles denne riktig elektrisk? Det er selvsagt lanterner og innvending belysning, en bilradio, tankmåler, ett voltmeter. Og planer om å installere kjølekompressor i sommer. Altså ikke så mye utstyr, men er usikker på hvordan jeg går i gang. Har noen noe oppstartstips? Please :crazy:

Jeg ser at båten har passert 30 år og vel så det. Har du foretatt noen vurdering av om du bør skifte hele ledningsnettet ombord, eller om du utelukkende vil skifte delkomponenter som er tvilsomme grunnet irring og generell elding?

Det er flere ting du nevner: VHFen er viktig, den skal ha egen kurs direkte til batteriet med sikring nær batteriet. Dersom lading av batteriene fra motor med det systemet du har i dag gir bra topplading, er det kanskje ikke nødvendig å endre dette. Dersom ladespenningen er lav, kan det være gunstig med å starte oppgraderingen her. Du får sikkert mange råd etter hvert. Dersom du legger ut endel bilder av det nåværende opplegget ditt, er det lettere å få konkrete råd.

Må vel satse på å skifte alt etterhvert, men hadde håpt å klare meg uten å legge nye kalbler til lanterner/lamper i år. Skal se om jeg får att noen bilder i løpet av morgendagen. Men tar gjerne i mot flere råd før den tid!

Selv om du ikke har tenkt å skifte ut alt i år, bør du legge en plan/tegne opp hvordan du har planlagt at det skal bli seende ut når alt er ferdig. Hvis du kladder litt nå og da uten en helhetlig plan er sjansen stor for at resultatet blir dårlig. Du kan også lettere se hvor du skal avslutte årets jobb på denne måten.

Jeg startet en tilsvarende jobb med å kaste ut ALT av tidligere kabler. Det er utrolig for et skjærereir det blir av at noen har klattet litt og litt. La opp det nye anlegget med bruk av "curcuit breakers" (Kombinert bryter og automatsikring) Da har jeg lagt opp egen kurs for mye av utstyret som bruker "mye" strøm eller som naturlig hører sammen. En for instrumenter, en for lys/stereo, en for varme, en for gassrelatert, osv. I tillegg til separat kurs for hver av lanternene. Så har jeg også satt av plass til trykkvann, autopilot og radar på hver sin kurs selv om jeg ikke har planer om å anskaffe noe av dette. Man vet jo aldri... dessuten er det kjekt med noen ekstra innimellom.

Alarmer, horn, VHF har hver sin separate kurs. Der har jeg brukt sikring som ikke kan slås av (bare resettes)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg ville anbefalt deg å kjøpe ISO 10133 normen og studert dette opp mot for eks. boken Strøm om bord av Jon Winge.

Det er ufattelig mye kunnskap knyttet opp mot denne normen som du får nytte av.

Det er viktig å legge dette opp slik at du ikke mister en funksjon fullstendig hvis en sikring går.

Dvs ikke alle lanternene på sammme sikring.

Jeg har topp og akter på en sikring, og side og anker på en annen.

To sikringer for innvendig lys, stb og bb.

GPS og kompasslyset på forskjellige kurser.

Lars H. har tidligere lagt ut sin fine tegning over det elektriske ombord i sin båt. Kanskje en ide å se litt på hans tegninger. De kan nok gi endel ideer. Du finner endel på trudelutt.com som er hjemmesiden til Lars H.

Jeg sniker meg inn med et lite spørsmål vedrørende sammenkobling av kabler (NMEA) mellom diverse duppedingser.

Hva er best, koble sammen med sukkerbiter eller lignende, eller lodde sammen og bruke krympestrømper.

Eller, finnes der et bedre alternativ?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Lodding om bord er etter min menig greit dersom etterarbeidet gjøres ordentlig. (Mange av oss har 10.000-vis av loddepunkter ombord i sine elektroniske duppeditter.)

Etterarbeid:

- de sammenloddede deler må stabiliseres at de ikke kan bøyes mot hverandre, svinge, ...

- helst en total fuktighetstett isolasjon - krympestrømpe med innvendig smeltelim er en god start

Sukkerbiter får jeg kramper av

Jeg tror du skal tenke to ting vedrørende dette ; lading og forbruk.

På ladesiden finnes det flere gode metoder å legge dette opp med flere batteribanker og ladekilder etc https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=17767

På forbruksiden kan du ha enpolt eller topolt anlegg. Enpolt synes jeg er greit, det blir ikke så mye ledning av det. Topolte brytere bryter både pluss og minus til forbrukerne, mens enpolt bare pluss.

Hos meg blir det enpolte anlegget noe slikt på forbruksiden når jeg er ferdig

Pluss fra batteri -> hovedsikring -> hovedbryter -> "pluss-buss" på bryter/sikringspanel -> fordelingspunkter på DIN skinne -> forbrukere -> samleskinne minus (minus buss) -> minus batteri.

Fordelingspunkter (numrerte) på DIN skinne.

img_3633.jpg

Edited by traust (see edit history)

Mange gode hint her :yesnod:

JEG ville ha startet med en sikringsoversikt / kurs-liste / liste over forbrukere. DA får du litt peiling på hvor mye strøm så trenges, som igjen forteller deg hvor stor batteribank du trenger (ut fra DITT bruksmønster selvfølgelig).

Ut fra mye erfaring med opplegg i små båter vil jeg råde deg til å lage et sikringsarrangement som er lett å komme til for kobling, endringer, utvidelser osv. OG: Lag skikkelige koblingsskjema FØR du starter. DET vil spare deg for mye ekstra-arbeide, samt være et verdipapir for ettertiden.

Lykke til :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Et godt tips - i alle fall for meg selv - er å merke alle ledningene mens man kobler dem. Jeg pleier å benytte dynotape. Å forvente at man husker ledningenes funksjon etter en tid uten merking er ønskelig, men ikke i samsvar med realitetene for meg.

Jeg renoverte det elektriske anlegget i båten min det første året jeg hadde den.

Jeg lagde meg ei tavle bak det opprinnelige instrumentpanelet ved kartbordet. Hele panelet ble bygget slik at det svinger opp.

Alt av koblinger unntatt SimNET går innom her. SimNET har egen koblingsboks i kjølsvinet.

Tavla ble bygget av Weidmüller klemmer på DIN skinne. Ei skinne for 220 V, tre skinner for 12 V og to skinner for signaler. Mellom skinnene ligger det Thorsmans kanaler så ingen ledninger ligger løse. 220 V og 12 V/signaler går i adskilte kanaler.

I maskinrommet går alt av kabler på kabelstiger som jeg laget selv ved å kappe tennene av Thorsmanskanal og skru de fast vha avstandstykker slik at kabler kan stripses fast.

Jeg har ikke tegnet skjema til båten, det ser jeg ikke helt hensikten med, men jeg fører meget nøyaktige klemmefortegnelser.