Eirik_M Startet 6.Mai.2008 Del på Facebook Startet 6.Mai.2008 Hei! Har en 14-fots Vernøy 430, med en tohatsu 25 hk på hekken. Er plaget med at det bak båten danner seg to søyler med vann pluss at båten planer for mye, dvs. at den skråer en del nedover i plan. Er også en del plaget med kavitering. Kan dette evt. ha noe med feil stigning på propell å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Hei! Har en 14-fots Vernøy 430, med en tohatsu 25 hk på hekken. Er plaget med at det bak båten danner seg to søyler med vann pluss at båten planer for mye, dvs. at den skråer en del nedover i plan. Er også en del plaget med kavitering. Kan dette evt. ha noe med feil stigning på propell å gjøre? Hei, har selv samme motor på en With 442 uten problemer. Tror du først bør sjekke monteringshøyden på motoren før du begynner med propellstigning. Er båten din beregnet for lang eller kort stamme? Hvilken stammelengde har du?. Du sier du er plaget med kavitering. Tyder på at motoren står for høyt. Normalt skal kavitasjonsplata på motoren ligge i flukt med kjølen på båten. Hvis den går for mye på" nesen" tilter du den utover, ett hakk i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eirik_M Svart 6.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Takk for svar! motoren er nok langstammet, avstanden mellom kavitasjonsplaten og innerst i "festetvingen" på motoren er 58 cm, og høyden på hekken er 55 cm, noe som tilsier at kavitasjonsplaten er 3 cm for lav, som ikke er alt for gale? Men motoren og propellen kommer fra en hansvik 18 fisker, som er drøyt 100 kg tyngre, dvs. ca. 330 kg og har en annen type kjøl. Så tror nok at en anne stigning på propellen hadde vært bedre. Hva slags stigning har du på din propell? Vurderer en propulse propell fra clas ohlson, men vet ikke hvor mye det er å hente på en slik propell! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 6.Mai.2008 Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Nå kjenner ikke jeg til hvordan Vernøyen ser ut under, men antar den har det som kalles moderat v-bunn, dvs kvass baug og flater ut bakover mot hekken? De tingene du beskriver høres litt motstridende ut, sjøsprøyt opp bak båten kommer ofte av for lavt montert motor, men 3cm skal ikke ha så mye å si. Kavitering / ventilering kommer ofte av for høy montering - men kan også komme av selve propellen, kan være skadd (og noen propeller har et elendig grep i sjøen selv om de er splitt nye..) Det at båten "overplaner" kan komme av feil justert tilt. Ville først forsøkt å justert denne ut et hakk eller 2 da det er fort gjort. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Eirik_M Svart 6.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2008 Din beskrivelse av bunnen stemmer godt, men jeg burde vell legge til at kaviteringen kommer kun når jeg svinger. Tror i alle fall at en ny propell vil gjøre ting bedre. Noen som har erfaring med propulse propellene, eller skal jeg bare gå for en "tradisjonell" trebladet, i aluminium? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Tror jeg ville gått for en vanlig 3-bladet (sikkert bare en vanesak - litt skeptisk til å ha så mye leamikk på et så utsatt sted...) propeller har de på bl.a www.maritim.no www.progressing.no http://winracepropellers.no/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Eirik_M Svart 7.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 ok, takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Takk for svar! Men motoren og propellen kommer fra en hansvik 18 fisker, som er drøyt 100 kg tyngre, dvs. ca. 330 kg og har en annen type kjøl. Så tror nok at en anne stigning på propellen hadde vært bedre. Hva slags stigning har du på din propell? Mener at jeg har en 9,9x14,2 3 bladet alu. propell. Båten gjør ca: 22 knop ved ca: 5500 rpm. Når det gjelder høydejustering av Tohatsu 25 hk har den kun 2 faste hull, så du må bore nye hull ved eventuell justering. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eirik_M Svart 7.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 (redigert) Mener at jeg har en 9,9x14,2 3 bladet alu. propell. Båten gjør ca: 22 knop ved ca: 5500 rpm. Når det gjelder høydejustering av Tohatsu 25 hk har den kun 2 faste hull, så du må bore nye hull ved eventuell justering. Lykke til. Takk skal du ha! Redigert 7.Mai.2008 av Eirik_M (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.