opus Startet 7.Mai.2008 Del på Facebook Startet 7.Mai.2008 Heisan ! (Har masten liggende på brygga) 1.Trenger fall-inntak til spinnaker/gennaker, og monell popnagler hvor kjøpe? (oslo-omr) Trenger kun til 8-10mm tau. Har sett fall-inntak et sted (Blommenholm), men der var skroget i plast, skeptisk? Eller kanskje best, iforhold til evt skaving på fall-tauet, særlig med gennaker? Stor poppetang, lite lyst kjøpe selv. Låne? Ullern Seilforening har kanskje? (noen som vet) 2.Montering, framgangsmåte? Mal? Dette er jo på forsiden av et buet masterør. (Jeg har ihvertfall vinkelsliper og drill) 3.Også var det nye fallet da, hvordan tre inn? Har forsåvidt storfall og bomopphal på motsatt side(baksiden av masta). Kan kanskje brukes til å lure opp nye fallet, og så lirke ut foran med pinsett e.lign. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Hei Du skriv ikkje kor stor båten er, men til dette bruk er eg trygg på at ei vanleg poppetang frå Biltema er meir enn godt nok. Inntaka på min båt er i plast. Ser ingen grunn til at det ikkje skal vera ok. Då slepp ein òg tæringsproblematikk. Når eg har tredd nye fall, med masta oppe, så har eg brukt ei blylina. Fallet har eg pirka ut med ein ståltråd med krok. Når masta ligg nede, så er kanskje ei slik trekkefjør som elektrikarane brukar dugande? Ask Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Opus, du bør ha en blokk som henger litt under falluttaket og som fallet løper gjennom, når dette skal være til spinnaker. Et vanlig falluttak er laget for belastning nedover, men med en spinnaker kan du få litt andre vinkler på fallet. I tillegg heiser du kanskje spinnakeren i høyde med forstags- og vantinnfesting, og da er kanskje et stort hull foran på masten ikke noe du ønsker. Bedre å få det litt høyere. Jeg tipper Hovdan har det du trenger, evt Swang på Lysaker. Og så bør du bruke popnagler i monell. Tror ikke du trenger de største 6.4mm. Hvis du klarer deg med 4.8mm holder det med en litt kraftig tang av vanlig type. Har du uttak til fallet nede på masta, eller tar du det ut av mastefoten (mast på dekk)? For å lage hullet klarer du deg fint med drill og diverse filer. Vinkelsliperen kan bli litt for stor, avhengig av hvor langt kutt du skal lage, men du kan jo evt putte på en skive med liten diameter. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Hvis du er på Blommenholm, kan du få profesjonell hjelp av riggmakeren Ed som holder til der. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.