cassie Startet 7.Mai.2008 Del på Facebook Startet 7.Mai.2008 Hei! Er det noen som har en rigg tegning til en Randesund "Colin Archer" 35 fot liggende? Har et maste emne på 15 meter liggende på dekk. Orginal masta er kappa 1,5 meter over dekk, pga råte, og jeg har ikke det som ble kappa ...... mvh Cassie Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Hva med resten av riggen da? Har du seil, beslag og bommer kan kanskje denne linken http://www.ssca.no/Gaffelriggen_Knut_von_Trepka.pdf være til hjelp hvis det er plassering av beslag og gods du er i tvil om? Sitér dette innlegget Link to post
cassie Svart 7.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Har resten av riggen, Bommen er laminert, gaffelen er hel ved, med eike klo, lær beslaget er ikke slitt. men samtlige blokker , og masteringer må fornyes. Har nettopp kjøpt skøyta. Var ombord nå i kveld og målte opp seilene. Storseil, fokk, og klyver har vært heist, men det er ikke tegn til slitasje på noen av dem. Fant også et helt nytt toppseil, som ikke var utpakka. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Har nettopp kjøpt skøyta. Stort GRATTIS cassie !!! venter på bilder..bilder bilder Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Håp Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Hvordan går det Cassie? Fått mer oversikt over skuta? Sitér dette innlegget Link to post
cassie Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Ja stort sett. Trykkvann pumpa til ferskvannet er defekt Har montert nye toe-rails på Cassie, er ferdig med fordekket, har bare akterdekket i gjen, blir sansynligvis ferdig i løpet av uka.Har ikke bestillt slipping av Cassie enda, men det ordner seg nok. Tok en del strategiske mål av maste emnet til skøyta den 16., og har konkludert med at jeg ikke får nok tykkelse oppe ved kinnbakkene. Løsningen blir nok en laminert mast, med +1 - 11/2"oppe ved kinbakkene. Trenger mer tid for å beregne riggen, og ta strategiske mål før jeg bestiller mast. Bestiller nok laminert bauspyd samtidig, det blir forholdsvis langt, og skal være mulig å trekke inn. Totalt seilareal er 90m2, som fordeler seg slik: storseil 45m2, fokk 16m2, klyver 18m2, of toppseil 11m2. Jeg må lage nytt ror. det gamle roret er laminert, men har store råteskader over vanns. Har en del 2x8 eikeplank liggende, så det ordner seg nok i løpet av vinteren. Skal pøve å legge ut rigg tegning når jeg kommer så langt.... mvh cassie Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Virker som riggen din og vår har noenlunde samme proporsjoner, bare din er et hakk større. Har lenge tenkt på å scanne riggtegningen for å bevare den. Kan sende deg en kopi når jeg får somlet meg til det. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 (redigert) Hei Cassie! Velkommen inn i skøyteavdelingen.. Jeg bare lurte på hvorfor du vil laminere maste"tømmeret"? Styrkemessig er det helt unødvendig. Hvilket treslag vil du bruke? Sørg for at du har såpass høyde opp til "klofalls"galgen at du har god lengde på talja når gaffelen er heist. Blir klofallet kort så "bryter" det mye. Det heter seg jo at masta på en gaffelrigg skal ha "god" tykkelse helt opp til godset, men emnet til denne idealmasta er så godt som umulig å finne uten at en må høvle enormt mye ved dekksnivå. Vil virkelig anbefale Knut Von Trepka sin artikkel om gaffelriggen på redningsskøytene. Den var til stor hjelp da jeg rigget for 20 år siden. Jeg har noen SABLA gode tips for å unngå råte i masta di, så du må bare legge ut dine spørsmål etter hvert. Per Redigert 18.Mai.2008 av Per Kålin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cassie Svart 18.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 hei Per Da er det altså flere med skøyte på båtplassen.... Det masteemne som jeg har, gir meg en diameter på 20cm ved kinnbakkene, 26cm ved dekk og ca 24 cm 5 meter over dekk ( dette blir en flaggstang).Jeg tror jeg vil bestille dreid laminert mast fra Aanesland Fabrikker AS. Planlegger ca 60-70 cm fra gaffelen og opp til klofallsgalgen.?? Har hentet fram de gamle notatene mine, fra den gang jeg rigget og seilte gaffelrigg, det er 35 år siden..... har lest meg betydelig opp i det siste. Vil ikke benytte tradisjonelle kinbakker, men beslag av syrefast stål+ masteband for å unngå råte mvh Cassie Sitér dette innlegget Link to post
Dekken Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Finnes det en skøyteavdeling???? Da er jeg med. 39,5 fot losskøyte fra Risør Om noen trenger storseil, fokk, og klyver samt mesan seil har jeg et sett liggende.... Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 18.Mai.2008 Del på Facebook Svart 18.Mai.2008 Når du allerede har seilene så sier det seg selv hvordan du rigger resten, dvs. hvordan stormasta di skal se ut. Masteemnet ditt blir nok litt i tynneste laget ja. Kanskje du burde opp i ca 12-13 tommer ved dekket. Jeg har 19 tommer ved dekk på en 47 foter. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 19 tommer ved dekk?? Det er litt av en stamme det! Nesten en halv meter! Vår mast er bare 9 tommer, og den er det groveste jeg har sett på noen Randøy. Men så er det også vesentlig forskjell på tonnasje og seilføring. SABLA gode tips for å unngå råte i masta? Ikke hold dem for deg selv Per! Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Om noen trenger storseil, fokk, og klyver samt mesan seil har jeg et sett liggende.... Dersom du har mast også liggende et sted, er jeg svært interessert i å diskutere handel. Jeg trenger alt av wire, fall etc også. Ca 17 meter tilsammen. Røstjerna har jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Aurora 1 Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Hei dere.. Jeg er nytt medlem her inne. Har handlet randøy 35,prosjekt selvfølgelig :) En 85mod. kjøpt i Arendal rett før jul. Båten har aldri blitt ferdig ser det ut som, for meg blir det den andre jeg bygger opp fra bunn av. Den forige var en betongskøyte på 32 fot, den ble strippet for alt treverk og bygget opp på nytt. ble ferdig utvendig nesten klar for sjøsetting, så solgte jeg den. Vel. . . Denne her er nok et bedere utgangspunkt vil jeg tro. Den er rigget for to master, mesan er vekk, stormast er ca 17m over dekk. Jeg har tenkt til og rigge den som enmaster nå som jeg kan velge. Det jeg er ute etter er plasering av masten, jeg må nok flytte den litt bakover, ettersom den nå er rigget for to master. Jeg lurer på cassie. . . . om du kunne målt fra baugen og bak til masta, og sendt meg disse målene ???? Setter umåtelig pris på det:) Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.