Jump to content

Har funnet ut at 2 batterier må byttes men.........

Enzo

Recommended Posts

Har merket at batteribanken går fort tom den siste tiden , kan ligge på landstrøm i et par dager og være fulladet og etter en natt i uthavn med forbruk på 30A så viser NASA BM-1 måleren min at jeg sitter igjen med 50% , dvs at jeg i realiteten har mistet 90A og ikke 30.

Ser også at det trekkes 0,7 til 0,8A pr time fra banken selv om hovedbryterne er slått av osv.

Da har jeg vært og kjøpt meg en sånn enkel syrevekt måle sak fra biltema og har vært og sjekket batteriene.

Greia har en skala som er grønn (max ladet) , hvit (trenger lading) , rød (null strøm ?)

Båten har stått på landstrøm i 2døgn og battmåleren viser at det er fulladet.

Jeg har 4 batterier i båten.

1 startbatteri , dette målte jeg først og det var grønt på alle celler altså toppladet.

Batteri 2 var hvit på alle cellene , altså trenger det videre lading.

Batteri 3 hvit på 3 celler og rød på 3 celler (pinnen i glasset rørte ikke på seg i det hele tatt ??

Batteri 4 Dette er et biltema batteri som jeg kjøpte i fjor høst av typen 80-2663 det er lukket så det fikk jeg ikke målt men det er et sånt glassøye på det og det viste at det trenger lading.

Går nå ut fra at batteri 2 og 3 må byttes ut , men har batteri 4 som er nesten nytt tatt skade av å ha vært koblet mot disse skadde batteriene ? de nye batteriene jeg kjøper blir mest sannsynlig samme type biltema som det jeg kjøpte i høst.

Edited by Enzo (see edit history)

Hei

Tror jeg ville løst batteriene ifra og ladet ett og ett batteri for å å ha kontroll med hva jeg måler. Forøvrig tror jeg batteri 3 er ødelagt og kortslutter antagelig de andre batteriene. Alt etter hvordan dette er koblet i båten. Det kan se ut som om batteri 2-3 og 4 er koblet paralelt ut fra hverdiene som du har målt med syremåler?

Hilsen Smaapala

Joda jeg tror jeg har ok greie på batt monitoren men den er jo koblet på hele banken og derfor så ser jeg ikke de enkelte batterienes tilstand , men om jeg i morgen kobler fra alle batteriene og måler spenningen på de separat så vil jeg vel se hvilke som er ferdige , de var jo max ladet i dag og da bør vel de batteriene som er i god stand ha en høyere spenning enn de som er ødelagte

Da jeg kom i båten i morges var det på banken totalt 12,6V , da jeg koblet fra de 2 batteriene jeg antok var dårlige så viste det nyeste batteriet 12,85 og de dårlige viste ca 12,4.

Jeg byttet de så ut med 2 nye fra biltema og har satt på lading nå , så da ordner det seg nok og blir mulig å holde pilsneren kald uten landstrøm :yesnod: