djheinz Startet 7.Mai.2008 Del på Facebook Startet 7.Mai.2008 Jeg kjøpte en båt for noen år siden!... og hadde den gang aldri hatt båt før.... det er en Wellcraft 196 sc... import fra USA... Jeg har alltid vært veldig godt fornøyd med båten... men nå har vannpumpa mi gått... og jeg trenger en ny... problemet er at jeg ikke vet HVA slags motor jeg har!.. Det er helt klart en Ford motor.... det er en V8... skal visst nok ha 220 HK ca.... en plass... det er visstnok en marinisert bilmotor... men jeg har ikke peiling på båter... er det noen bilder noe sted jeg kan se av forskjellige motorer?... ting jeg bør kikke etter?.. Jeg er utdannet bilmekaniker... men har sjeldent drevet mye med verken v8 eller amerikanske bilder... HJELP... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 hej djheinz o velkommen til BP om du hade lagt in en bild på din motor så får du garantert hjelp her.... her finns mye duktigt motorfolk...dom kan sikkert tale om exakt vilken motor du har o sikkert oxo årsmodell..... (er den grön så hade halve gjengen hylt, som sultne varger, o sagt att det er det värste du kan ha ombord! ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
djheinz Svart 7.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 OK... hehe.. takk.. Den er ikke grønn!..... noen sier at det kan være en 302.. men har ikke peiling på disse motorene... hvor får man evt tak i en vannpumpe til en slik motor?... er det noen nettbutikker som selger det?... Jeg trenger også en ny propell... Hva bør man/bør ikke kjøpe her?.. hvor mye koster det?.. ca?.. og hvor kan jeg kjøpe det?.. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 hei, Amerikanske bildeler på Årnes er sikkert et bra sted å henvende seg http://www.aarnes.no/ Jon Sitér dette innlegget Link to post
djheinz Svart 7.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Kan det være at volvo penta 302 deler i så fall kan funke da?.. Sitér dette innlegget Link to post
sharkman Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 (redigert) Mustang med 302: Ble vist veldig lite det her, men søk på mustang på finn og autodb. Redigert 7.Mai.2008 av sharkman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
djheinz Svart 7.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 litt lite bilde... vanskelig å se... Sitér dette innlegget Link to post
sharkman Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Fant bilde på autodb. Søk på Ford Mustang. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Mai.2008 Del på Facebook Svart 7.Mai.2008 Volvo hadde jo også AQ240 , mener den var basert på Ford 351 blokka. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
power Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Mulig Eurifritid kan hjelpe deg . Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Vanskelig for et utrenet øye å se forskjell på feks en 302 og en 351. Begge er sk. small blocks som benytter den samme blokka. Sjekk ihvertfall fordelerplasseringen. Har den fordeleren foran er det en Ford. Sitter den bak er det en Chevrolet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
roy_n Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Forskjellen på 302 og 351 er att 302 er Y block 351 V block.Du kan ikke bruke deler omhverandre på USA ford motorer 351 er levet i 3 forskjellige typer,Windsor,Midland og Cleveland.For deler brukte eller nye kan du ta kontakt med Bjørn Alvarstein i Sylling der har de stor kompetanse på Amerikansk Ford. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Mercruiser 5.0, basert på Ford 302W, sto i endel av Wellcraftene. Den ble oppgitt til 220 hk. Er det en garasjemarinisering har www.summitracing.com mye Ford deler, www.usaford.no har mye her hjemme, Annemarie der er et orakel på US Ford. Om du har et blokknummer kan jeg kanskje finne ut mer for deg, det står like over starteren. Mange av delene fra Windsor blokkene kan brukes om hverandre, hovedforskjellen mellom 302 og 351 er høyden på blokka. 302 er ingen Y blokk, de gamle M blokkene har aldri vært oppgitt som noe annet enn M fra Ford (de hører til Cleveland familien), de sto stort sett i pickuper og små lastebiler, nye M ("modular") har overliggende kam .. Sitér dette innlegget Link to post
djheinz Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Kjempebra info!... tusen takk!.. Fordeleren sitter foran på motoren.... Helt umulig å finne ut hva motornummeret er..... motoren ser ikke særlig bra ut nå!... Jeg kunne ønske meg å fått tak i samme motor (Blokk, topper) og pusset opp og byttet den til neste sommer igjen.... noen som vet hvor mye jeg evt må gi for noe slikt!?.. Og.... er det mulig å sette på insprut på noe slilk?.. vanskelig?... vil det redusere bensinforbruket noe?... og vil effekten bli bedre?... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Og.... er det mulig å sette på insprut på noe slilk?.. vanskelig?... vil det redusere bensinforbruket noe?... og vil effekten bli bedre?... Mine kunskaper om amerikanske motorer gjelder Chevrolet, så da kan jeg bare gi generelle råd hva gjelder andre merker. Ja, det er betydelige gevinster å hente mhp. forbruk og ytelse ved å fjerne forgasseren og erstatte med fuel injection. Fuel injection til amerikanske biler finnes i bøtter og spann på hoggeren. Mange tar inn brukt fra hoggere i USA og selger videre her i landet. Sjekk Aarnes i Sarp, Scandinavian Car import i Oslo og Fox Custom (Hvis de eksisterer lenger) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
djheinz Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Men er dette veldig vanskelig å begynne å styre med?.. med tanke på elektronikk og dyser osv.... har drevet en del med dette på noen biler... og da har det stort sett vært plug'n'play... men hvordan er dette her?... tenkte å prøve å få til dette på den motoren jeg evt lager til neste sommer... men hva slags blokk osv anbefalles da?.. stemmer det at 351 på 5.8 l? og er samme størrelse som 302 blokka?.. kanskje man evt burde går for noe slikt da?... hvor mye må man gi for en blokk og topper?... evt med stempler og veiv og det meste INNI motoren...?.. takk for god hjelp så langt.... fikk bestill meg vannpumpe på jordkjenn båt på stange i dag... de var utrolig hjelpsomme.. selv om jeg måtte sette meg etter å få hørt prisen..... 5500... for en vannpumpe... sykt... Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Amerikanske bildeler på Årnes er sikkert et bra sted å henvende seghttp://www.aarnes.no/ Aarnes bildeler ligger ikke på Årnes men derimot i Sarpsborg. Bare sånn at ingen tror de kan hente tingene de bestiller på Årnes, det blir litt lang bomtur. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
SamH Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Fords EEC'r er ikke veldig greie å temme, i en setting som din ville jeg styrt langt unna og brukt forgasser. Er du virkelig på hugget etter EFI ville jeg sikta på MegaSquirt, frest et edelbrock innsug for dyser og kanskje bygd om en forgasser for throttlebody/giver. Jeg har brukt Fords EEC med tweecer for en stroka 351W(408), men valgte Megasquirt og modda edelbrock victor + tb fra mass-floefi for World 460'n. Massflo har også ferdige kit for EFI men syns du 5500 var dyrt er kanskje ikke rundt $3000 (eks bensinpumper og anna kringutrustning) noe særlig .. Megasquirt er gjennomdokumentert og greit tilgjengelig om en har litt forutsetninger for å forstå hvordan innsprut egentlig virker. Igjen, jeg ville ikke ha tenkt innsprut, du kan kjøre mange timer for hva dette kommer til å koste deg, og du har vel egentlig også fint lite gevinst å hente om du får tuna gasseren din rimelig godt på de turtallene du bruker til vanlig. En AFR måler kan jo være en god investering i så måte. En 302W long blokk får du fra rundt to tusen dollar og oppover ute, skal du over til 351 vær obs på nevnte høyde på blokka, det gjør at bla innsug og fordeler ikke går om en annen, det er også en annen tenningsrekkefølge(kam) som er fort gjort å overse. Keep it simple, og kjøp en tilsvarende blokk som du har om du vil kose deg med båten istedet for å skru og lete etter gremlins. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Flott jobb du har utført her SamH djheinz Du kan jo evt sette inne en Chevrolet motor type Aq 260 eller Aq 271 Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Bare for å gjøre det fullendt så har jeg i en båt en Volvo Penta 5,0 Fi motor som er basert på en Ford 302 fra nettopp Mustang. Jeg måtte skaffe to nye topper (den ene gamle var fryst i stykker). De nye toppene kom fra en eldre Mustang og måtte bygges om til ventilseter i stål for å kjøre blyfritt. Denne motoren har faktisk direkte innsprut og skal yde 230 hk sies det. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
SamH Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Vet du hvor motorstyringa kommer fra ? Bilde ? Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 De nye toppene kom fra en eldre Mustang og måtte bygges om til ventilseter i stål for å kjøre blyfritt. Alle amerikanske personbiler etter 1973 tåler blyfritt (varebiler etter 1975), da katalysator ble påbudt i califorinia fra 1973. Så jeg antar at eldre mustang må være eldre enn 1973... Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Fant ett bilde av motoren.... Jeg har bygget opp motoren igjen etter at den var utsatt for frostspreng. Mener at det stod BOSCH på motorstyringen men er ikke helt sikker. Måtte ty til gamle topper og bygge om fordi det var plent umulig å skaffe nye topper gjennom Volvo Penta. Søkte rundt og fant ut at topper fra gammel Mustang med 302 Ford kunne portes opp og monteres stålseter på ventiler. Da gikk jeg på 6.000,- båtpenger. Det var litt ymse med topper på markedet. Noen hadde mindre ventiler også. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Moyja Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 (redigert) Jorg, jeg har bygget opp en 5.0/302 FL (forgasser) som er identisk med din Fi, hvis en serbort fra insprøytningen der har jeg benyttet blokk fra en Ford/Merqury Marquise 90mod som er helt lik VP/Omc/ Ford/ Merqury/Lincon. Orginal motorenvar en sjøvannkjølt omc (ford 5.0/302) fa sent 70tall Delene fra denne "moderene" Ford motoren er kliss lik Vp sine men helt andre priser (Vp fikk motorer fra Ford). Det er ganske bra tilgang med topper i bil utgave. Redigert 10.Mai.2008 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HPB26 Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Et annet sted de er dyktige på amerikanske motorer er Phoenix US Cars på Sem i Vestfold, like ved Tønsberg. Har selv hatt Wellcraft med 5,7 L V8 og kjøpte mange deler der - til svært hyggelige priser. De har både brukt og nytt. http://www.phoenixuscars.no/index.html Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.