Jump to content

Skibsplast 660, beetle eller Uttern D68?


Goran

Recommended Posts

Jeg kikker litt på Skibsplast 660 selv og synes det er et bra båtkonsept; pris og plassutnyttelse er av det bedre. Har inntrykk av at kvaliteten er bra. Har mest sans for den nye 690, men den blir jo en del dyrere. Se forøvrig video på kastloss.no

 

Det ligger også en test av Skibsplast 660 på gamle Din Side Båt; synes det var synd at de sluttet med den tjenesten, selv om det er kommet noen nye alternativ.

 

En eller annen må forklare meg dette med drivstoff-økonomi diesel vs bensin.... :confused: Pr i dag er det jo fortsatt en del dyrere med bensin enn diesel på sjøen, selv om det ikke er tilfelle for bil. Og såvidt jeg har sett bruker også utenbordsmotorer på nærmere 100 HK og mer forholdsvis mye bensin. Er det vedlikeholdet av en utenbordsmotor som er så mye rimeligere enn en diesel, eller hvordan regnes det på dette?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei

 

Har hatt Skipsplass 600 VS (1987) og Uttern D68 med 1,7 L diesel(2006). Skipsplasten hadde veldig bra bokomfort, høyt under taket og bra liggelengde. Men gikk beinhardt i sjøen og var veldig utsatt for sidevind (trenger trimflaps) Uttern er bunnsolid, kjempestor uteplass og har som regel "alt utstyr inkudert". Men den har bare plass til en voksen og ett barn i cabinen. Den har veldig stor uteplass og jeg sov gjerne der, på luftmadrass(!) Disse dieselmotorene støyer en del mer på tomgang enn bensin, men forbruket er helt rørende. Du kan kjøre Oslo-Kr Sand for kr 1.500 og den går like fort (28 knop/Uttern) med 1 eller 3 personer. Den veier nesten 2 tonn lastet, har lavt tyngdepunkt og går mye mykere og er stødigere enn skipsplasten. Uttern har en veldig kronglete og gammeldags kalesjeløsning. Jeg ville valgt Beetle med diesel..

Link to post
Skipsplasten hadde veldig bra bokomfort,

Yessir, ikke mange på 21 til 22 fot som slår Skibsplast der

 

høyt under taket

Jepp

 

og bra liggelengde.

Ikke minst. Men dette gjelder kabinen og ikke utfyllt aktersofa. Der vil gjerne lengden være for kort for mannfolk, men ok for barn/ungdom og damer.

 

Men gikk beinhardt i sjøen

Kjenner meg ikke så godt igjen denne beskrivelsen. Men nå har jeg 655 som er identisk med 660 med unntak av outboard motor i steden for inboard. Høres nesten ut som det må være noe forskjell på skroget mellom 600 0g 660?

 

og var veldig utsatt for sidevind (trenger trimflaps)

Veldig utsatt.... nja, men litt følsom for sidevind er vel også 660 og 655 da overbygget er litt høyere enn på flere andre aktuelle båter som har lavere tak i kabinen.

Link to post
Kjenner meg ikke så godt igjen denne beskrivelsen. Men nå har jeg 655 som er identisk med 660 med unntak av outboard motor i steden for inboard.

Er du sikker på dette? Mener å ha lest at 660 har en "spissere" bunn og dermed skal gå noe mykere i sjøen.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Er du sikker på dette? Mener å ha lest at 660 har en "spissere" bunn og dermed skal gå noe mykere i sjøen.

Både ja og nei :lol: Fram til rundt årtusenskiftet (redigert: 2001 i følge etterfølgende innlegg) hadde 665 og 660 helt identiske skrog. De siste årene har 660 fått et litt spissere skrog, men KUN akter. Framdelen av skroget er fremdeles helt likt mellom 665 og 660 og det bør fremdeles ikke være så mye som skiller disse båtene mht gange i sjøen. At skroget ble senket noe i akterenden slik at båten fikk en litt tydeligere V-bunn akter, hadde blant annet sammenheng med behov for tilpasning av større inboard dieselmotor.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post

Min 650CC skal såvidt jeg vet være identisk med 660 før 2001, og med den tyngste motoren tilgjengelig. (D3.0L 150hk, 5-syl turbodiesel med Bravo-drev.)

 

Båten er flat nok for denne motoren, men veldig trimbar. Trenger faktisk ikke bruke flapsene i det hele tatt for å tvinge baugen ned . Har sett at nyere 660 ikke slår på samme måte i tung motsjø, men 99% av dem har jo 1,7-literen som veier endel mindre, så sammenligningen blir uansett ikke helt rettferdig.

 

Jeg er uansett storfornøyd. Det er en veldig sjøsterk og grei båt, som går vesentlig lettere i sjøen enn 600VS.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Synes Skipsplast båtene virker fornuftige. De har ikke dollbord som gjør at det blir god plass inni.

Du tar nok feil...

 

Skibsplast 660/665 har dollbord, og ordentlige griperekker. I tillegg har de klart å få til god plass inni :smiley:

Det er Roald Skibsrud som har designet disse båtene. En nestor og gründer i norsk båtbransje som ble hedret med Kongens Gull i.f.m. Skibsplast sin 50 års dag i fjor høst.

 

I tillegg til nevnte dollbord, har båtene en stor innvendig luke fra kabinen, som svigermor kan benytte når hun skal i land :wink:

 

Tror ikke du finner båt som er mer rommelig i kabinen, samt mer praktisk enn Skibsplasten i denne klassen. Hauger og lass med stuverom, to bluss, trykkvann, toalettmulighet i kabinen etc etc.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...