Bergen dørk Svart 11.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2008 (redigert) Jeg kikker litt på Skibsplast 660 selv og synes det er et bra båtkonsept; pris og plassutnyttelse er av det bedre. Har inntrykk av at kvaliteten er bra. Har mest sans for den nye 690, men den blir jo en del dyrere. Se forøvrig video på kastloss.no Det ligger også en test av Skibsplast 660 på gamle Din Side Båt; synes det var synd at de sluttet med den tjenesten, selv om det er kommet noen nye alternativ. En eller annen må forklare meg dette med drivstoff-økonomi diesel vs bensin.... Pr i dag er det jo fortsatt en del dyrere med bensin enn diesel på sjøen, selv om det ikke er tilfelle for bil. Og såvidt jeg har sett bruker også utenbordsmotorer på nærmere 100 HK og mer forholdsvis mye bensin. Er det vedlikeholdet av en utenbordsmotor som er så mye rimeligere enn en diesel, eller hvordan regnes det på dette? Redigert 11.Mai.2008 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
solemann Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Mange gode råd her. Mitt vil bli at alle disse 3 (4) båtene er flotte og ganske like. Jeg har hatt både skipsplast, uttern og nå en Nidelv, som du ikke har vurdert....... Min anbefaling er å ikke gå for blått skrog, der stripene vises godt og er et stort irritasjonsmoment. Sitér dette innlegget Link to post
tigertoe Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Hei Har hatt Skipsplass 600 VS (1987) og Uttern D68 med 1,7 L diesel(2006). Skipsplasten hadde veldig bra bokomfort, høyt under taket og bra liggelengde. Men gikk beinhardt i sjøen og var veldig utsatt for sidevind (trenger trimflaps) Uttern er bunnsolid, kjempestor uteplass og har som regel "alt utstyr inkudert". Men den har bare plass til en voksen og ett barn i cabinen. Den har veldig stor uteplass og jeg sov gjerne der, på luftmadrass(!) Disse dieselmotorene støyer en del mer på tomgang enn bensin, men forbruket er helt rørende. Du kan kjøre Oslo-Kr Sand for kr 1.500 og den går like fort (28 knop/Uttern) med 1 eller 3 personer. Den veier nesten 2 tonn lastet, har lavt tyngdepunkt og går mye mykere og er stødigere enn skipsplasten. Uttern har en veldig kronglete og gammeldags kalesjeløsning. Jeg ville valgt Beetle med diesel.. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 22.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2008 Til info, Skibsplast 600 og Skibsplast 660 er to forskjellige båter. Bare sånn at vi ikke får noen misforståelser. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Helge Svart 22.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2008 Skipsplasten hadde veldig bra bokomfort, Yessir, ikke mange på 21 til 22 fot som slår Skibsplast der høyt under taket Jepp og bra liggelengde. Ikke minst. Men dette gjelder kabinen og ikke utfyllt aktersofa. Der vil gjerne lengden være for kort for mannfolk, men ok for barn/ungdom og damer. Men gikk beinhardt i sjøen Kjenner meg ikke så godt igjen denne beskrivelsen. Men nå har jeg 655 som er identisk med 660 med unntak av outboard motor i steden for inboard. Høres nesten ut som det må være noe forskjell på skroget mellom 600 0g 660? og var veldig utsatt for sidevind (trenger trimflaps) Veldig utsatt.... nja, men litt følsom for sidevind er vel også 660 og 655 da overbygget er litt høyere enn på flere andre aktuelle båter som har lavere tak i kabinen. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
roesok Svart 22.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2008 Kjenner meg ikke så godt igjen denne beskrivelsen. Men nå har jeg 655 som er identisk med 660 med unntak av outboard motor i steden for inboard. Er du sikker på dette? Mener å ha lest at 660 har en "spissere" bunn og dermed skal gå noe mykere i sjøen. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Helge Svart 22.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2008 (redigert) Er du sikker på dette? Mener å ha lest at 660 har en "spissere" bunn og dermed skal gå noe mykere i sjøen. Både ja og nei Fram til rundt årtusenskiftet (redigert: 2001 i følge etterfølgende innlegg) hadde 665 og 660 helt identiske skrog. De siste årene har 660 fått et litt spissere skrog, men KUN akter. Framdelen av skroget er fremdeles helt likt mellom 665 og 660 og det bør fremdeles ikke være så mye som skiller disse båtene mht gange i sjøen. At skroget ble senket noe i akterenden slik at båten fikk en litt tydeligere V-bunn akter, hadde blant annet sammenheng med behov for tilpasning av større inboard dieselmotor. Redigert 22.Mai.2008 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
MT. Svart 22.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2008 Min 650CC skal såvidt jeg vet være identisk med 660 før 2001, og med den tyngste motoren tilgjengelig. (D3.0L 150hk, 5-syl turbodiesel med Bravo-drev.) Båten er flat nok for denne motoren, men veldig trimbar. Trenger faktisk ikke bruke flapsene i det hele tatt for å tvinge baugen ned . Har sett at nyere 660 ikke slår på samme måte i tung motsjø, men 99% av dem har jo 1,7-literen som veier endel mindre, så sammenligningen blir uansett ikke helt rettferdig. Jeg er uansett storfornøyd. Det er en veldig sjøsterk og grei båt, som går vesentlig lettere i sjøen enn 600VS. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Andy Svart 22.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2008 Synes Skipsplast båtene virker fornuftige. De har ikke dollbord som gjør at det blir god plass inni. Du tar nok feil... Skibsplast 660/665 har dollbord, og ordentlige griperekker. I tillegg har de klart å få til god plass inni Det er Roald Skibsrud som har designet disse båtene. En nestor og gründer i norsk båtbransje som ble hedret med Kongens Gull i.f.m. Skibsplast sin 50 års dag i fjor høst. I tillegg til nevnte dollbord, har båtene en stor innvendig luke fra kabinen, som svigermor kan benytte når hun skal i land Tror ikke du finner båt som er mer rommelig i kabinen, samt mer praktisk enn Skibsplasten i denne klassen. Hauger og lass med stuverom, to bluss, trykkvann, toalettmulighet i kabinen etc etc. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.