Jump to content

Skibsplast 660, beetle eller Uttern D68?

Goran

Recommended Posts

Vurderer for tiden en av de båtene. prisklasse rundt 400.000,- Ser da at jeg kan skaffe meg en ca. 2005 mod. av alle typene. Alle har det jeg ser etter av utstyr og overnattingsmuligheter. Hmmmm...ikke lett dette :smiley: Noen råd?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Jeg har en Skibsplast 655, og den er vel temmelig lik 660, utenom motorplassering. Det jeg mener er hovedforskjellen på disse tre er at i Skibsplasten er overbygget noe høyere, noe som fører til at du får større cabin og trolig også har noe høyere førerposisjon. Uttern og Askeladden virker, og er sikkert også, noe lavere og bredere. Ellers er alle gode båter i sjøen med bra finish og mange praktiske løsninger. Alle leveres vel for det meste med Mercruiser 116 hk diesel og med 3-4 personer ombord er dette så vidt tilstrekkelig...

Edited by roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Samme gjelder nok Beetle - blir litt snau motor om man er vant til godt med motor - men motoren fungerer helt greit. Topper 30 knop.

Uttern er jeg litt skeptisk til kvalitetsmessig. Jeg har mer sans for Skipsplasten.

Alle har det jeg ser etter av utstyr og overnattingsmuligheter......

Overnattingsmuligheter ja.... har du VÆRT inne i kabinen i alle tre båtene? Om ikke, ville jeg prøvd å fått til det da det til dels betydelige forskjeller i både takhøyde og plass forøvrig.

Ja jeg har vært ombord, og ja det er liten plass. Men som jeg skrev: "OvernattingsMULIGHET". Hadde ikke sett på slike båter dersom jeg var ute etter bokomfort. Jeg vil bare ha MULIGHET for en overnatting eller to, og det er det utvilsomt i alle tre alternativene. Mulighet altså!!

Så tilbake til spørsmålet: Noen som har erfaringer å dele?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Hva med Skibsplat 655 med en passende støysvak Suzuki outboarder? Du vil da få en sprekere båt, enklere service, bedre innvendig plass og et vesentlig lavere støynivå!

Ellers så synes jeg at Askeladden Beetle vinner på linjer/utseende og cockpit, mens Skibsplast 660 vinner på bokomfort og praktisk bruk. Mitt største ankepunkt i disse båtene er Mercruiser 1,7dti. Jeg SYNS denne motoren blir i svakeste laget, den støyer mye, båten blir vanskeligere å manøvrere enn med outboarder + at denne motoren støyer(knatrer) mye. Har mange bekjente med denne motoren, og dette med støen har slått meg flere ganger! I tillegg har de jo ikke vært spesielt pålitelige (les turbohavarier) Har en kjenning som byttet motor i sin 30 år gamle Mørebas. Etter 20 år med motortrøbbel(ble en stående vits at nå skal X sette ut båten, så da får vi være klare til å taue) så la han 120000 i ny motor-1,7dti. Det som skulle bli en problemfri båtsesong varte i nøyaktig en uke - havari! Vil legge til at jeg ikke er noen dieselhater(selv om det kanskje virker slik), men jeg synes denne motoren blir litt anemisk i en såpass stor båt.

Edited by ynroenn (see edit history)

At det er mange havarier på 1,7DTI har ikke jeg hørt. Motoren er solgt i tusentalls - og jeg har ikke hørt at det er et generelt problem med disse motorene. Noen turbohavarier har det vært - men det er det jo på alle motormerker

jeg har hatt en slik motor i 2 sesonger og kjøper den gjerne igjen

Edited by Bitteliten (see edit history)

Okei, skal være litt forsiktig å spre rykter, og jeg kjenner ikke noen statestikk på hvor omfattende dette problemet er. Jeg kjenner imidlertid to eier som har opplevd dette, den ene i 2005 og den andre i 2007.

Takk for tilbakemeldinger. Men vurderinger om påhengs kontra diesel har jeg hatt med meg selv mange runder. Har endt opp med at tiden er inne for å prøve en diesel nå. jeg har hatt påhengs i alle år, men ønsker å reise på litt lengre utfarter nå, og da er dielsel det rimeligste alternativet. Javisst er 1,7l svak, jeg ønsker selvfølgelig en 200 hk, men inntil videre er den for dyr. Vi er to personer på tur, så 1,7l`en får gjøre jobben.

En stor fordel med innebordsmotor er at man stort sett får ha de i fred for seg selv - hvilket man desverre ikke kan si om større påhengsmotorer.

Det ligger en 660 til salgs i Moss tror jeg. Har kikket på den i havna og pratet litt med han som eier den. Virker som en fin båt synes jeg.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

Jeg tror ikke 1,7DTI er for liten i denne båten. 660'en er lettere enn den Nidelv 690 jeg hadde med samme motor

I tillegg har den vel et mere lettdrevet skrog, med mere moderat v-bunn og kitt lavere fartspotensiale. Da bør vel dette funke greit. Og motorrommet går jo an å lydisolere. Da vil du få en trivelig båt med et meget lavt forbruk :cool: Og det eksemplaret du henviser til Bitteliten, er jo meget pent! Litt usikker på om jeg liker de blå "stemningslysene" inne i cabinen, men det blir jo en smakssak.

Edited by ynroenn (see edit history)

Nja - det har jo med antall hk å gjøre og vekt på båten. Tror vi snitter rundt 40 liter i timen - dvs 20 liter i timen pr motor på hva vi faktisk må fylle (dvs antall liter fylt/antall motortimer) På marsj i 29 knop går det ca 32 liter i timen per motor. På maks gjør vi ca 37 knop og da går det 53 liter/time per motor. Jeg har sanntidsmåler på diesel forbruket - det er oppdragende i forhold til pådraget. 2 knop mer koster kanskje 20 liter mer i timen. Så det blir til at vi stort sett ligger rundt 29 knop - da er forbruket akseptabelt og motorene koser seg på 2950 rpm og båten går lett i vannet.

Ikke så gæærnt det med DEN båten :smiley: MEd min gamle to takter (yamaha 115) gikk det fort 30-35 liter på marsj (ca 25 knop). På full spiker ca 50 liter/time (33 knop) Og det er på en 20 fots båt...... Håper å redusere dette med ny motor denne sesongen(Suzuki df140), men skal nok være glad om jeg greier 20 liter/time på marsj.

Hei.

Kan jo anbefale Ibiza.

Jeg kjøpte ifjor en 22 Weekender med 200Hk Suzuki. Får også denne med 150Hk.

Denne er noe høyere enn 22 Touring, og gir dermed bedre komfort ved en overnatting eller to.

Ved å velge utenbords, får man dessuten gigantiske stuvrom.

Men du må vel opp til 500 for å få en en brukt 06 eller 07 modell.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Med utsiktene for radikal økning i dieselpris fremover i minne, er det nesten så jeg anbefaler å kjøpe med bensin.

Og det ble lagt ut en vanvittig billig 660 med Mercruiser treliter i går.

http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=13384494

Jeg har forøvrig forgjengeren, en Skibsplast 650CC med 150 dieselhester, og kan bekrefte at det er en bra båt du vurderer.

http://www.skibsplast.no/index.php?m=model...d=56&meny=5

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Hei!

Alt blir subjektivt, da. Var for noen år siden i samme dilemma. Tror det finnes en tråd om dette et sted her. Jeg valgte Beetle, selv om D68 så lekrere ut. Jeg angret ikke. Askeladden Beetle har gedigen byggekvalitet, stort motorrom, fleksibel uteplass og soveplass for ekstremt forelsket par i kabinen. 117 hk er liten, men ok for 2. Vi var fire pluss venner, det gikk, men da føltes motoren alt for liten. Brukte LITE diesel. Prøv å gå på potta i en D68, det er ikke mulig. Anbefaler Beetle, rådet kommer fra en som IKKE absolutt må anbefale tidligere båter eller motorer som visse andre. Den er IKKE vanskelig å manøvrere som noen insinuerer her. Lett og grei båt - noe kjedelig kanskje. Kalesjekøsningen er klassisk tungvinn, men det går. Sjøegenskapene synes jeg var svært gode i Ytre Oslofjord - jo fortere du kjører, jo lettere skjærer den sjøen. God annenhåndsverdi. Her hos oss er utenbords det samme som stjålet motor i løpet av vinteren. Ellers har jeg ikke motforestillinger mot nyere firetaktere.

mvh Barolo

Edited by Barolo (see edit history)

Dollbord er de som du bruker til å gå på - om du skal frem til baugen. Mange har nå skippet disse, og har i stedet luke gjennom vindskjermen = bedre innvendig plass. Litt dårlig forklart, men jeg håper du forstår....