Windy37GM Startet 8.Mai.2008 Del på Facebook Startet 8.Mai.2008 (redigert) God morgen. Har en kompis med en Yamaha 55HK, ca 1980 modell som har vært på service for noen foringer som var slakke. Eneste som manglet igår var å sette strømmen tilbaker på plass, men noe er det som ikke stemmer. Når vi setter 12v på startersolenoiden der jeg mener den skal være (har mye erfaring med strøm i bil og båt) , trakk systemet mer enn 10A. Nå trekker den 0A :-( Er det en vennlig sjel som har skjema på denne eller kunne tatt et bilde eller 2 av startsolenodien slik at ledningene er synlige? mvh Joda310 Redigert 8.Mai.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Helge Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Vet ikke om det er samme starmotor/startspole på Yamaha 40 fra 1980 som på Yamaha 55, men her et er bilde av startmotoren i min 40 HK Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
ivar Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Mener å huske det er en hovedsikring der et sted, kanskje den som har takket for seg og gjør det strømløst? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Helge Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Mener å huske det er en hovedsikring der et sted, kanskje den som har takket for seg og gjør det strømløst? Igjen må jeg ta utgangspunkt i 40 Hk og ikke 55, men på 40 er den eneste sikringen inne under motordekslet for "utgående" +12V til instrumenter, lading etc. Det er (selvsagt) ikke noe sikring på den svarte jordledningen (verken den tykke mellom startmotor og batteri eller den tynne for instrument og lading). Det er heller ikke noen sikring på den tynne ledningen for å legge +12 V på startspolen for å få startmotoren til å slå inn eller den tykke røde plusskabelen mellom batteri og startmotor. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Windy37GM Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Vi så heller ikke noen sikring igår.. Ei heller noe som tilsa fullt overslag. Vi skal titte litt på tenningsnøkkel m.m ved anlednign og se om vi finner ut av elendigheten. Motoren som sådan er krute god, startvillig og fin. JOda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
ivar Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Blander muligens sammen med 60hk'en min, der er det iallefall en hovedsikring som tar strømmen til tenningslåsen når den går Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Draco17 Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 (redigert) Hadde samme problem, viste seg å være en av pinnene inne i multikontakten som kommer ut i forkant av motoren. Den var litt bøyd, dermed ingen strøm fram til starter. Bøyde tilbake, og vips. PS dette var en '93 3 syl 30Hk Yamaha. Redigert 8.Mai.2008 av Draco17 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.