Jump to content

skjøting av VGA-kabel

Framtia

Recommended Posts

Og skjøte en slik kabel er ikke enkelt, det ligger 5 coaxkabler inne i lederen og alle 5 må ha en solid skjerm. Prøv å trekk kebelen hel. Hvis du må skjøte den bør du ha krympestrømper og litt coax skjerm til skjøtene. Og du bør ha tatt i en loddebolt før... Lykke til.

Det er ikke alle VGA-kabler det ligger coax i.... Noen eldre og billigere har kun vanlige ledere. Husker at jeg klippet og loddet en slik for 7-8 år siden... Var litt av en jobb, det kan jeg love deg. Men dette var da til en CRT-skjerm på 15" med oppløsning på 800x600. Tror ikke det hadde funket med en moderne høyoppløselig skjerm.

Men dette var da til en CRT-skjerm på 15" med oppløsning på 800x600. Tror ikke det hadde funket med en moderne høyoppløselig skjerm.
For drøyt 10 år siden kjøpte jeg noen 5 meters skjøtekabler på jobb og det var da det lengste jeg fikk tak i fordi det ellers gikk ut over bildekvaliteten. Nå til dags får en jo slike kabler på flere titalls meter og vi har bl.a. et par på 25 meter til prosjektorer og jeg klarer ikke å se at det går ut over bildekvaliteten. Vet ikke helt hva som har skjedd, om det er kabelkvaliteten eller skjermkortene som er bedre.

Åpnet opp en VGA-kabel for anledningen og der var 4 enkle ledere + 5 coaxer...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Den orginale kabelen fra Raymarine (waterproof) koster 166USD pluss frakt og moms (E55055), men siden jeg kan gå i tørt miljø helt fra plotteren og under dekk tenker jeg å kjøpe en vanlig 10m på Claes Ohlson el.l, der er de å få til ca 250kr. Fikk skjøtet en ledning til håndsettet på VHFen på min gamle båt, og det gikk greit med litt innsats, så det er vel bare å prøve seg frem (dog uten å lodde - det er jeg ikke kapabel til, satser på klemhylser el.l.).

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

En dyrere løsning er å bruke VGA extender med TP kabel mellom. Blir kanskje litt overkill her...:D

ellers, en LCD skjerm skal ha 60Hz refresh, mens CRT skjermene måtte ha 75Hz for ikke å flimre. Dvs båndbreddekravet blir ikke så voldsomt mye større for en 15" LCD i 1024x768

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Svart (redigert)
Kjøp et VGA skjøte-ledd. Billig og enkelt. :smiley:

Dette høres ok ut, men kan du opplyse mer eksakt om produkter som kan benyttes her?.

DVI-kontakter er vel større enn VGA, men kanskje s-video kan brukes?. Ulempen med slike koblinger er vel at det med tiden lett kan oppstå kontaktproblemer.

Lodding av tp-kabel kan jeg med en gang si at jeg neppe vil prøve på egen hånd :-)

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

• 1 måned senere...
Jeg bruker alltid teleplugger fra 3M, slike gule som man klemmer sammen. De er fylt med fett og godt egnet for bruk i båt. HAr gjort det mange ganger med slike tjukke kabler, og det går helt fint. Mye enklere enn å lodde

Men nå egner ikke de seg til å skjøte en skjermet kabel da...

Angående skjøting av videokabler så vil nok oppløsning og oppdateringsfrekvens bestemme kravet til kabelen. Jeg er redd du kan få endel reflekser på skjermen om du har høy oppløsning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...