Jump to content

Kjøleproblemer på eldre snekke

Hansb

Recommended Posts

Hei og hå!

Har avtale om sjøsetting av båten i morgen, og i går tok jeg en prøvestart av motoren for å se at alt fungerte som det skulle. Motoren (gammel sjøvannskjølt Ferymann) startet umiddelbart. For å gi den kjøling til prøvestarten var inntaksslangen for kjølevann puttet i en 10 L bøtte med vann. Dette har jeg gjort tidligere ved ett par anledninger, så jeg vet det skal fungere. Det viste seg imidlertid ganske raskt at det ikke kom noe kjølevann ut med eksosen bak.

Forsøkte deretter å fylle inntaksslangen med vann (i tilfelle pumpen trenger vann for å suge), uten at dette ga noe resultat.

Så skrudde jeg av utgående slange fra kjølepumpen og startet motoren. Det kom ingenting ut.... :cryin:

For meg virker det som pumpen har sluttet å suge. Den fungerte fint da båten ble satt på land i høst, og den har blitt vinterkonservert med kjølevæske. Pumpen er gammel, rusten og av ukjent fabrikat. Jeg gjetter på at det ble levert med båten som ny i 1975. Så i fjort at det dryppet litt sjøvann av den, men den fungerte.

Så hva kan jeg gjøre med dette??

- Er det noen sjanse for at den begynner å fungere igjen når jeg setter båten på sjøen. Da kommer sjøvannet inn med litt trykk.

- Er det noen vits i å forsøke overhale den gamle?

- Eller finnes det nye universalpumper å få kjøpt? (Pumpen som står der idag vungerer via reimtrekk. Jeg foretrekker en mekanisk hvis det finnes..).

Kommentarer mottas med takk :smiley:

Mvh. Hans Olav

Hva slags pumpe har du i dag? Har du

Dersom det er en reimdrevet impellerpumpe høres det ut som du kunne trenge å skifte impeller. Hvis du er heldig finner du typebetegnelsen på pumpa på lokket over impelleren.

Ellers er jo reimdrevne impellerpumper vanlig handelsvare gjennom båtforretninger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hei.

Kjenner ikke til motor typen\kjølevannspumpen, men de aller fleste kjølevannspumper for sjøvann er av typen impeller pumper.

Dersom det er en slik pumpe kan impelleren være defekt(morken) ta av lokkent på forsiden av pumpen vanligvis 6 stk små skruer. Da ser du impelleren, denne kan du dra ut ved hjelp av ei tang eller lignende. Du ser med en gang på denne om den er i god eller dårlig forfatning.

Sett i ny, og få på ny pakning og skruer til lokket, dersom det er mye slitasje i lokket kan dette vendes med andre siden inn.

Håper dette var til hjelp :smiley:

Du kan starte med å koble hageslangen til sjøvannsinntaket å se om det kommer noe ut gjennom eksosen. Må gjerne ha på litt trykk for at vannet skal passere impelleren.Alternativt får du ta ut impelleren. Renner vannet greit gjennom er det nok mest sannsynlig at du må reparere sjøvannspumpa.Når du likevel spyler gjennom motoren bør du åpne tappekranen nederst i sylinderen slik at du kan få ut litt drit og rustflak. Dersom ingen ting kommer ut får du stake opp med en ståltråd til vannet renner friskt i tappekranen.

Du kan starte med å koble hageslangen til sjøvannsinntaket å se om det kommer noe ut gjennom eksosen. Må gjerne ha på litt trykk for at vannet skal passere impelleren.Alternativt får du ta ut impelleren. Renner vannet greit gjennom er det nok mest sannsynlig at du må reparere sjøvannspumpa.Når du likevel spyler gjennom motoren bør du åpne tappekranen nederst i sylinderen slik at du kan få ut litt drit og rustflak. Dersom ingen ting kommer ut får du stake opp med en ståltråd til vannet renner friskt i tappekranen.

Pass på her :nono: :nono: :nono: , kan du ikke risikere å fylle motoren med vann hvis du setter trykkvann inn sjøvannsinntaket .......? I hvertfall dersom motoren ikke går! Eller kan det gjøres på denne type motor?

Edited by MortenK (see edit history)

s/y "Arnegrut", Asker

For å unngå å fylle motoren med vann som MortenK er redd for kan du koble fra slangen som går inn på eksosbendet. Da kan du samtidig strupe litt på denne så vannet får bedre hastighet ut gjennom tappekranen nederst i sylinderen.

Oj, her var det stor respons gitt. Takker for tipsene :yesnod:

Jeg har en delemotor liggende med identisk kjølepumpe. Plukket opp pumpen på den, og det stemmer som dere skriver: 6 skruer, merke og typebetegnelse på lokket, og en gåen impeller. Jeg gjetter på at motoren i båten har en impeller som er moden for bytte. (Forrige eier har neppe gjort det...). Men nå kan jeg løpe rundt i butikker i morgen, med impelleren til delemotoren. Det gjør i allefall jobben litt lettere.

Så får vi se hvor lett det er å skaffe impeller til en 30 år gammel kjølepumpe av merket "JABSCO"...og om dette får fart på kjølingen igjen. :crazy:

Systemrens.

Søk her på BP og du vil finne masse om temaet.

Kjørte en skikkelig runde med systemrens i sommer. Det gjorde underverk med motoren. Godt tips, men det er nok ikke dette som er problemet nå.

Mvh. Hans Olav

For å avslutte min egen tråd:

Ny impeller og stramming av reim til kjølepumpen løste problemet. Oppdaget at reima var slakk mens jeg skiftet impeller. Om denne har vært slakk hele tiden aner jeg ikke, men jeg gjetter på det. Ny impeller som jeg trodde skulle bli vrien å få tak i, fant jeg faktisk på første forsøk. Volvo Penta hadde en som passet rett på! Så nå er kjølingen på plass igjen, og årets første båttur unnagjort.

Takker for tipsene underveis :flag: