Ole Johan Startet 8.Mai.2008 Del på Facebook Startet 8.Mai.2008 Hei, jeg har en gammel Mariner 50 hk 2-takts 4 sylinders påhengsmotor fra 1987 som jeg må skifte switch box og statoring på. Er dette noe en ikke alftor kyndig person kan klare? I tilfelle, fins det noe tilgjengelig informasjon på nettet som viser dette? Og, er det mulig å skaffe slike deler brukt noe sted? mvh Oj Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Hei! Bortsett fra at svinghjulet kan sitte ganske godt og sannsynligvis må dras av med en spesialters, så går vel resten av jobben stort sett ut på å holde rede på noen ledningsstumper... Ta en telefon til Ravns Garage . Foruten at de har et bra utvalg i brukte deler til Mariner/Mercury, har de også god kompetanse, er serviceminded og gir deg gode råd mht hvordan du skal gripe dette an. Dette får du til! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 en manual til motoren din er en smart investering. Bruker selv Seloc online manual og greier meg med den, se her for Mariner. Ellers kan jeg bifalle Arvid_As godord til Ravns garage. - Anders M. Sitér dette innlegget Link to post
rhummels Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Det er sjelden både CD box & stator er gåen samtidig. Hvis du mangler tenning på alle plugger eller ikke får turtall er sansynligvis stator gåen, hvis du mangler tenning på en eller flere plugger, er sansynligvis CD boksen gåen. Det er veldig kjapt å bytte begge deler, men du bør merke / ta bilde av hvilke kabler som er koblet hvor (står også på boksen). IKKE skru av svinghjul med alle boltene som står rundt, hvis du setter feil på igjen, får du helt feil tenning... R Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Coiler og pluggledninger kan jo også ryke, men jeg regner med at du er sikker på at de delene du skal skifte er defekte? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Hei, jeg har en gammel Mariner 50 hk 2-takts 4 sylinders påhengsmotor fra 1987 som jeg må skifte switch box og statoring på. Er dette noe en ikke alftor kyndig person kan klare? I tilfelle, fins det noe tilgjengelig informasjon på nettet som viser dette? Og, er det mulig å skaffe slike deler brukt noe sted?mvh Oj Er du helt sikker på at det er feilen ?? har lagt ut en kjekk feilsøkings guide her ( PDF fil ) Når det gjelder å bytte delene er dette plug and play, burde ikke by på noen problemer HVIS den som gjør jobben har med seg hodet Skal du ta av svinghjulet MÅ du bruke den rette avdrageren ( skrus inn i senter på svinghjulet ), andre typer kan/vil gjøre stor skade !!! Du kan muligens løsne de 8 boltene rundt senter bosset, MEN da må du MERKE godt ( slik at du får alt på rett plass etterpå ), MERK både på plata og inne i senter hubben. Brukte tennings deler kan fort bli dyrt......men hvis du vil, så kan du bruke deler ifra mange Mercury og Mariner motorer ( Classic fiffty, 4 sylindrede 30hk, 35hk, 40hk, 45hk, 50hk , ifra ca 1979 > 1997) Siden du sier det er en 87 model så regner jeg med at den har ADI tenning ( IKKE fordeler ) IKKE skru av svinghjul med alle boltene som står rundt, hvis du setter feil på igjen, får du helt feil tenning... Nja ikke helt enig.... tennings impulsene blir laget av senter bosset på svinghjulet, du kan faktisk kjøre motoren uten svinghjulet HVIS du har senter bosset ( går helt elendig på tomgang + er vanskelig å starte men... ). MEN tenning merkene på svinghjulet KAN bli helt ville ( hvis du får behov for å justere tenning senere ), er derfor en fordel med god merking ( PÅ BEGGE DELENE ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Ole Johan Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 OK. Takk for alle gode tips. Tror det løser seg nå :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.