Jump to content

Hvilken sjark bør jeg kjøpe?


Sjarkens venn

Recommended Posts

Hei

De som har fulgt med i mitt kjøp av en Skorgenes 23' har fått med seg at den gamle Sabben ble frostsprengt og ble byttet ut til fordel for en Yanmar 33 hk. Grunnet dette ble prisen satt opp så mye at jeg ikke har råd til den båten lenger. :nonod:

Så nå er jeg på utkikk etter en annen sjark mellom 23 og 27, og lurer derfor på hvilken sjark som er de med høyest kvalitet i denne størrelsen?

 

Lagt til: Bør være plast...

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)
Link to post

Hvilke egenskaper er du ute etter da?

 

Har selv hatt Myra 22, Malo22, Elwaro785 Combi, Snekling 25, Master 740 og har god kjennskap til Selfa 26!

 

Alle disse har sine fordeler og ulemper på hver sin måte!

 

Maloen: Utrulig god i sjøen fra alle kanter, stabil, robust god bæreevne og virker mye større enn den egentlig er.

Ligger "fastspikret" på mesanen, men er noe tungdrevet pga. av sitt dyptgående!

 

Myra 22 en liten og grei sjark, noe rank og ustabil på roringen, kan godt finne på å snu 180 grader ved litt uoppmerksomhet.

God på baugsjø men må som de fleste , passes på medsjø! Noe tung for motor! Ligger bra på mesanen!

 

Elwaro 785 Combi en grei og pen combibåt med bra fartspotensiale, god på baugen, men litt uberegnelig i medsjø!

Som de fleste halvplanere ligger ikke denne noe særlig bra på mesanen men med litt roring og svak t pådrag forover går det bra!

 

Master 740 Combi er en kjempegod sjøbåt fra alle kanter, og er en lett halvplaner med bra fartspotensiale, ligger egentlig ikke så verst på mesanen til halvplaner å være. Noe lav på baugen. Alt i alt en kjempebra båt med rette motoren!

 

Selfa 26/28 er en meget god sjark med mange gode egenskaper som fiskebåt 7-8 knop med 60 HK og passelig med last.

 

Skulle jeg hatt en ny "hobby-sjark" igjen, ville jeg nok valgt en Malo 22, da fart spiller mindre rolle for meg.

Gjerne en med 50-60 HK innmontert!

Link to post

Jeg tenker spesielt på Malo 25, og Selfa 26. Er Malo 25 en god båt og satse på? Egenskapene jeg er ute etter er; en båt som ikke blir for "liten".

En båt med gode sjøegenskaper. Må ha lasterom....

Er det noe med Malo 25 og Selfa 26 man bør merke seg? Er det bare positivt om disse båtene?

 

Ønsker svar

Link to post

Malo 25?

E det så mye å si egentlig utover det som er sagt om Malo generelt.

Gode solide båter, bygd for å tåle en støyt og gode i sjøen!

Ligger en i havna vår , men den er av litt spesiell utgave.

Orginal sjark men det heter seg at den er bygget på "slepebåtskroget"

Litt annen fasong på skrog og overbygg men en myndig og kraftig båt.

Eieren skryter veldig av båten som han har hatt i mange år, å det borger jo bra!!?

Link to post

Skal se om jeg får tatt et bilde av den å legge her i tråden!

 

Men en brukbar 25 foting i Malo får du neppe under 250-300tusen vil jeg tro, selv om det er mange sjarker i markedet for tiden.

Da jeg kjøpte 22 Malo gikk jeg fra en 26 foting, men følte ikke jeg hadde mindre båt under føttene av den grunn.

Dette er en båt du fint kan drifte med 25 torskegarn med.Utrulig dekksplass til å være bare 22 fot!

Var det forresten i Bodøområdet den Skorgenessjarken befant seg?

Link to post
Svart (redigert)

Hei alle sammen.

Nå har vi sett på en Malo 22 sjark som skal selges. Det blir nok et restaureringsprosjekt da den ikke er innredet. Motoren er en Ford Sabb på 68hk. Er dette en god motor, og hvor mange timer kan den gå før den sier takk for seg? (Timetallet er ukjent). Ellers er båten i ganske god stand. Det som er flott med denne båten er at den har utrolig dekksplass til å være bare 22 fot, og at den har et stort lasterom. Det følger med garnbinge og garnrenne. Mesan er også på plass. Garnene trekkes med et garnspill med 800 kg's trekkraft. :wink: Her legger jeg ut et par bilder av båtens "interiør" og skroget: (fikk desverre ikke tatt bilder av hele båten, da den står under presenning, men det blir nok til uka) :wink:

 

Her ser dere litt av babord side.

cimg3741.jpg

 

Her ser dere mer av babord side med Pyro-ovn og instrumenter som henger og slenger. :crazy:

cimg3742.jpg

 

Her er babord side, der dere ser litt av skap og hyller.

cimg3745.jpg

 

Her er babord side av styrhuset, og som dere ser må ovnspipa tres gjennom styrhustaket og ned på røret. Denne følger også med båten.

cimg3746.jpg

 

Dette bildet er tatt ut gjennom styrhusvinduene, og her sitter det et kompass.

cimg3747.jpg

 

Her er et bilde tatt fra dekket og forover. Styrhusdøra skal byttes da denne ikke er av de alle peneste. :smash:

cimg3749.jpg

 

Garnspillet er rustent og skal males. Spillskiva skal vi ta løs for å sjekke hvordan det ser ut under den. Noen sier at man bør varme spillskiva for å få akslingen løs.

cimg3750.jpg

 

Styreposisjon ute på dekk. Rattpumpa er rusten, så den skal pusses og males.

cimg3751.jpg

 

Her prøvde jeg å ta et bilde av dekket, men alt man ser er et eneste rot. :lol: Men man kan se mesanmasta som ligger på dekk.

cimg3753.jpg

 

 

Kjølesløyfa og sinkanoden.

cimg3760.jpg

 

Et bilde rett forfra. På babord side ser dere en skade som båten fikk etter et ublidt møte med brygga. Eieren har nå fikset dette.

cimg3761.jpg

 

Her er et bilde av vannlinja.

cimg3763.jpg

 

Erfarne sjarkfiskere har anslått prisen (hvis båten hadde vært sjøklar og i perfekt stand) til omlag 130.000.

Ønsker meninger og synspunkter og meninger på hva en riktig pris for båten i den stand den nå står i kan være?

Båten er 31 år gammel.

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)
Link to post

DU er nok på rett spor når du tenker glassfiber og alt som er laget som har navnet Malo er topp.

Ford Sabb har vært pålitelige motorer - har denne stått i siden båten var ny? Hva slags gir står det på motoren ?

Sjekk skroggjennomføringene,hylsa og om det er mye slakk i propellbladene dersom det er vribar propell.

Er rorsylinder,styresnekker og slanger tett.Hvordan står det til med det elektriske?

Pris er vanskelig å bedømme uten å ha sett båten.

Det blir nok bra båt når du får pusset den opp,men du bør ha den på sjøen og prøvekjøre den før du bestemmer deg.

Har tidligere vært autorisert takstmann på båt, men er gått over i en annen bransje.

Link to post
Svart (redigert)

Vi har startet motoren og den høres frisk og fin ut. Instrumentene virker, de må bare ha et panel.

Båten har vært på vannet for to år siden, og alt funker, det må bare monteres.

Det elektriske er så som så, men alt kan fikses. Bilder av hele båten får jeg tatt til uka tenker jeg. :wink:

Det meste ombord er i orden. Men noe må fikses opp. Slangene skal være tette ifølge selgeren.

Propellen er i god stand og jeg sjekket om det var slakk i vingene, og det var det ikke.

Kablene til reversjeringa er for lange og slakke, og må tilpasses. :diving:

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...