Jump to content

Seilnummer, trenger eg det?

truls8

Recommended Posts

Hei

Har bestilt meg en Hanse 370e seilbåt. Og nå begynte megler å mase om Seilnummer. Utifra det eg ser må eg betale 750,- for dette.

Er dette noe en bør ha? Vil kanskje delta på noen mindre regattaer seinere i livet. Kor mykje vil det da koste å få sydd disse tallene inn i seilet?

Er det mangen som ikkje har seilnummer?

Jeg har ikke seilnummer, men hadde jeg fått tilbud om dette 750 kroner så hadde jeg slått til... skal du seile regatta så er vel dette et "must" vil jeg tro..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Seilnummer blir limt på seilet, ikke sydd. Hvis 750 var prisen for nummer i storseil, genoa og evnt spinnaker/gennaker syns jeg det var særs billig. Det er jo litt jobb, og krever stor plass (plenen utenfor er ikke alltid det beste stedet) Men det er klart, har du ingen tanker om å seile regatta er det jo en unødvendig kostnad.

Selv har jeg ingen intensjoner om å seile regatta med mine laken. Seilene er faktisk tidligere danske, så forrige eier fjernet bare DK foran nummeret, og lot resten stå

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det er engangskostnad å få seilnummer. Om du skal delta i regatta, bør du ha LYS-målebrev, om regattaen ikke har turklasse, hvor kravet til LYS-bevis bortfaller. For å få målebrev må du kan ta kontakt med en godkjent måler. Etter seilene er målt får du et Et LYS-målebrev, som gjelder for ett år om gangen og må fornyes, med ny kostnad for hver år. Du slipper å måle seilene for hver år, om du ikke har skiftet seil.

Det virker ikke som om det er noen regel mot å ha byggenummeret som seilnummer. I entypeklasser som f.eks. Melges 24 og 11MOD er dette nå regelen, så vidt jeg vet. Selv seiler jeg med det antikvariske (og tilsynelatende dyslektiske) seilnummeret OR N 318. Klassiske treseilere bruker egne systemer for bokstavkoder og nummer. Et skikkelig anarki, men vi liker det...

• 2 uker senere...

Jeg hentet akkurat mine seil hos seilmakeren, han hadde limt på nytt nr.

som det er skrevet over her, bruker svenskene barebyggenr. i seilet, så derfor måtte jeg ha nytt seilnummer.

Innmelding i NIS- 750.-

Seilnr. ferdig montert av silmaker - 2000.-

Totalt 2700 riksdaler.

Synes selv at det er verdt det, plundrete å finne stor nok plass til å få gjort det selv, og så er det mye måling og styr for å finne plasseringen. Da er det bedre å jobbe noen timer overtid isteden synes jeg.

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Seilnummer er er kjekt å ha, men det krever som andre er nevnt at du er medlem i en seilforening som er tilsluttet NSF. Å ha et mer eller mindre tilfeldig nummer i seilet ser jeg ikke helt nytten av. (Kan hende VHF kallesignal hadde vært nyttig, men slikt kan bli problematisk hvis du en gang vil prøve å seile regatta.)

Seilnummer kan raskt limes på i et knipetak. En annen ting er å vente et par år og ta det hvis du leverer inn seilene til seilmaker for vask, vedlikehold og lagring. (Det kan bli dyrt å gjøre slikt hver vinter, men hvorfor ikke gjøre det f.eks. hvert tredje år?)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...