Jump to content

Nå gidder jeg ikke mere båt.

kvast

Recommended Posts

Jeg har i 4 år holdt på med å renovere båten min, endelig ferdig og nå starter morroa tenkte jeg.

Jeg fikk testet at alt fungerte og båten ble satt på vannet, fine forrhold og jeg og en kompis drar ut for å dorge etter sjøørret. Været kunne vært bedre, men alt fungerte i allefall fint. Helt til vi skulle legge til kai igjen. Satte motoren i fri slik at jeg ikke skulle ha så stor fart inn til brggen, satte den da i gir igjen, men alt av fremdrift var borte. f**n tenkte jeg høyt, nå er sikkert giret røket. Noen dager senere da jeg er for å hente båten, oppdager jeg når jeg har fått båten opp av vannet at propellen er borte. Ok da er det jo ikke så ille, propell er jo lett å sette på ny. Fikk tak i en rimelig brukt propell og er klar igjen.

Båten blir satt på vannet og igjen er jeg klar for en ny dorgetur, alt virker fint. Denne gangen var været bedre, men motoren hostet litt. Etter litt gikk hostingen bort og motoren var fin. Vi hadde det hyggelig, drakk kaffe, og fisket. Fisket var heller dårlig da vi ikke fikk noe napp, men full av pågangsmot fortsatte vi dorgingen. Så skjedde det, jeg rakk akkurat å si å f**n før det smalt. Like etter var det et faktum, vi hadde kjørt motoren på et umerket skjær, ca 70-80 meter fra land. Motoren går men ikke noe fremdrift på propellen. Ikke noe skade på båten i allefall. Pågangsmotet er borte og båten har fått ny båtplass, i garasjen der den har stått de siste 4 årene, og der blir den sikkert stående.

Hvis noen har noen trøstende ord så sier jeg takk for det.

hilsen landkrabbe

Bedre naa SRA???

Trost og trost. Du har i allefall brutt en barriere. Det fins 2 typer baatfolk. "De som har gaatt paa grunn og de som kommer til aa gjore det". Saa du er naa medlem i den eksklusive "tulipanklubben".

Ta baaten ut av hybelen, og faa den tilbake i sitt rette ellement. En dag med knall vaer tar du en tur med baaten til Stauper. Legg til og nyter dagen paa den fantastiske oygruppen.. Det maa vaere noe hakkande galt, hvis du da ikke syns at det er deilig med baat. Men husk aa ta med deg sjokart :wink:.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Sånn er det å ha båt, stadig nye utfordringer! Man blir liksom aldri helt ferdig... Men når det gjelder skjæret, så stod det det vel merket i sjøkartet? Jeg hadde aldri våget med ut i ukjent farvann uten å ha kartet foran meg!

Men for å se det positive i saken, så har du jo lart noe nytt i det minste.. :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei Kvast,

Ja, skjønner jo at du mister lysten totalt når så alvorlige ulykker inntreffer. Men - med båten trygt parkert i garasjen begynner du å spare - og når du har spart sammen de 5 eller 10 kroner en ny splint til propellen koster, gir du deg trøstig i vei på nye båteventyr. Og et lite tips bare - det finnes sikkert tusenvis av umerkete skjær i sjøen - derfor er sjøkort en meget nyttig sak. ;-))

mvh

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Har flere ganger kjent på den følelsen du har nå, feks den gangen topppakningen røk for andre gang, og det kun dager før ferien :headbang:

Trøsten er at det alltid går over. Det er ikke mange timer vellykket båtliv som skal til for å glemme en hel sesong som ble spolert :yesnod:

Ta ett par dager og tenk på noe annet, så kommer lysten til å komme seg ut igjen krypende skal du se :sailing:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg har prøvd hele 1,5 år uten båt i forbindelse med bygging av hus. En vond tid...

Skal si båt kom fort på plass igjen da vi så at husprosjektet ikke tok fullstendig av.

Ship O-HOI!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Har hatt baat siden 1984.

For 4 aar siden, eller er det 5 solgte vi Elwaroen. Og skulle bruke pengene til aa bygge paa huset. Vi skulle da vaere uten baat i 2-3 aar var planen.

Elwaroen ble solgt i September. Greit aa ikke ha baat aa passe paa vinteren. Men i April kom abstinensen, faktisk hos hele familien.

En baattype hu mor alltid har onsket seg var Scand Baltic. Hun satt mer paa nettet aa sikla enn meg. (for jeg drev jo fortsatt aa bygde paa huset). En dag i slutten paa April saa kom det "Den vil jeg ha" fra ho mor.

Saa det ble baade paabygg og "ny" baat det aaret (+ mer gjeld).

Har flere ganger faatt disse perverse tankene. Om det er vaert pengene, aa ha en baat som pga arbeid, blir brukt alt for lite. Saa er det noen fine dager paa vannet og disse forferdlige tankene er blaast bort.

Maa vaere noe som ligger i blodet, dette baatgreiene.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hei kvast

Ikke gi opp, jeg kjenner igjen følelsen, men det gjelder bare å bite tenna sammen å stå på.

Selv så kjøpte jeg en gammel båt av en tulling som påsto at den var i meget god stand. Jeg hyrte inn mannskap og kjørte i 14 timer for å hente båten, vi satt nedi båten i to dager mens vi venta på bedre vær. når været endelig ble litt bedre så tok vi båten ut av havna. etter ca 5 min gange så begynte det å ryke av motoren, det var ingen kjøling. Vi måtte "parkere" båten og dra hjem. Han tullingen som jeg kjøpte båten av skulle ordne med verkstedfolk som skulle fikse problemet. Vi dro tilbake 3 uker senere og da viste det seg at tullingen ikke hadde ordna med motoren. Jeg lå og skrudde i et døgn før jeg fant feilen. Lykkelig satte vi til sjøs. Etter en stund blåste det opp, og vi bestemte oss for å sette seil. Da viste et seg at båtselgeren hadde montert rulleforseilet feil, det var plent umulig å få fiksa det mens det blåste. Vi måtte til land og få fiksa dette. Når seilet var i orden så fortsatte vi ferden. Midt ut på vestfjorden i stiv kuling så havarerte motoren. Vi fikk seilt til land og fikk hjelp av en losbåt til å legge til kai. Under dette arbeidet så kom losbåten litt for fort inn på siden av meg slik at den ene lanternen foran ble knust. Vi "parkerte" båten og dro hjem langs landeveien. Et par uker senere dro vi avgårde igjen, denne gangen med en utenbordsmotor og motorbrakett. vi monterte motoren og dro av sted igjen. Utenbordsmotoren fungerte greit, men ved første anløp så viste det seg at propellen ikke fikk tak når vi skulle reversere.... Vi anløp med en skikkelig smell i kaia. Med mindre skrammer på båten, og større skrammer på stoltheten dro vi avgårde igjen. Vi satte seil og vinsjhåntaket ramla i sjøen... Heldigvis hadde vi et reservehåndtak så vi kom oss vel hjem. På første tur så satte storseilfallet seg fast oppi mastetoppen. Kjøpte nytt fall og dro ut igjen. da svikta styringen, båten gikk kun til babord. Ikke lett å prøve og treffe båsen med en båt som kun styrte til den ene siden. Heldigvis hadde jeg fortsatt utenbordsmotoren så jeg fikk da styrt på et vis, men det ble noen flere skrammer. Når motoren ble åpnet så viste det seg at det ikke lot seg skaffe deler til denne motoren. Jeg kjøpte ny motor og holder nå på å skifte denne. Kjerringa beklager seg over at det er dyrt med båt, kollegene på erter meg, men gi opp? ALDRI!!!

Jeg håper på å være på vannet i slutten av juni, men nå har det blitt store forsinkelser i arbeidet på grunn av snøvær (i mai :headbang: )

Men jeg biter tenna sammen og holder ut.

For å sitere fra Øistein Sunde sin sang, hi-fi asylet: Du blir ikke riktig frisk før du har hatt det riktig ille

Redigert av knutza (see edit history)

"har ikke plotter, men hadde sjekket garmins kart på pc hjemme før vi dro ut. hadde ikke papirkart over det området tilgjengelig."

Syns denne uttalelsen virket litt søkt. Hvordan kan du være så sikker på at "den steinen" ikke var merket i kartet?

O motsatt fall syns jeg du plikter å gi Sjøfartsdirektoratet beskjed om dette, slik at de kan ta den inn i kartet ved neste revisjon.

Hei, hadde sjekket kartet, men den steinen var ikke på kartet.

Tror ikke det er brytesplint på motoren min, så akslingen eller giret er nok gåent.

Takk for tilbakemeldinger, kommer nok ut på havet igjen. Mistet liksom litt motet i dag, dagen derpå.

Hvor var du på kant av fjorden?

Hva slags motor har du? De fleste litt større motorer i dag har vel gummiforing i propellen, så det er vel mest sansynlig at denne har røket. Og da er det bare å plasere den også på peishylla og kjøpe ny propell igjen.

Sjøøretten er helt vill om dagen så kom deg ut på vannet igjen!!!!!!

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Det er noen som mener at tiden på land med båten er bedre enn på vann. Hører stadig historier om folk som pusser og pusser, legger den sent ut på høsten, noen uker, og så opp igjen. Har selv vært medlem av den eminente "hageseiler klubben" i flere perioder mens høysesongen stadig blir kortere. Byttet motor 2 ganger i løpet av en sesong (da innenbords motorer, med kranløft av båt, transport, kranløft av motorer osv....i høysesong).

Husk at båt er en hobby. Det skal være lysbetont å polere, vaske, skru og grunnstøte....Levere nøkklene på marina og hente til våren ferdig polert er for meg ikke båtliv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...