truls8 Startet 8.Mai.2008 Del på Facebook Startet 8.Mai.2008 Hei Har bestilt meg en Hanse 370e seilbåt. Og nå begynte megler å mase om Seilnummer. Utifra det eg ser må eg betale 750,- for dette. Er dette noe en bør ha? Vil kanskje delta på noen mindre regattaer seinere i livet. Kor mykje vil det da koste å få sydd disse tallene inn i seilet? Er det mangen som ikkje har seilnummer? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Jeg har ikke seilnummer, men hadde jeg fått tilbud om dette 750 kroner så hadde jeg slått til... skal du seile regatta så er vel dette et "must" vil jeg tro.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Herman Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Seilnummer blir limt på seilet, ikke sydd. Hvis 750 var prisen for nummer i storseil, genoa og evnt spinnaker/gennaker syns jeg det var særs billig. Det er jo litt jobb, og krever stor plass (plenen utenfor er ikke alltid det beste stedet) Men det er klart, har du ingen tanker om å seile regatta er det jo en unødvendig kostnad. Selv har jeg ingen intensjoner om å seile regatta med mine laken. Seilene er faktisk tidligere danske, så forrige eier fjernet bare DK foran nummeret, og lot resten stå Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
truls8 Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Det er avgiften til NSF for å få nummeret, det virket som eg fekk nummeret på storseilet gratis. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Ta det med!!! Forøvrig krever deltagelse i regatta ikke bare seilnummer men også medlemskap i en seilforening tilsluttet NSF - din lokale båtforening hjelper da ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Er det en årlig avgift for å stå i registeret til NSF (i tillegg til medlemskap i godkjent seilforening), eller er det bare innmelding som koster? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
truls8 Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Engangs avgift på seilnummer iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Bekreftes! Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Det er engangskostnad å få seilnummer. Om du skal delta i regatta, bør du ha LYS-målebrev, om regattaen ikke har turklasse, hvor kravet til LYS-bevis bortfaller. For å få målebrev må du kan ta kontakt med en godkjent måler. Etter seilene er målt får du et Et LYS-målebrev, som gjelder for ett år om gangen og må fornyes, med ny kostnad for hver år. Du slipper å måle seilene for hver år, om du ikke har skiftet seil. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
snorken Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Må man ha seilnummer for å delta i en turklasse i en regatta? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 (redigert) Ja det må du. Det er startnummeret ditt. Ække den helt store kostnaden. Siffrene koster noenogtredve svenske for stykket. Bytta nummeret i storseilet mitt. Tok en kort kveld med strykejern. Redigert 9.Mai.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 I det orginale seiler mitt har jeg et nummer som er byggenummeret på båten min. Jeg kunne altså ikkje seilet regatta med det nummeret? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
HaHa Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Det virker ikke som om det er noen regel mot å ha byggenummeret som seilnummer. I entypeklasser som f.eks. Melges 24 og 11MOD er dette nå regelen, så vidt jeg vet. Selv seiler jeg med det antikvariske (og tilsynelatende dyslektiske) seilnummeret OR N 318. Klassiske treseilere bruker egne systemer for bokstavkoder og nummer. Et skikkelig anarki, men vi liker det... Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 9.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Trur eg kommer til å droppe noe seilnummer, dette fikser eg når eg finner ut at eg vil være med i en regatta. Sitér dette innlegget Link to post
Stitch Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Hadde jeg vært deg ville jeg satt på seilnr med en gang, så slipper du tenke mere på det, samt å fikse alt selv. Plutselig får du ånden over deg og vil seile regatta og da har du en mindre ting å gjøre ved forberedelsene. Sitér dette innlegget Mvh Stitch Albin Nova Link to post
knutza Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 Da lurer jeg på en ting, hvorfor står det 666 i seilet mitt.... En ting er at det er et fælt tall, men hvordan system er dette hentet fra? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Mai.2008 Del på Facebook Svart 10.Mai.2008 I Sverige er det helt vanlig at man har produksjonsnummeret i seilet istedetfor nasjonalt seilnummer. Her hjemme har jo alle regattatype båter dette. Soling, Yngling osv. Hvis jeg ikke tar helt feil har Fenix også dette. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 noen som vet hvordan det er med seilnummer som står i seilet når en importerer båt? utifra bilde under skulle eg tro det va seilnummeret, og lengre opp står B32. noen som vet? daniel Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Mulligan Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Høyst sannsynlig byggenummeret siden det ikke er noen nasjonskode. Er den logjerrig båten din? Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 (redigert) Da lurer jeg på en ting, hvorfor står det 666 i seilet mitt....En ting er at det er et fælt tall, men hvordan system er dette hentet fra? Johannes åpenbaring? Skyggar folk banen når du seiler til kai, eller er du klok nok til så fira seil langt utpå og legga til for motor? (redigert: fjerna bilde frå sitat). Redigert 21.Mai.2008 av Nils (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 21.Mai.2008 Del på Facebook Svart 21.Mai.2008 Jeg hentet akkurat mine seil hos seilmakeren, han hadde limt på nytt nr. som det er skrevet over her, bruker svenskene barebyggenr. i seilet, så derfor måtte jeg ha nytt seilnummer. Innmelding i NIS- 750.- Seilnr. ferdig montert av silmaker - 2000.- Totalt 2700 riksdaler. Synes selv at det er verdt det, plundrete å finne stor nok plass til å få gjort det selv, og så er det mye måling og styr for å finne plasseringen. Da er det bedre å jobbe noen timer overtid isteden synes jeg. Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
SuperGnisten Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Er den logjerrig båten din? jepps, litt.. e ikke så veldig inne i alt det der enda, men den e litt... (seilet e foresten bare dratt ut for å kunne ta bilde av nummeret, ligger til kai) Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Mulligan Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 OK. Det forklarer. Synes den så veeeldig bakbusa ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Seilnummer er er kjekt å ha, men det krever som andre er nevnt at du er medlem i en seilforening som er tilsluttet NSF. Å ha et mer eller mindre tilfeldig nummer i seilet ser jeg ikke helt nytten av. (Kan hende VHF kallesignal hadde vært nyttig, men slikt kan bli problematisk hvis du en gang vil prøve å seile regatta.) Seilnummer kan raskt limes på i et knipetak. En annen ting er å vente et par år og ta det hvis du leverer inn seilene til seilmaker for vask, vedlikehold og lagring. (Det kan bli dyrt å gjøre slikt hver vinter, men hvorfor ikke gjøre det f.eks. hvert tredje år?) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Skyggar folk banen når du seiler til kai, eller er du klok nok til så fira seil langt utpå og legga til for motor? Nei, stort sett går det greit, men jeg burde nok holdt meg unna denne båten. Se innleg # 20 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.