Jump to content

Stillstand i båtmarkedet?

jorhan

Recommended Posts

Jeg har en båt ute for salg. Har hatt det i ca 3 uker nå. Det har ikke vært så mye som en eneste henvendelse. Dette er en bruktbåt i prisklassen 140000 til 160000. Pen og bra båt, greit med utstyr og en populær familiebåt. Men det er for mitt vedkommende totalt dødt. Ser at der kommer 300 til 500 nye båter for salg hver eneste dag på Finn.no.

Er det noen andre her inne som har båter til salgs og hva opplever dere om markedet idag?

Vet at det er kjøpers marked men synes det er rart at jeg ikke har fått så mye som en hendvendelse på snart 3 uker. Har fått veldig mange visninger på

Finn.no (snart 800) men som sagt ingen henvendelser. Merkelig... :headbang:

Erfaringer folkens??? :flag:

Det kommer veldig an på hva slags båt du har. Båt og motor-kombinasjon i forhold til pris. Pris har alt å si for salg. Jeg sier ikke at dette gjelder i ditt tilfelle, men dersom du har 800 treff og ingen henvendelser er kanskje det et tegn på for høy pris. På den andre siden er ikke 3 uker kjempemye om du har en litt spesiell båt. Tålmodighet er også et stikkord. Sjekk prisen og sammenlign selv hva man kan få for samme pris. Se så om din båt er ukurrant i forhold til disse konkurrerende båtmodellene.

Lykke til!

Lingefan

Takk for det!

Båt og motor kombinasjom er meget bra mener jeg selv i forhold til tilsvarende båter.

Har prøvd å være realist når det gjelder pris. Ligger 20000 til 50000 under tilsvarende båter på nettet. Helt sant! :smiley:

Båten er ikke spesiell på noen måte. En fabrikkbygdbåt det er bygd ganske så mange av. Ikke som Tresfjord båtene men et relativt stort antall.

Jeg er fornøyd om jeg får igjen noe i nærheten av hva jeg ga for den. Ønsker ikke å flå noen.

Synes selv det er rart med så mange visninger og ingen henvendelser. :crazy:

Men 3 uker er kanskje ikke så lang tid i båtmarkedet nå om dagen...

800 treff er å anse som ingen ting, du bør regne med 2-3000. Jeg hadde en båt ute for salg på våren i fjor og da var det 2400 treff før den ble solgt. Har en ute for salg i år også og har nå hatt 2600 visninger på en måneds tid. Men det kan jo tenkes at du har en veldig ukurrant båt eller at det er noe feil med måten du annonserer på dersom du ikke får opp antallet visninger.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Trodde 800 var ganske mange jeg på 3 uker. Det du sier da er at antall visninger egentlig er litt lavt. Det er ikke en tanke jeg har tenkt.

Men det kan jo ha noe med at jeg har en båt i lavere prisklasser og det er kanskje ikke så intresant for en del folk.

Kanskje jeg skal legge på prisen? :crazy:

Da er det vel bare å vente da og se hva som skjer.

I hvilken prisklasse solgte du ifjor og hvilken prisklasse ligger du i nå hvis jeg kan være så frekk å spørre om det? :seeya:

Du skulle bare ha visst hvor mange av oss som sitter og pløyer gjennom båtannonser i arbeidstiden. Blir mange treff av slikt......

Solgte en båt for 4 år siden. Ble solgt på 1200 visninger. Den eneste henvendelsen også.... :smiley:

Båtmarkedet er sikkert litt tregere i år enn ellers, men du får smøre deg med litt tålmodighet. Jeg solgte båt i fjor vår og i 2005, begge var etter mitt skjønn greie båter i overkommelig prisklasse. Begge ble lagt ut for salg rett etter påske, mange visninger på Finn men lite forespørsler frem til ultimo mai hvor det hele tok av med tilnærmet budkrig. Så min erfaring er at det er lettest og selge i månedskifte mai/juni.

Edited by oroeltoro (see edit history)
Jeg tror desverre det er mest stillstand på eldre båter og dyre båter.

Det er det jeg har en følelse av også. Mener også jeg ser den tendensen på finn.no :nonod:

Det er nok mange som kikker bare for moro skyld ja...

Ellers er det nok mange som lurer på hva som er galt hvis prisen er for lav også.

Men det er ikke alle som gidder å spørre.

Spesiellt ikke når det er mange båter tilgjengelig.

Hvis du viser oss annonsen kan vi jo kanskje gi deg noen hint...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg er på båtjakt. Koser meg med å lete og kikke etter "kuppet" Tror virkelig det er tid for det nå. Har fulgt med noen båter i månedsvis, og ser flere og flere annonserer med nye, lavere priser etterhvert. Vi må vel innse at markedet ikke er så sultent som det var for noen år tilbake.

-Hvis du kan identifisere båtannonsen din, så kan du sikkert få noen bedre råd og tips

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Annongsen så bra ut den syntes jeg :yesnod:

Og jeg som trodde grønne båter solgte som hakka møkk! :confused:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Hvis motor er skiftet noen gang, bør du kanskje få med det. Selv ville jeg skygget unna er 35 år gammel båtmotor. Ellers så ser jo annonsen og bildene bra ut. Bare finvært får jobbet litt med kjøpelysten til folk, så skal du se det ordner seg.

Min erfaring er at båter som ikke selger seg selv, mao er av et fabrikat som ikke mange potesielle kjøpere søker spesifikt etter så er gir salgsannonse i lokalavisa med bilde, samt annonse i bruktbåt blader bedre respons. Legge gjerne inn finn.no referansenummer i disse annonsene.

Når det er sagt så er jeg overbevist om at markedet er på vei ned :diving:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Synes også prisen virket grei-mye båt for pengene! 6-sylindret diesel er også pluss i margen fior min del mtp støy og vibrasjoner. Det som gjæør at jeg ville tenkt meg om tre ganger er alderen på motoren-35 år. Det ville ikke jeg tørt. Da ville jeg i så fall kalkulert inn et motorbytte.

Hvilken motor er det som står i båten, er det en MD32?

35_1662641567.jpg

Dersom det er en MD32 kan nok denne skremme vekk noen potensielle kjøpere.

Motoren er en MD 32 ja. Motoren har vært byttet en gang på 1980 tallet. Den har ikke stått i siden båten var ny. Men forrige eier kunne ikke si nøyaktig årstall for skifte av motor så da tenkte jeg at det var dumt å nevne det i annonsen.

Jeg har vært utrolig fornøyd med denne motoren.

Jeg har hatt 4 båter før og dette er den motoren jeg har vært mest fornøyd med. Vet at enkelte er skeptiske til denne motoren men med rett stell så har den vært helt problemfri for min del og forrige eier. Men det er jo min opplevelse da. Disse motorene krever noe ekstra vedlikehold men gjøres det så er den ingen krølltopp som enkelte vil ha det til. :smiley:

Har også vurdert et å legge båten i et slikt båtblad. Det var jo bare det vi hadde før. Funke det.

Springer ned å tar bilder etterpå jeg :smiley:

Edited by jorhan (see edit history)

Jeg solgte min Teal 23 DC høsten 2006. Fikk svært lite respons på finn.no og de som tok kontakt var mindre seriøse. La den så ut i Stavanger Aftenblad med bilde og finn.no referanse samt i bladet båtbørsen. Response tok seg veldig opp og båten ble solgt i løpet av kort tid.

Jeg ville prøvd noe tilsvarende

Problemet med salg i dag, er at det er så utrolig mye båter tilgjengelig.

I tillegg snakker man om metning av marked, altfor mange båter, prisras etc. Mange kjøpere har nok fått med seg dette, og leter etter DET tilbudet som gir mest for minst. Mange har sikkert også god tid.

Når det gjelder annonse bildene dine, så tror jeg litt skottbekledning på toalettet vill gjort mye. Det er mulig jeg har en slant til overs om litt, som kanskje passer akkurat der...

En liten runde med litt maling i motorrommet hadde også løftet utseendet mye. Det er jo ikke så lett å få til med motoren på plass, men litt der det er mulig vil nok hjelpe litt.

Som sagt, med så mange båter tilgjengelig må båten presenteres penere enn "de andre" for å lykkes.

Ellers så båten fin og trivelig ut.

Lykke til med salget.

Problemet med salg i dag, er at det er så utrolig mye båter tilgjengelig.

I tillegg snakker man om metning av marked, altfor mange båter, prisras etc. Mange kjøpere har nok fått med seg dette, og leter etter DET tilbudet som gir mest for minst. Mange har sikkert også god tid.

Når det gjelder annonse bildene dine, så tror jeg litt skottbekledning på toalettet vill gjort mye. Det er mulig jeg har en slant til overs om litt, som kanskje passer akkurat der...

En liten runde med litt maling i motorrommet hadde også løftet utseendet mye. Det er jo ikke så lett å få til med motoren på plass, men litt der det er mulig vil nok hjelpe litt.

Som sagt, med så mange båter tilgjengelig må båten presenteres penere enn "de andre" for å lykkes.

Ellers så båten fin og trivelig ut.

Lykke til med salget.

Helt enig. Det er utrolig mange båter til salgs. Det er derfor jeg har prøvd å legge båten til en akseptabel pris.

Når det gjelder skottbekledning på toalett så måtte jeg sette grensen et eller annet sted. Det er fryktlig mye jobb å trekke om båten. Har tatt hele hytten foran og akterkabinen pluss slipt ned og pusset alt treverk ute i ifjor. Har lagt ned utrolig mange arbeidstimer i den båten nå. Den så ikke slik ut da jeg kjøpte den så nok er nok :smiley:

Du skal nok se at markedet løsner snart.... det er fint vær for tiden og folket begynner nok å røre på seg snart med tanke på båtbytter. Det er mange båter til salgs så det vil nok innvirke på prisen.. men denne Risør snekka synes å være priset i akseptabelt leie.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 2 months later...

Her er det en som skal selge båten sin, dette må da være utrolig mye båt for penga. Har aldri sett maken til salgs før så kanskje jeg tar feil og at disse båtene bare er billige ?

Bayliner 3988 Flybridge

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Synes ikke er rart med generell stillstand i markedet , tror dette ikke gjelder bare båter .

jeg har en dyr bil jeg sliter med å få solgt nesten null respons , denne har jeg lagt under alle andre i pris i tilegg.

men tilbake til båt, ser slutten av 70 og 80 talls båter til salgs for 700 -800 000 kr :crazy:

tror også mange vegrer seg å bruke så mye penger på en så gammel båt i tilfelle markedet brister helt.

vel jeg er på kjøper siden for tiden , og har god tid . ser båtene synker i pris uke etter uke.

Har solgt to småbåter i år, og kan bekrefte at markedet går noe tregt. Flere båter til salgs enn hva etterspørselen tilsier.

Men har likevel klart å oppnå god pris, som er til å leve med for kjøper og selger.

Men man må ha tålmodighet, og en god porsjon is i magen. Ingen poeng i å legge objektet til dumpingpriser om man ikke MÅ selge.