Jump to content

Stillstand i båtmarkedet?

jorhan

Recommended Posts

Har også satt lagt min båt ut på Finn.no for salg. Har hatt noen telefoner men de ringer mest for å sondere terrenget. En kommer for å se på båten med det er ikke før ferien er over. Har hatt 650 treff på 4 dager og det er jo noe.

Situasjonen med mye båter i markdet er vel slik at prisen må muligens ned litt. Dette gjelder spesielt en båt som denne som tusler av gårde i 7 knop. Jeg er forresten helt sikker på å få solgt, bare jeg priser den riktig.

Her er foresten en link til anonnsen.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Aksjemarkedet er nervøst og ustabilt (ned 10% på noen dager), salget av leiligheter står stille, bilsalget går veldig tregt, renten stiger, våre handelspartenere har fått dårlig råd. Alle tegn tyder på at det er en konjunkturnedgang på vei, hvilket ikke burde overraske noen etter de bonanza tidene vi har hatt. Det mangler nå bare markert øking i arbeidsledigheten.

Kan man forvente at salg av båter skal være noe unntak? Båten går nok ikke foran hus og bil for de fleste. Jeg tror at vi går mot kjøpers marked i et par år fremover.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg tror at vi går mot kjøpers marked i et par år fremover.

Får inderlig håpe at dette stemmer......

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det fine er at du trenger bare EN kjøper. Det er nok. Antall besøk på Finn er egentlig uinteressant.

Mitt inntrykk er at det eneste som går så det koster er joller til ungdommer. Her er det til og med en prisoppgang så vidt jeg har registert.

Mitt inntrykk er at det som er vanskeligst å selge er eldre saktegående båter og dyrere båter.

Selv om tendensen er en utflatende kurve, kan en likevel uforutsette mindre svinginger som f.eks. om det blir litt "domino-effekt" når de som får solgt og skal ha ny. Men jevnt over tror jeg vi skal vende oss til at tiden for å tjene gode penger på båt definitivt er forbi.

Det vi dog kan forvente er prisoppgang på nye båter. Disse tror jeg vil ha kraftig prisoppgang fremover pga høye lønninger og dyre råvarepriser (f.eks olje).

Og da følger bruktprisene med. Så enkelt er det. Uansett, nye båter kan ikke selges for mer enn markedet er villig å betale. Og er markedet dårlig, blir det færre nye båter på markedet (ref permitteringer på fabrikkene/verftene). Og med færre nye båter i markedet vil de som er litt eldre være lette å selge når markedet en vakker dag stiger igjen - om en 5-6 år.

Og da følger bruktprisene med. Så enkelt er det. Uansett, nye båter kan ikke selges for mer enn markedet er villig å betale. Og er markedet dårlig, blir det færre nye båter på markedet (ref permitteringer på fabrikkene/verftene). Og med færre nye båter i markedet vil de som er litt eldre være lette å selge når markedet en vakker dag stiger igjen - om en 5-6 år.

Ganske interessante mekanismer dette. Fra årsmodell 1988 til 1995 er det veldig lite brukte båter på markedet, men det resultat at 80-talls båtene har holdt seg veldig godt i pris. Vi får håpe at den usikkerheten vi aner i markedet nå, ikke får like store konsekvenser som på slutten av 80-tallet. Det har jeg ikke noen tro på, men årets lønnsoppgjør la vel ikke akkurat noen demper på renta. På kort sikt er det dårlig nytt for de som må selge båt, men på lengre sikt kan det bli greit.

Forøvrig har jeg nylig både solgt og kjøpt båt. Men det var lettere å kjøpe enn å selge.

Ganske interessante mekanismer dette. Fra årsmodell 1988 til 1995 er det veldig lite brukte båter på markedet, men det resultat at 80-talls båtene har holdt seg veldig godt i pris.

Jepp, og for de av oss som klarte å kjøpe hus på toppen av markedet høsten 1987 så kan vi skrive en bok om dette! :cryin: Eller sagt med færre ord; jappetiden var over og markedet, eller markedene, lå nede for telling en del år med resutat arbeidsledighet, lav produksjon og svært lite salg av fritidsbåter. Nå tror jeg personlig at vi ikke kommer til å se tilsvarende tilstander som da, men "the good days" er over for en stund, kanskje et par år?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tja, noe har vi vel lært Mouch, jeg kjøpte nytt i -89, ingen god investering da skilsmisse og salg kom i -93. De høydene vi hadde på slutten av -80 tallet var nok mer lignende luftslott en de vi har hatt nå. Bankene va vel også noe mer slepphendte den gang enn nå...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Er heller ikke sikker på om bankene har lært noe siden 1987, hukommelsen der i gården er vell som ellers i samfunnet, ikke noe å skryte av :nonod:

Vi velger stort sett å håpe og tro at alt vokser til himmels selv om all historie tilsier noe annet. Det vil alltid bli noen justeringer i markedet, noen mer dramatiske enn andre.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Det er greit å ha solgt når slike spådommer kommer, så kan man sitte på rekka og vente til det bunnen er nådd, og legge noe $$ på bordet da... Selv ser jeg på om ikke den fallende økonomien i USA kan gi meg en fin Tartan 4400 til en overkommelig pris i løpet av de neste årene..

Men et generelt fall i båtpriser på bortimot 25% hadde jo vært greit etter mitt syn

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Men et generelt fall i båtpriser på bortimot 25% hadde jo vært greit etter mitt syn

ja, tenker man ikke lengre enn nesa rekker, kan man jo lire av seg sånne greier.

Faktum er at en 25% reduksjon, vil bety katastrofe for veldig mange aktører. Konkurser, nedleggelser, oppsigelser, rasering av servicetilbud og annet grums vil trolig også følge av denne " hyggelige " prisnedgangen. Båtbyggere, seilmakere, utstyrsleverandører, elektronikkverksteder, motorverksteder, sal og putemakere og andre kommer til å få det veldig stritt om din bejublede prisnedgang slår til.

Å tro at eneste konsekvens blir at prisene synker, blir litt vel naivt.

Suzuki

No boat needed..

Nå er det så vidt jeg kan bedømme av artikkelen på E-24 snakk om en 25% reduksjon i salget av båter og ikke prisreduksjon? Mener også å huske Sydvesten at du var opptatt av 12 meters grensen for å slippe unna moms på "flyttelasset"?

Er forøvrig veldig enig med deg i at Tartan-båtene er noen flotte båter og med litt klassiske linjer og kvalitet på utstyr, innredning og med fokus på gode seilegenskaper. Og så er det en båt som ikke det finnes 13 av på dusinet som enkelte andre anerkjente merker!

Hva kommer en Tartan 44 på i dag levert ferdig utstyrt i Norge og med dagens dollarkurs?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg tror vi skal ta innover oss at det kan bli ganske tøfft denne gangen.

Nå begynner permitteringene rundt omkring, ikke bare i båtbransjen. Når folk ikke har jobb ...... og mye gjeld.........!

Foreløpig har vi ikke hørt så mye dårlig nytt fra Kina. Kinerserne har langt på vei sørget for billige priser og lav inflasjon i resten av verden. Men det er min absolutte tro at de har solgt for billig over lang tid. Når de etter hvert går konk eller må sette opp prisen blir det blåmandag for oss alle. Når en selger til materialpris kan det ikke gå bra i lengden. Spesielt ikke når driftskapitalen er brukt opp og maskineriet krever fornyelse. Kineserne er smarte foretningsfolk, men de har ikke kultur for å drive lønnsom produksjon, spesielt ikke etter mange år med en kommuniststat som holder produksjonsmidler og lokaler.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...